Summary: | Paloniemi, Satu Elina
Tietojenkäsittelytieteen kandidaatintutkielma / Paloniemi Satu
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2008, 44 s.
Kandidaatintutkielma
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ongelmia terveydenhuollon työntekijät
kohtaavat käyttäessään tietojärjestelmiä työssään, ja millaiset seikat vaikuttavat
tietojärjestelmien käyttöön negatiivisesti. Tutkimuksessa käsiteltiin suomalaista
terveydenhuoltoa. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena.
Suomessa tietojärjestelmiä on käytetty terveydenhuollossa 1960-luvulta lähtien.
Aluksi tekniikka oli hoitotyölle etäistä, eikä käyttäjiä juuri huomioitu. 1980-
luvulta lähtien käyttäjät on otettu mukaan tietojärjestelmien kehittämiseen. Nykyään
tietojärjestelmiä käytetään terveydenhuollossa laajalti, ja kehityksen painopisteinä
ovat järjestelmien yhteistoiminnallisuus ja tiedonsiirto.
Tutkimus osoitti, että tietojärjestelmien käyttöön terveydenhuollossa liittyvät
lukuisat ongelmat voidaan luokitella neljäksi pääongelmakentäksi ja niiden osaalueiksi.
Tietojärjestelmiin liittyviin ongelmiin kuuluvat käyttäjien ja kehittäjien
yhteistyön ongelmat, tietojärjestelmien yhteistoiminnallisuuden puute sekä
käytettävyyden heikkoudet. Koulutukseen liittyviä ongelmia ovat puutteet tietoteknisissä
perustaidoissa ja työhön liittyvän tietoteknisen koulutuksen ongelmat.
Terveydenhuollon piirteisiin ja työpaikkoihin liittyviä ongelmia ovat
taloudellisten ja ajallisten resurssien riittämättömyys, terveydenhuollon työn
luonteeseen liittyvät ongelmat sekä henkilöstörakenteeseen liittyvät haasteet.
Asenteisiin ja käytäntöihin liittyviin ongelmiin lukeutuvat osaamisentunteen
heikkous, tietojärjestelmien hyödyllisyyden kyseenalaistaminen ja käyttöhaluttomuus
sekä työtapojen mukauttamisen ongelmat.
Kaikki löydetyt ongelmat vaikeuttavat tietojärjestelmien tehokasta käyttöä terveysalalla,
joskin niiden painoarvo on erilainen sen mukaan, mistä näkökulmasta
niitä tarkastellaan. Ongelmat ovat osittain päällekkäisiä, ja vaikuttavat
toinen toisiinsa.
Jatkotutkimusaiheiksi nousivat kyselytutkimus tai terveydenhuollon ammattilaisten
haastattelu aiheesta, sekä tietojärjestelmien tehokkaan käytön edellytyksistä.
Myös henkilöstön tietoteknisten taitojen kartoituksia lienee syytä tehdä
jatkossakin.
|