Global English Varieties of English in textbooks

 Englannin kieli on levinnyt laajalle maailmassa ja sitä puhutaan sekä äidinkielenä että vieraana kielenä. Huolimatta siitä, että nykypäivänä oppilaat käyttävät englantia toisten sitä vieraana kielenä puhuvien kanssa esimerkiksi internetissä, on Suomessa käytetyissä oppikirjoissa edelleen koroste...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Uittamo, Hanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20077
_version_ 1826225810325897216
author Uittamo, Hanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Uittamo, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Uittamo, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Uittamo, Hanna
datasource_str_mv jyx
description  Englannin kieli on levinnyt laajalle maailmassa ja sitä puhutaan sekä äidinkielenä että vieraana kielenä. Huolimatta siitä, että nykypäivänä oppilaat käyttävät englantia toisten sitä vieraana kielenä puhuvien kanssa esimerkiksi internetissä, on Suomessa käytetyissä oppikirjoissa edelleen korostettu perinteiden mukaan englannin kahta suurinta variaatiota: Amerikan englantia sekä Englannin englantia. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli saada selville onko tämä tilanne muuttunut uusissa oppikirjasarjoissa vallitsevan tutkimussuuntauksen mukaan korostamaan englannin levinneisyyttä maailmassa. Tässä tutkimuksessa käytin lukiossa käytettävien kahden eri oppikirjasarjan, In Touch sekä Profiles toista kurssia, joka on kulttuuriin ja vapaa-aikaan keskittyvä kurssi. Odotin näistä kursseista löytyvän eniten informaatiota englannin maailmanlaajuisesta asemasta. Käytin oppikirjojen tutkimuksessa kuvailevaa analyysia. Tutkin oppikirjat kahden tutkimuskysymyksen avulla: mitä englannin variaatioita teksteissä on sekä mitä englanninkielisiä kulttuureita oppikirjoissa esitellään? Kävin kappaleet yksi kerrallaan läpi ja huomioin etenkin sanojen kirjoitusasun sekä sanaston ylipäänsä. Lisäksi katsoin kappaleiden aiheet, kulttuuritaustan sekä ulkoiset merkit Englannin kielen variaatioiden eroista sekä kappaleen ulkoasussa että tekstissä. Tulokset osoittivat tilanteen olevan edelleen sama kuin ennen muuttuneesta maailmantilanteesta huolimatta. Oppikirjoissa oli tietoa myös englannin kielen muista variaatioista ja sen levinneisyydestä maailmassa, mutta korostus oli Amerikan englannissa sekä Englannin englannissa. Esimerkiksi In Touch 2 oppikirjassa esiteltiin englannin levinneisyyttä muun muassa kartan avulla, joten muuttunut englannin tilanne maailmassa otettiin kuitenkin huomioon. Tutkimustuloksia voi hyödyntää englannin kielen opetuksen ja oppikirjojen suunnittelussa. Opiskelijoille itselleen on hyödyksi osata tunnistaa englannin variaatioita käyttäessään kieltä esimerkiksi työelämässä. Aineisto oli kuitenkin to   
first_indexed 2024-09-11T08:52:21Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Uittamo, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-05-13T08:41:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-05-13T08:41:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20077", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Englannin kieli on levinnyt laajalle maailmassa ja sit\u00e4 puhutaan sek\u00e4 \u00e4idinkielen\u00e4 ett\u00e4 vieraana\r\nkielen\u00e4. Huolimatta siit\u00e4, ett\u00e4 nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 oppilaat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t englantia toisten sit\u00e4 vieraana\r\nkielen\u00e4 puhuvien kanssa esimerkiksi internetiss\u00e4, on Suomessa k\u00e4ytetyiss\u00e4 oppikirjoissa edelleen\r\nkorostettu perinteiden mukaan englannin kahta suurinta variaatiota: Amerikan englantia sek\u00e4\r\nEnglannin englantia. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli saada selville onko t\u00e4m\u00e4 tilanne\r\nmuuttunut uusissa oppikirjasarjoissa vallitsevan tutkimussuuntauksen mukaan korostamaan\r\nenglannin levinneisyytt\u00e4 maailmassa.