Summary: | Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, minkälaiset englanninkieliseen akateemiseen
kirjoittamiseen liittyvät ongelmat ovat yleisiä suomenkielisille ja suomalaiseen
kirjoituskulttuuriin tottuneille opiskelijoille. Aihe on tärkeä, sillä tiedemaailma noudattaa
pitkälti angloamerikkalaisen kirjoituskulttuurin konventioita, jotka eroavat monelta osin
suomalaisesta kirjoituskulttuurista. Englanninkielisten tieteellisten tekstien kirjoittaminen ei
ole tärkeää vain englanninopiskelijoille, vaan kaikkien alojen asiantuntijoiden on oleellista
hallita asiaankuuluvat taidot. Vaikka suomenkielisten kirjoittajien ongelmia ja suomalaisen
kirjoituskulttuurin eroja angloamerikkalaiseen vastineeseen verrattuna onkin tutkittu aiemmin,
Suomessa ei ole vielä juurikaan tutkittu aloittelevien akateemisten kirjoittajien asenteita ja
kehittymistä.
Tutkielmaan osallistui kolmekymmentäyksi koehenkilöä, jotka täyttivät kyselylomakkeen ja
kertoivat omista englanninkielisen akateemisen kirjoittamisen kokemuksistaan.
Vastaamishetkellä koehenkilöt olivat englanninkielenopiskelijoita yliopistossa ja suorittivat
parhaillaan englanninkielistä tieteellisen kirjoittamisen kurssia. He olivat näin ollen jo
tietoisia ongelmistaan ja hyvän tieteellisen kirjoittamisen vaatimuksista. Kyselylomake
koostui monivalintatehtävästä sekä avoimista kysymyksistä, joiden perusteella yleisimmät
ongelmat oli mahdollista tunnistaa.
Tulosten perusteella kävi ilmi, että opiskelijoilla oli eniten ongelmia tiettyjen syvärakenteiden
suhteen. Ongelmia oli muun muassa tekstin järjestämisen, tiettyjen tekstin kokonaisuuksien ja
metatekstin käytön kanssa. Toisaalta monilla opiskelijoilla ei ollut merkittäviä ongelmia, mikä
korostaa henkilökohtaisten erojen vaikutusta ja sitä, miten kaikki kirjoittajat ovat yksilöitä.
Tulokset tukivat aiempia tutkimuksia, joissa on päädytty samankaltaisiin johtopäätöksiin.
|