The relationship between motivation and the Internet

  Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa kuinka vahvasti Internetin vaikutus näkyy nykynuorten motivaatiossa, taidoissa ja asenteissa englannin kieltä kohtaan. Motivaatiota ja Internetiä on tutkittu suhteellisen paljon, mutta enimmäkseen erikseen. Aikaisempia tutkimuksia tähän aiheeseen l...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koivumäki, Jere
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20045
_version_ 1826225808751984640
author Koivumäki, Jere
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koivumäki, Jere Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koivumäki, Jere Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koivumäki, Jere
datasource_str_mv jyx
description   Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa kuinka vahvasti Internetin vaikutus näkyy nykynuorten motivaatiossa, taidoissa ja asenteissa englannin kieltä kohtaan. Motivaatiota ja Internetiä on tutkittu suhteellisen paljon, mutta enimmäkseen erikseen. Aikaisempia tutkimuksia tähän aiheeseen liittyen löytyy täten erittäin vähän. Tutkimus on toteutettu kyselylomakkeella, johon vastasi 21 oppijaa erään lukion viidenneltä englannin kielen kurssilta. Lomake sisälsi sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Tutkimus oli määrällinen siitä syystä, että tulosten haluttiin olevan edes hieman yleistettäviä. Laadullinen tutkimus olisi vaatinut paljon laajamittaisempaa tutkimusta, johon tämän työn puitteissa ei ollut resursseja. Tuloksista kävi ilmi, että oppilailla oli hyvin korkea motivaatio englannin kieltä kohtaan. Myös suuri osa kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että Internet on kohentanut heidän kielitaitoaan. Avoimissa kysymyksissä kävi ilmi, että Internet-yhteisöt, joissa voi kommunikoida toisten kanssa, ovat suuressa suosiossa, kun taas informatiiviset Internetsivut on vähemmän käytettyjä oppijoiden keskuudessa. Myös yhteydenpitoa ulkomaalaisiin ystäviin pidettiin tärkeänä. Tutkimustuloksista on toivottavasti hyötyä kieltenopettajille, jotka joutuvat pohtimaan omia opetustyylejään sekä punnitsemaan omia opetusmetodejaan teknologian ja vanhojen opetusmenetelmien välillä. Aihe on kuitenkin varsin tuore vielä, koska teknologiapohjainen kieltenopiskelu on vasta saamassa jalansijaa koulumaailmassa, ja täten on äärimmäisen tärkeää, että tulevat ja nykyiset kieltenopettajat tietävät myös itse, miten teknologia, erityisesti Internet, toimii ja millä tavalla sen avulla saadaan nykynuoret opiskelemaan kieliä entistä motivoituneemmin ja monipuolisemmin.   
first_indexed 2024-09-11T08:50:29Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Koivum\u00e4ki, Jere", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-05-07T12:29:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-05-07T12:29:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20045", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0\u00a0T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa kuinka vahvasti Internetin vaikutus n\u00e4kyy\r\nnykynuorten motivaatiossa, taidoissa ja asenteissa englannin kielt\u00e4 kohtaan. Motivaatiota ja\r\nInterneti\u00e4 on tutkittu suhteellisen paljon, mutta enimm\u00e4kseen erikseen. Aikaisempia\r\ntutkimuksia t\u00e4h\u00e4n aiheeseen liittyen l\u00f6ytyy t\u00e4ten eritt\u00e4in v\u00e4h\u00e4n.\r\nTutkimus on toteutettu kyselylomakkeella, johon vastasi 21 oppijaa er\u00e4\u00e4n lukion viidennelt\u00e4\r\nenglannin kielen kurssilta. Lomake sis\u00e4lsi sek\u00e4 monivalinta- ett\u00e4 avoimia kysymyksi\u00e4.\r\nTutkimus oli m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen siit\u00e4 syyst\u00e4, ett\u00e4 tulosten haluttiin olevan edes hieman yleistett\u00e4vi\u00e4.\r\nLaadullinen tutkimus olisi vaatinut paljon laajamittaisempaa tutkimusta, johon t\u00e4m\u00e4n ty\u00f6n\r\npuitteissa ei ollut resursseja.\r\nTuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 oppilailla oli hyvin korkea motivaatio englannin kielt\u00e4 kohtaan.\r\nMy\u00f6s suuri osa kyselyyn vastanneista oli sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 Internet on kohentanut heid\u00e4n\r\nkielitaitoaan. Avoimissa kysymyksiss\u00e4 k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 Internet-yhteis\u00f6t, joissa voi\r\nkommunikoida toisten kanssa, ovat suuressa suosiossa, kun taas informatiiviset Internetsivut\r\non v\u00e4hemm\u00e4n k\u00e4ytettyj\u00e4 oppijoiden keskuudessa. My\u00f6s yhteydenpitoa ulkomaalaisiin\r\nyst\u00e4viin pidettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4.\r\nTutkimustuloksista on toivottavasti hy\u00f6ty\u00e4 kieltenopettajille, jotka joutuvat pohtimaan omia\r\nopetustyylej\u00e4\u00e4n sek\u00e4 punnitsemaan omia opetusmetodejaan teknologian ja vanhojen\r\nopetusmenetelmien v\u00e4lill\u00e4. Aihe on kuitenkin varsin tuore viel\u00e4, koska teknologiapohjainen\r\nkieltenopiskelu on vasta saamassa jalansijaa koulumaailmassa, ja t\u00e4ten on \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen\r\nt\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 tulevat ja nykyiset kieltenopettajat tiet\u00e4v\u00e4t my\u00f6s itse, miten teknologia,\r\nerityisesti Internet, toimii ja mill\u00e4 tavalla sen avulla saadaan nykynuoret opiskelemaan kieli\u00e4\r\nentist\u00e4 motivoituneemmin ja monipuolisemmin.\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-05-07T12:29:53Z\nNo. of bitstreams: 2\nkoivum\u00e4ki_jere.pdf: 147779 bytes, checksum: 1d66cdf6535285b5084563c165a5fabc (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-05-07T12:29:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nkoivum\u00e4ki_jere.pdf: 147779 bytes, checksum: 1d66cdf6535285b5084563c165a5fabc (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Internet", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The relationship between motivation and the Internet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200905071553", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_20045
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:29Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3ffdaeaa-638b-4760-9869-fdf583256b5f\/download","text":"koivum\u00e4ki_jere.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koivumäki, Jere The relationship between motivation and the Internet English Internet motivation Englannin kieli
title The relationship between motivation and the Internet
title_full The relationship between motivation and the Internet
title_fullStr The relationship between motivation and the Internet The relationship between motivation and the Internet
title_full_unstemmed The relationship between motivation and the Internet The relationship between motivation and the Internet
title_short The relationship between motivation and the Internet
title_sort relationship between motivation and the internet
title_txtP The relationship between motivation and the Internet
topic English Internet motivation Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English Internet motivation
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20045 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200905071553
work_keys_str_mv AT koivumäkijere relationshipbetweenmotivationandtheinternet AT koivumäkijere therelationshipbetweenmotivationandtheinternet