Am I Irrelevant? Does the Finnish business community prefer native or non-native speaking English teachers?

 Tämä laadullinen tutkimus tuo yhden näkökulman globaaliin keskusteluun siitä ovatko englantia äidinkielenään puhuvat opettajat, omilla ääntämis- ja kielenkäyttötavoillaan, tarpeellisia opiskeltaessa englantia vieraana kielenä (EFL). Tutkimus keskittyi suomalaisten yritysmaailmassa olevien aikuis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Burns, Graham
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20078
_version_ 1826225813668757504
author Burns, Graham
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Burns, Graham Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Burns, Graham Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Burns, Graham
datasource_str_mv jyx
description  Tämä laadullinen tutkimus tuo yhden näkökulman globaaliin keskusteluun siitä ovatko englantia äidinkielenään puhuvat opettajat, omilla ääntämis- ja kielenkäyttötavoillaan, tarpeellisia opiskeltaessa englantia vieraana kielenä (EFL). Tutkimus keskittyi suomalaisten yritysmaailmassa olevien aikuisten mielipiteisiin, käsityksiin ja kokemuksiin englanninkielen opiskelusta sekä suomalaisten (ei-natiiven) että englantia äidinkielenään puhuvien opettajien (natiivien) johdolla. Tutkimukseen osallistujat edustivat sekä eri ammattikuntia että eri maantieteellisiä alueita ympäri Suomea. Tutkimuksella oli kolme selkeää tavoitetta. Ensiksi tavoitteena oli tutkia, kokivatko osallistujat saavansa enemmän kilpailuetua yrityksensä englanninkielisten asioiden hoitamiseen natiivikielenopettajien johdolla. Tutkimuksen toisena tavoitteena oli selvittää osallistujien näkemyksiä siitä kuinka hyvin ei-natiivit kielenopettajat pystyivät tarjoamaan tietoa englanninkieleen liittyvistä kulttuurisista nyansseista. Kolmantena tavoitteena oli selvittää osallistujien mielipiteitä ja syitä siihen, kumpi opettajaryhmä tarjoaisi parempaa tukea oppijoiden kielioppi- ja ääntämisongelmiin. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoitujen kyselylomakkeiden (N=25) ja viiden puoli-strukturoidun henkilöhaastattelun avulla. Tulokset osoittivat, että osallistujat kokivat saavansa enemmän kilpailuetua englanninkielellä tapahtuvaan yritystoimintaansa, kun opettajana oli alkuperäiskielenpuhuja. Selvästi merkityksellisempänä osallistujat kuitenkin kokivat itseluottamuksen kasvamisen, kun opetus oli tapahtunut natiivikielenopettajan johdolla. Osallistujat kokivat vahvasti, että alkuperäiskielenpuhujat pystyivät parhaiten tarjoamaan syvempää tietoa englanninkieleen liittyvistä kulttuurisista nyansseista, mikä koettiin painavimmaksi syyksi hakeutua natiivikielenopettajan koulutettavaksi. Osallistujien näkemykset siitä kumpi opettajaryhmä pystyisi paremmin tukemaan opiskelijaa kielioppi- ja ääntämisongelmissa oli varsin selkeä. Kielioppiongelmissa ei-nativiit kielenopettajat koettiin selkeästi tehokkaampana, koska oppijat pysyivät vahvistamaan ymmärryksensä kielioppiongelmista omalla äidinkielellään. Sitä vastoin ääntämiskysymyksissä natiivikielenopettajat koettiin tehokkaampana, sillä vastaajat kokivat omaavansa vahvan suomalaisaksentin, jota pystyttiin vähentämään toistamalla naiiviopettajien ääntämistä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tutkimukseen osallistuneet suomalaisen yritysmaailman edustajat kokivat molempien sekä natiivien että ei-natiivien kieltenopettajien tarpeellisuuden englantia vieraana kielenä opiskeltaessa.  
