Global English Varieties of English in textbooks

 Englannin kieli on levinnyt laajalle maailmassa ja sitä puhutaan sekä äidinkielenä että vieraana kielenä. Huolimatta siitä, että nykypäivänä oppilaat käyttävät englantia toisten sitä vieraana kielenä puhuvien kanssa esimerkiksi internetissä, on Suomessa käytetyissä oppikirjoissa edelleen koroste...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Uittamo, Hanna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2009
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20077
Kuvaus
Yhteenveto: Englannin kieli on levinnyt laajalle maailmassa ja sitä puhutaan sekä äidinkielenä että vieraana kielenä. Huolimatta siitä, että nykypäivänä oppilaat käyttävät englantia toisten sitä vieraana kielenä puhuvien kanssa esimerkiksi internetissä, on Suomessa käytetyissä oppikirjoissa edelleen korostettu perinteiden mukaan englannin kahta suurinta variaatiota: Amerikan englantia sekä Englannin englantia. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli saada selville onko tämä tilanne muuttunut uusissa oppikirjasarjoissa vallitsevan tutkimussuuntauksen mukaan korostamaan englannin levinneisyyttä maailmassa. Tässä tutkimuksessa käytin lukiossa käytettävien kahden eri oppikirjasarjan, In Touch sekä Profiles toista kurssia, joka on kulttuuriin ja vapaa-aikaan keskittyvä kurssi. Odotin näistä kursseista löytyvän eniten informaatiota englannin maailmanlaajuisesta asemasta. Käytin oppikirjojen tutkimuksessa kuvailevaa analyysia. Tutkin oppikirjat kahden tutkimuskysymyksen avulla: mitä englannin variaatioita teksteissä on sekä mitä englanninkielisiä kulttuureita oppikirjoissa esitellään? Kävin kappaleet yksi kerrallaan läpi ja huomioin etenkin sanojen kirjoitusasun sekä sanaston ylipäänsä. Lisäksi katsoin kappaleiden aiheet, kulttuuritaustan sekä ulkoiset merkit Englannin kielen variaatioiden eroista sekä kappaleen ulkoasussa että tekstissä. Tulokset osoittivat tilanteen olevan edelleen sama kuin ennen muuttuneesta maailmantilanteesta huolimatta. Oppikirjoissa oli tietoa myös englannin kielen muista variaatioista ja sen levinneisyydestä maailmassa, mutta korostus oli Amerikan englannissa sekä Englannin englannissa. Esimerkiksi In Touch 2 oppikirjassa esiteltiin englannin levinneisyyttä muun muassa kartan avulla, joten muuttunut englannin tilanne maailmassa otettiin kuitenkin huomioon. Tutkimustuloksia voi hyödyntää englannin kielen opetuksen ja oppikirjojen suunnittelussa. Opiskelijoille itselleen on hyödyksi osata tunnistaa englannin variaatioita käyttäessään kieltä esimerkiksi työelämässä. Aineisto oli kuitenkin to