fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Burns, Graham", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-05-13T08:43:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-05-13T08:43:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20078", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0T\u00e4m\u00e4 laadullinen tutkimus tuo yhden n\u00e4k\u00f6kulman globaaliin keskusteluun siit\u00e4 ovatko\r\nenglantia \u00e4idinkielen\u00e4\u00e4n puhuvat opettajat, omilla \u00e4\u00e4nt\u00e4mis- ja kielenk\u00e4ytt\u00f6tavoillaan,\r\ntarpeellisia opiskeltaessa englantia vieraana kielen\u00e4 (EFL). Tutkimus keskittyi suomalaisten\r\nyritysmaailmassa olevien aikuisten mielipiteisiin, k\u00e4sityksiin ja kokemuksiin englanninkielen\r\nopiskelusta sek\u00e4 suomalaisten (ei-natiiven) ett\u00e4 englantia \u00e4idinkielen\u00e4\u00e4n puhuvien opettajien\r\n(natiivien) johdolla. Tutkimukseen osallistujat edustivat sek\u00e4 eri ammattikuntia ett\u00e4 eri\r\nmaantieteellisi\u00e4 alueita ymp\u00e4ri Suomea.\r\nTutkimuksella oli kolme selke\u00e4\u00e4 tavoitetta. Ensiksi tavoitteena oli tutkia, kokivatko osallistujat\r\nsaavansa enemm\u00e4n kilpailuetua yrityksens\u00e4 englanninkielisten asioiden hoitamiseen\r\nnatiivikielenopettajien johdolla. Tutkimuksen toisena tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 osallistujien\r\nn\u00e4kemyksi\u00e4 siit\u00e4 kuinka hyvin ei-natiivit kielenopettajat pystyiv\u00e4t tarjoamaan tietoa\r\nenglanninkieleen liittyvist\u00e4 kulttuurisista nyansseista. Kolmantena tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4\r\nosallistujien mielipiteit\u00e4 ja syit\u00e4 siihen, kumpi opettajaryhm\u00e4 tarjoaisi parempaa tukea\r\noppijoiden kielioppi- ja \u00e4\u00e4nt\u00e4misongelmiin. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin strukturoitujen\r\nkyselylomakkeiden (N=25) ja viiden puoli-strukturoidun henkil\u00f6haastattelun avulla.\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 osallistujat kokivat saavansa enemm\u00e4n kilpailuetua englanninkielell\u00e4\r\ntapahtuvaan yritystoimintaansa, kun opettajana oli alkuper\u00e4iskielenpuhuja. Selv\u00e4sti\r\nmerkityksellisemp\u00e4n\u00e4 osallistujat kuitenkin kokivat itseluottamuksen kasvamisen, kun opetus\r\noli tapahtunut natiivikielenopettajan johdolla. Osallistujat kokivat vahvasti, ett\u00e4\r\nalkuper\u00e4iskielenpuhujat pystyiv\u00e4t parhaiten tarjoamaan syvemp\u00e4\u00e4 tietoa englanninkieleen\r\nliittyvist\u00e4 kulttuurisista nyansseista, mik\u00e4 koettiin painavimmaksi syyksi hakeutua\r\nnatiivikielenopettajan koulutettavaksi. Osallistujien n\u00e4kemykset siit\u00e4 kumpi opettajaryhm\u00e4\r\npystyisi paremmin tukemaan opiskelijaa kielioppi- ja \u00e4\u00e4nt\u00e4misongelmissa oli varsin selke\u00e4.\r\nKielioppiongelmissa ei-nativiit kielenopettajat koettiin selke\u00e4sti tehokkaampana, koska oppijat\r\npysyiv\u00e4t vahvistamaan ymm\u00e4rryksens\u00e4 kielioppiongelmista omalla \u00e4idinkielell\u00e4\u00e4n. Sit\u00e4 vastoin\r\n\u00e4\u00e4nt\u00e4miskysymyksiss\u00e4 natiivikielenopettajat koettiin tehokkaampana, sill\u00e4 vastaajat kokivat\r\nomaavansa vahvan suomalaisaksentin, jota pystyttiin v\u00e4hent\u00e4m\u00e4\u00e4n toistamalla naiiviopettajien\r\n\u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4.\r\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 tutkimukseen osallistuneet suomalaisen yritysmaailman\r\nedustajat kokivat molempien sek\u00e4 natiivien ett\u00e4 ei-natiivien kieltenopettajien tarpeellisuuden\r\nenglantia vieraana kielen\u00e4 opiskeltaessa.\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-05-13T08:43:07Z\nNo. of bitstreams: 2\nburns_graham.pdf: 121462 bytes, checksum: 56a393882fade7cc1b20acd484e41a07 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-05-13T08:43:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nburns_graham.pdf: 121462 bytes, checksum: 56a393882fade7cc1b20acd484e41a07 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "cultural nuances", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL vs ELF", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "native and non-native speaking teachers", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Am I Irrelevant? Does the Finnish business community prefer native or non-native speaking English teachers?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200905131585", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|