A comparative study of Finnish graduating seniors’motivation to learn English and Swedish

  Tämän proseminaaritutkimuksen tarkoituksena oli tutkia abiturienttien motivaatiota opiskella englantia ja ruotsia ja vertailla mahdollisia eroja vastaajien motivaatiossa kyseisiä kieliä kohtaan. Tutkimuksessa haluttiin selvittää muun muassa sitä, kuinka suuri rooli tulevilla ylioppilaskirjoituk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Leinonen, Piia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20036
_version_ 1826225809822580736
author Leinonen, Piia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Leinonen, Piia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Leinonen, Piia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Leinonen, Piia
datasource_str_mv jyx
description   Tämän proseminaaritutkimuksen tarkoituksena oli tutkia abiturienttien motivaatiota opiskella englantia ja ruotsia ja vertailla mahdollisia eroja vastaajien motivaatiossa kyseisiä kieliä kohtaan. Tutkimuksessa haluttiin selvittää muun muassa sitä, kuinka suuri rooli tulevilla ylioppilaskirjoituksilla, jatko-opiskeluilla ja tulevalla työllä on abiturienttien kielten opiskelussa ja opiskelumotivaatiossa. Viitekehyksenä käytettiin aiempia tutkimuksia englannin ja ruotsin opiskelumotivaatiosta ja erilaisia tapoja luokitella motivaatiota. Keskeisimmät luokittelut, joihin vastausten vertailu pohjautui, olivat integratiivinen ja instrumentaalinen sekä sisäinen ja ulkoinen motivaatio. Yhtenä vertailukohteena tutkimuksessa olivat myös mahdolliset erot sukupuolten välillä. Aineisto koostuu 29 abiturientilta saadusta vastauksesta, jotka analysoitiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kyselylomakkeessa oli muutama monivalintakysymys ja loput kysymyksistä olivat avoimia kysymyksiä, joihin vastaajat saivat omin sanoin vastata. Vertailun helpottamiseksi englannin ja ruotsin opiskelumotivaatiosta kysytyt kysymykset olivat vastaavanlaisia keskenään. Tärkeimmät tutkimustulokset olivat erot integratiivisessa ja ulkoisessa motivaatiossa. Kiinnostus englannin kieltä ja opiskelua kohtaan oli suurempi kuin ruotsin kieltä kohtaan, joten integratiivinen motivaatio oli vahvempi englannin opiskelussa. Ulkoiset motivaattorit vaikuttivat puolestaan enemmän ruotsin kuin englannin opiskeluun. Sukupuolten välisiä eroja oli huomattavissa instrumentaalisessa ja ulkoisessa motivaatiossa: pojat olivat instrumentaalisesti motivoituneempia opiskelemaan englantia kuin tytöt, ja tytöillä puolestaan ulkoinen motivaatio oli hieman voimakkaampaa englannin opiskelussa kuin pojilla. Ruotsin opiskelussa suurin ero oli siinä, että tytöt olivat kiinnostuneempia kielestä kuin pojat. Koska kyseessä oli pienimuotoinen laadullinen tutkimus, lisätutkimusta kaivattaisiin selvittämään useiden eri tekijöiden, kuten vanhempien sosio-ekonomisen taustan, vaikutusta nuorten opiskelumotivaatioon. Myös pitkäaikaistutkimus, joka tarkastelisi ja vertailisi opiskelijoiden motivaatiota luokka-asteelta toiselle, toisi varmasti hyödyllistä tietoa sekä opiskelijoille ja opettajille.   
