English teachers' perception of the purpose of a CD connected to English textbooks

 Vieraan kielen opiskelussa ja opettamisessa on käytetty pitkään apuvälineinä erilaisia äänitteitä. Kuitenkin vasta lähiaikoina äänitteitä on alettu käyttää myös luokkahuoneen ulkopuolella. Nykyisin monissa suomalaisissa peruskouluissa käytetään englannin kielen oppikirjoja, joissa tulee mukana m...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tauriainen, Anniina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2009
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20082
Kuvaus
Yhteenveto: Vieraan kielen opiskelussa ja opettamisessa on käytetty pitkään apuvälineinä erilaisia äänitteitä. Kuitenkin vasta lähiaikoina äänitteitä on alettu käyttää myös luokkahuoneen ulkopuolella. Nykyisin monissa suomalaisissa peruskouluissa käytetään englannin kielen oppikirjoja, joissa tulee mukana myös oppilaan CD. Tämä CD on tarkoitettu oppilaan itsenäiseen käyttöön tukemaan vieraan kielen opiskelua kotona. Koska CD:n käyttö on vielä uutta, ei sitä ole tutkittukaan. Aikaisemmat tutkimukset vieraan kielen kuuntelemisesta keskittyvät lähinnä luokkahuonetilanteisiin. Vain muutama aikaisempi tutkimus mainitsee lyhyesti itsenäisen kuuntelun tärkeydestä. Siksi onkin tärkeää tutkia, mikä rooli tällä oppilaan CD:llä on vieraan kielen opettamisessa. Koska opettajilla on paljon kokemusta erilaisista oppimisvälineistä, heitä voi pitää alan asiantuntijoina. Sen vuoksi tutkimus keskittyi opettajien näkemyksiin CD:n käytöstä ja tarkoituksesta. Kaiken kaikkiaan kahdeksan alakoulun englannin kielen opettajaa ympäri Keski-Suomea osallistui tutkimukseen. Heitä pyydettiin vastaamaan tammikuussa 2009 sähköpostilla lähetettyyn kyselylomakkeeseen, joka sisälsi 11 kysymystä oppilaille jaettavasta CD:stä. Tutkimustulokset analysoitiin laadullisesti ja tarkoituksena oli etsiä yhteneväisyyksiä CD:n käytössä sekä opettajien käsityksissä CD:n tarkoituksesta. Tutkimuksessa nousi esille, että CD:tä käytetään kahdella eri tavalla. Oppilaiden tuli joko vain kuunnella CD:tä tai sekä kuunnella että toistaa perässä. Opettajat kokivat, että CD:n tarkoituksena on auttaa oppilaita omaksumaan vierasta kieltä sekä antaa malli oikeasta lausumistavasta ja näin ollen opettaa oppilaita oikeaoppiseen lausumiseen. Tutkimuksessa nousi myös esiin, että CD:stä on ollut hyötyä opetuksessa. Opettajien mielestä oppilaiden suullinen viestintä on parantunut CD:n käyttöön oton jälkeen ja se on helpottanut oppimisvaikeuksista kärsivien oppilaiden vieraan kielen opiskelemista. CD:llä siis selvästi on oma paikkansa vieraan kielen opetuksessa. Tutkimuksessa nousi myös esiin, mitä ongelmia opettajat ovat kohdanneet CD:n käytön aikana. Nämä tulokset olivat kuitenkin tutkielman tarkoituksen kannalta epäoleellisia, koska ongelmat liittyivät lähinnä CD:n käytön valvomiseen tai CD:n säilytykseen. Ongelmista huolimatta opettajat suhtautuivat CD:n käyttöön todella positiivisesti ja pitivät sitä hyvänä lisänä oppimateriaaleihin. Opettajat raportoivat myös oppilaiden innostuksesta käyttää CD:tä, mikä osoittaa, että CD on myös oppilaille mieluinen. Tutkimustuloksia rajaa kuitenkin se, että kyselyyn osallistui vain kahdeksan opettajaa ja kyselyssä painopisteenä oli opettajien oma käsitys. Jotta saataisiin selville kuinka CD toimii käytännössä, tulisi seurata oppilaita ja heidän oppimisensa kehittymistä. Tämä tutkielma lähinnä osoitti sen, että CD:tä käytetään ja sillä on oma roolinsa vieraan kielen oppimisessa.