fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Leinonen, Piia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-05-07T10:54:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-05-07T10:54:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20036", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0\u00a0T\u00e4m\u00e4n proseminaaritutkimuksen tarkoituksena oli tutkia abiturienttien motivaatiota opiskella\r\nenglantia ja ruotsia ja vertailla mahdollisia eroja vastaajien motivaatiossa kyseisi\u00e4 kieli\u00e4\r\nkohtaan. Tutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 muun muassa sit\u00e4, kuinka suuri rooli tulevilla\r\nylioppilaskirjoituksilla, jatko-opiskeluilla ja tulevalla ty\u00f6ll\u00e4 on abiturienttien kielten\r\nopiskelussa ja opiskelumotivaatiossa. Viitekehyksen\u00e4 k\u00e4ytettiin aiempia tutkimuksia\r\nenglannin ja ruotsin opiskelumotivaatiosta ja erilaisia tapoja luokitella motivaatiota.\r\nKeskeisimm\u00e4t luokittelut, joihin vastausten vertailu pohjautui, olivat integratiivinen ja\r\ninstrumentaalinen sek\u00e4 sis\u00e4inen ja ulkoinen motivaatio. Yhten\u00e4 vertailukohteena\r\ntutkimuksessa olivat my\u00f6s mahdolliset erot sukupuolten v\u00e4lill\u00e4.\r\nAineisto koostuu 29 abiturientilta saadusta vastauksesta, jotka analysoitiin laadullista\r\ntutkimusmenetelm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Kyselylomakkeessa oli muutama monivalintakysymys ja loput\r\nkysymyksist\u00e4 olivat avoimia kysymyksi\u00e4, joihin vastaajat saivat omin sanoin vastata.\r\nVertailun helpottamiseksi englannin ja ruotsin opiskelumotivaatiosta kysytyt kysymykset\r\nolivat vastaavanlaisia kesken\u00e4\u00e4n.\r\nT\u00e4rkeimm\u00e4t tutkimustulokset olivat erot integratiivisessa ja ulkoisessa motivaatiossa.\r\nKiinnostus englannin kielt\u00e4 ja opiskelua kohtaan oli suurempi kuin ruotsin kielt\u00e4 kohtaan,\r\njoten integratiivinen motivaatio oli vahvempi englannin opiskelussa. Ulkoiset motivaattorit\r\nvaikuttivat puolestaan enemm\u00e4n ruotsin kuin englannin opiskeluun. Sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja\r\noli huomattavissa instrumentaalisessa ja ulkoisessa motivaatiossa: pojat olivat\r\ninstrumentaalisesti motivoituneempia opiskelemaan englantia kuin tyt\u00f6t, ja tyt\u00f6ill\u00e4 puolestaan\r\nulkoinen motivaatio oli hieman voimakkaampaa englannin opiskelussa kuin pojilla. Ruotsin\r\nopiskelussa suurin ero oli siin\u00e4, ett\u00e4 tyt\u00f6t olivat kiinnostuneempia kielest\u00e4 kuin pojat. Koska\r\nkyseess\u00e4 oli pienimuotoinen laadullinen tutkimus, lis\u00e4tutkimusta kaivattaisiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n\r\nuseiden eri tekij\u00f6iden, kuten vanhempien sosio-ekonomisen taustan, vaikutusta nuorten\r\nopiskelumotivaatioon. My\u00f6s pitk\u00e4aikaistutkimus, joka tarkastelisi ja vertailisi opiskelijoiden\r\nmotivaatiota luokka-asteelta toiselle, toisi varmasti hy\u00f6dyllist\u00e4 tietoa sek\u00e4 opiskelijoille ja\r\nopettajille.\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-05-07T10:54:44Z\nNo. of bitstreams: 2\nleinonen_piia.pdf: 171293 bytes, checksum: 610d73b8a5f137a97e79d05e0901186e (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-05-07T10:54:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nleinonen_piia.pdf: 171293 bytes, checksum: 610d73b8a5f137a97e79d05e0901186e (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language learning", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language learning motivation,", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "A comparative study of Finnish graduating seniors\u2019motivation to learn English and Swedish", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200905071548", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|