first_indexed 2024-09-11T08:50:28Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Leinonen, Piia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-05-07T10:54:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-05-07T10:54:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20036", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0\u00a0T\u00e4m\u00e4n proseminaaritutkimuksen tarkoituksena oli tutkia abiturienttien motivaatiota opiskella\r\nenglantia ja ruotsia ja vertailla mahdollisia eroja vastaajien motivaatiossa kyseisi\u00e4 kieli\u00e4\r\nkohtaan. Tutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 muun muassa sit\u00e4, kuinka suuri rooli tulevilla\r\nylioppilaskirjoituksilla, jatko-opiskeluilla ja tulevalla ty\u00f6ll\u00e4 on abiturienttien kielten\r\nopiskelussa ja opiskelumotivaatiossa. Viitekehyksen\u00e4 k\u00e4ytettiin aiempia tutkimuksia\r\nenglannin ja ruotsin opiskelumotivaatiosta ja erilaisia tapoja luokitella motivaatiota.\r\nKeskeisimm\u00e4t luokittelut, joihin vastausten vertailu pohjautui, olivat integratiivinen ja\r\ninstrumentaalinen sek\u00e4 sis\u00e4inen ja ulkoinen motivaatio. Yhten\u00e4 vertailukohteena\r\ntutkimuksessa olivat my\u00f6s mahdolliset erot sukupuolten v\u00e4lill\u00e4.\r\nAineisto koostuu 29 abiturientilta saadusta vastauksesta, jotka analysoitiin laadullista\r\ntutkimusmenetelm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Kyselylomakkeessa oli muutama monivalintakysymys ja loput\r\nkysymyksist\u00e4 olivat avoimia kysymyksi\u00e4, joihin vastaajat saivat omin sanoin vastata.\r\nVertailun helpottamiseksi englannin ja ruotsin opiskelumotivaatiosta kysytyt kysymykset\r\nolivat vastaavanlaisia kesken\u00e4\u00e4n.\r\nT\u00e4rkeimm\u00e4t tutkimustulokset olivat erot integratiivisessa ja ulkoisessa motivaatiossa.\r\nKiinnostus englannin kielt\u00e4 ja opiskelua kohtaan oli suurempi kuin ruotsin kielt\u00e4 kohtaan,\r\njoten integratiivinen motivaatio oli vahvempi englannin opiskelussa. Ulkoiset motivaattorit\r\nvaikuttivat puolestaan enemm\u00e4n ruotsin kuin englannin opiskeluun. Sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja\r\noli huomattavissa instrumentaalisessa ja ulkoisessa motivaatiossa: pojat olivat\r\ninstrumentaalisesti motivoituneempia opiskelemaan englantia kuin tyt\u00f6t, ja tyt\u00f6ill\u00e4 puolestaan\r\nulkoinen motivaatio oli hieman voimakkaampaa englannin opiskelussa kuin pojilla. Ruotsin\r\nopiskelussa suurin ero oli siin\u00e4, ett\u00e4 tyt\u00f6t olivat kiinnostuneempia kielest\u00e4 kuin pojat. Koska\r\nkyseess\u00e4 oli pienimuotoinen laadullinen tutkimus, lis\u00e4tutkimusta kaivattaisiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n\r\nuseiden eri tekij\u00f6iden, kuten vanhempien sosio-ekonomisen taustan, vaikutusta nuorten\r\nopiskelumotivaatioon. My\u00f6s pitk\u00e4aikaistutkimus, joka tarkastelisi ja vertailisi opiskelijoiden\r\nmotivaatiota luokka-asteelta toiselle, toisi varmasti hy\u00f6dyllist\u00e4 tietoa sek\u00e4 opiskelijoille ja\r\nopettajille.\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-05-07T10:54:44Z\nNo. of bitstreams: 2\nleinonen_piia.pdf: 171293 bytes, checksum: 610d73b8a5f137a97e79d05e0901186e (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-05-07T10:54:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nleinonen_piia.pdf: 171293 bytes, checksum: 610d73b8a5f137a97e79d05e0901186e (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language learning", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language learning motivation,", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "A comparative study of Finnish graduating seniors\u2019motivation to learn English and Swedish", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200905071548", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_20036
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:29Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/88b217b2-89c4-4808-8b4d-57ca2f34ec23\/download","text":"leinonen_piia.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leinonen, Piia A comparative study of Finnish graduating seniors’motivation to learn English and Swedish foreign language learning language education language learning motivation, English Englannin kieli
title A comparative study of Finnish graduating seniors’motivation to learn English and Swedish
title_full A comparative study of Finnish graduating seniors’motivation to learn English and Swedish
title_fullStr A comparative study of Finnish graduating seniors’motivation to learn English and Swedish A comparative study of Finnish graduating seniors’motivation to learn English and Swedish
title_full_unstemmed A comparative study of Finnish graduating seniors’motivation to learn English and Swedish A comparative study of Finnish graduating seniors’motivation to learn English and Swedish
title_short A comparative study of Finnish graduating seniors’motivation to learn English and Swedish
title_sort comparative study of finnish graduating seniors motivation to learn english and swedish
title_txtP A comparative study of Finnish graduating seniors’motivation to learn English and Swedish
topic foreign language learning language education language learning motivation, English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English foreign language learning language education language learning motivation,
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20036 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200905071548
work_keys_str_mv AT leinonenpiia acomparativestudyoffinnishgraduatingseniorsmotivationtolearnenglishandswedish AT leinonenpiia comparativestudyoffinnishgraduatingseniorsmotivationtolearnenglishandswedish