first_indexed 2024-09-11T08:51:07Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Burns, Graham", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-05-13T08:43:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-05-13T08:43:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20078", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0T\u00e4m\u00e4 laadullinen tutkimus tuo yhden n\u00e4k\u00f6kulman globaaliin keskusteluun siit\u00e4 ovatko\r\nenglantia \u00e4idinkielen\u00e4\u00e4n puhuvat opettajat, omilla \u00e4\u00e4nt\u00e4mis- ja kielenk\u00e4ytt\u00f6tavoillaan,\r\ntarpeellisia opiskeltaessa englantia vieraana kielen\u00e4 (EFL). Tutkimus keskittyi suomalaisten\r\nyritysmaailmassa olevien aikuisten mielipiteisiin, k\u00e4sityksiin ja kokemuksiin englanninkielen\r\nopiskelusta sek\u00e4 suomalaisten (ei-natiiven) ett\u00e4 englantia \u00e4idinkielen\u00e4\u00e4n puhuvien opettajien\r\n(natiivien) johdolla. Tutkimukseen osallistujat edustivat sek\u00e4 eri ammattikuntia ett\u00e4 eri\r\nmaantieteellisi\u00e4 alueita ymp\u00e4ri Suomea.\r\nTutkimuksella oli kolme selke\u00e4\u00e4 tavoitetta. Ensiksi tavoitteena oli tutkia, kokivatko osallistujat\r\nsaavansa enemm\u00e4n kilpailuetua yrityksens\u00e4 englanninkielisten asioiden hoitamiseen\r\nnatiivikielenopettajien johdolla. Tutkimuksen toisena tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 osallistujien\r\nn\u00e4kemyksi\u00e4 siit\u00e4 kuinka hyvin ei-natiivit kielenopettajat pystyiv\u00e4t tarjoamaan tietoa\r\nenglanninkieleen liittyvist\u00e4 kulttuurisista nyansseista. Kolmantena tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4\r\nosallistujien mielipiteit\u00e4 ja syit\u00e4 siihen, kumpi opettajaryhm\u00e4 tarjoaisi parempaa tukea\r\noppijoiden kielioppi- ja \u00e4\u00e4nt\u00e4misongelmiin. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin strukturoitujen\r\nkyselylomakkeiden (N=25) ja viiden puoli-strukturoidun henkil\u00f6haastattelun avulla.\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 osallistujat kokivat saavansa enemm\u00e4n kilpailuetua englanninkielell\u00e4\r\ntapahtuvaan yritystoimintaansa, kun opettajana oli alkuper\u00e4iskielenpuhuja. Selv\u00e4sti\r\nmerkityksellisemp\u00e4n\u00e4 osallistujat kuitenkin kokivat itseluottamuksen kasvamisen, kun opetus\r\noli tapahtunut natiivikielenopettajan johdolla. Osallistujat kokivat vahvasti, ett\u00e4\r\nalkuper\u00e4iskielenpuhujat pystyiv\u00e4t parhaiten tarjoamaan syvemp\u00e4\u00e4 tietoa englanninkieleen\r\nliittyvist\u00e4 kulttuurisista nyansseista, mik\u00e4 koettiin painavimmaksi syyksi hakeutua\r\nnatiivikielenopettajan koulutettavaksi. Osallistujien n\u00e4kemykset siit\u00e4 kumpi opettajaryhm\u00e4\r\npystyisi paremmin tukemaan opiskelijaa kielioppi- ja \u00e4\u00e4nt\u00e4misongelmissa oli varsin selke\u00e4.\r\nKielioppiongelmissa ei-nativiit kielenopettajat koettiin selke\u00e4sti tehokkaampana, koska oppijat\r\npysyiv\u00e4t vahvistamaan ymm\u00e4rryksens\u00e4 kielioppiongelmista omalla \u00e4idinkielell\u00e4\u00e4n. Sit\u00e4 vastoin\r\n\u00e4\u00e4nt\u00e4miskysymyksiss\u00e4 natiivikielenopettajat koettiin tehokkaampana, sill\u00e4 vastaajat kokivat\r\nomaavansa vahvan suomalaisaksentin, jota pystyttiin v\u00e4hent\u00e4m\u00e4\u00e4n toistamalla naiiviopettajien\r\n\u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4.\r\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 tutkimukseen osallistuneet suomalaisen yritysmaailman\r\nedustajat kokivat molempien sek\u00e4 natiivien ett\u00e4 ei-natiivien kieltenopettajien tarpeellisuuden\r\nenglantia vieraana kielen\u00e4 opiskeltaessa.\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-05-13T08:43:07Z\nNo. of bitstreams: 2\nburns_graham.pdf: 121462 bytes, checksum: 56a393882fade7cc1b20acd484e41a07 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-05-13T08:43:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nburns_graham.pdf: 121462 bytes, checksum: 56a393882fade7cc1b20acd484e41a07 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "cultural nuances", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL vs ELF", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "native and non-native speaking teachers", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Am I Irrelevant? Does the Finnish business community prefer native or non-native speaking English teachers?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200905131585", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_20078
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:35Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8fe45c6a-3155-4ed0-9b83-4916c3a1103e\/download","text":"burns_graham.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Burns, Graham Am I Irrelevant? Does the Finnish business community prefer native or non-native speaking English teachers? cultural nuances EFL vs ELF native and non-native speaking teachers English Englannin kieli
title Am I Irrelevant? Does the Finnish business community prefer native or non-native speaking English teachers?
title_full Am I Irrelevant? Does the Finnish business community prefer native or non-native speaking English teachers?
title_fullStr Am I Irrelevant? Does the Finnish business community prefer native or non-native speaking English teachers? Am I Irrelevant? Does the Finnish business community prefer native or non-native speaking English teachers?
title_full_unstemmed Am I Irrelevant? Does the Finnish business community prefer native or non-native speaking English teachers? Am I Irrelevant? Does the Finnish business community prefer native or non-native speaking English teachers?
title_short Am I Irrelevant? Does the Finnish business community prefer native or non-native speaking English teachers?
title_sort am i irrelevant does the finnish business community prefer native or non native speaking english teachers
title_txtP Am I Irrelevant? Does the Finnish business community prefer native or non-native speaking English teachers?
topic cultural nuances EFL vs ELF native and non-native speaking teachers English Englannin kieli
topic_facet EFL vs ELF Englannin kieli English cultural nuances native and non-native speaking teachers
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20078 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200905131585
work_keys_str_mv AT burnsgraham amiirrelevantdoesthefinnishbusinesscommunityprefernativeornonnativespeakingenglishte