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytin lukiossa k\u00e4ytett\u00e4vien kahden eri oppikirjasarjan, In Touch sek\u00e4\r\nProfiles toista kurssia, joka on kulttuuriin ja vapaa-aikaan keskittyv\u00e4 kurssi. Odotin n\u00e4ist\u00e4\r\nkursseista l\u00f6ytyv\u00e4n eniten informaatiota englannin maailmanlaajuisesta asemasta. K\u00e4ytin\r\noppikirjojen tutkimuksessa kuvailevaa analyysia. Tutkin oppikirjat kahden tutkimuskysymyksen\r\navulla: mit\u00e4 englannin variaatioita teksteiss\u00e4 on sek\u00e4 mit\u00e4 englanninkielisi\u00e4 kulttuureita\r\noppikirjoissa esitell\u00e4\u00e4n? K\u00e4vin kappaleet yksi kerrallaan l\u00e4pi ja huomioin etenkin sanojen\r\nkirjoitusasun sek\u00e4 sanaston ylip\u00e4\u00e4ns\u00e4. Lis\u00e4ksi katsoin kappaleiden aiheet, kulttuuritaustan sek\u00e4\r\nulkoiset merkit Englannin kielen variaatioiden eroista sek\u00e4 kappaleen ulkoasussa ett\u00e4 tekstiss\u00e4.\r\nTulokset osoittivat tilanteen olevan edelleen sama kuin ennen muuttuneesta maailmantilanteesta\r\nhuolimatta. Oppikirjoissa oli tietoa my\u00f6s englannin kielen muista variaatioista ja sen\r\nlevinneisyydest\u00e4 maailmassa, mutta korostus oli Amerikan englannissa sek\u00e4 Englannin\r\nenglannissa. Esimerkiksi In Touch 2 oppikirjassa esiteltiin englannin levinneisyytt\u00e4 muun\r\nmuassa kartan avulla, joten muuttunut englannin tilanne maailmassa otettiin kuitenkin huomioon.\r\nTutkimustuloksia voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 englannin kielen opetuksen ja oppikirjojen suunnittelussa.\r\nOpiskelijoille itselleen on hy\u00f6dyksi osata tunnistaa englannin variaatioita k\u00e4ytt\u00e4ess\u00e4\u00e4n kielt\u00e4\r\nesimerkiksi ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Aineisto oli kuitenkin to\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-05-13T08:41:12Z\nNo. of bitstreams: 2\nuittamo-hanna.pdf: 115519 bytes, checksum: 6323312ccb84bd8d6a98c2431284361c (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-05-13T08:41:13Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nuittamo-hanna.pdf: 115519 bytes, checksum: 6323312ccb84bd8d6a98c2431284361c (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language learning", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "intercultural communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "global English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Global English : Varieties of English in textbooks", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200905131584", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_20077
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:47Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/70cf21de-c2d1-4a35-b0cf-8174713cc18d\/download","text":"uittamo-hanna.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Uittamo, Hanna Global English : Varieties of English in textbooks language learning intercultural communication global English English Englannin kieli
title Global English : Varieties of English in textbooks
title_full Global English : Varieties of English in textbooks
title_fullStr Global English : Varieties of English in textbooks Global English : Varieties of English in textbooks
title_full_unstemmed Global English : Varieties of English in textbooks Global English : Varieties of English in textbooks
title_short Global English
title_sort global english varieties of english in textbooks
title_sub Varieties of English in textbooks
title_txtP Global English : Varieties of English in textbooks
topic language learning intercultural communication global English English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English global English intercultural communication language learning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20077 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200905131584
work_keys_str_mv AT uittamohanna globalenglishvarietiesofenglishintextbooks