fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ainikkam\u00e4ki, Eeva-Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Garcia, Tanja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-05-07T09:32:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-05-07T09:32:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20034", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0Yleisesti tiedostetaan motivaation merkitys kielenoppimisessa. Motivaatio onkin yksi tutkituimmista alueista vieraiden kielten oppimisessa ja opettamisessa. Motivaation rakenne ja syyt vaihtelevat suuresti riippuen kontekstista; eri paikoissa eri aikoina suoritetut tutkimukset antavat hyvin erilaisia tuloksia. Siksi motivaatiota on t\u00e4rke\u00e4t\u00e4 tutkia jatkuvasti. \r\n\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa motivaatio on jaettu kahteen osaan: instrumentaaliseen ja integratiiviseen motivaatioon. Halusimme tutkia, kumpi n\u00e4ist\u00e4 motivaation osa-alueista vaikuttaa enemm\u00e4n 9-luokkalaisiin englanninkielen opiskelijoihin. Sen lis\u00e4ksi halusimme antaa oppilaille mahdollisuuden kertoa omin sanoin, millaisten asioiden he kokevat eniten vaikuttavan englanninkielen opiskelun motivaatioonsa. Koska Suomessa ei ole juurikaan vertailtu erikokoisten kaupunkien v\u00e4lisi\u00e4 eroja, p\u00e4\u00e4timme tutkia motivaatiota my\u00f6s t\u00e4lt\u00e4 osin. Useissa aikaisemmissa tutkimuksissa on huomattu eroja tytt\u00f6jen ja poikien motivaation v\u00e4lill\u00e4, joten vertasimme lyhyesti my\u00f6s sukupuolien v\u00e4lisi\u00e4 mahdollisia eroja.\r\n\r\nToteutimme tutkimuksen kahdessa erikokoisessa kaupungissa. Vastaajina oli yhteens\u00e4 116 (pienemm\u00e4ss\u00e4 kaupungissa 56 ja isommassa 60) yl\u00e4koulun 9-luokkalaista. Vastaajat olivat siis 15\u00ac 16-vuotiaita. Kysely toteutettiin 38:lla viisiasteisella Likert-skaala v\u00e4itt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 sek\u00e4 kahdella avoimella kysymyksell\u00e4. Likert-skaalan v\u00e4itt\u00e4m\u00e4t valittiin Cl\u00e9mentin ja muiden vuonna 1994 Unkarissa k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4st\u00e4 kyselyst\u00e4. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi kirjoitimme muutaman oman v\u00e4itt\u00e4m\u00e4n. Tulokset analysoitiin tilastollisesti k\u00e4ytt\u00e4en T-testi\u00e4.\r\n\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 molemmissa kaupungeissa oppilaat olivat enemm\u00e4n instrumentaalisesti motivoituneita. Tuloksista voi p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 oppilaat ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t englanninkielen osaamisen arvon sek\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 hetkess\u00e4 ett\u00e4 tulevaisuuden opintoja ja t\u00f6it\u00e4 ajatellen. Kaupunkien v\u00e4lill\u00e4 oli huomattava ero motivaation tasossa: isomman kaupungin oppilaat olivat molemmissa kategorioissa motivoituneempia kuin pienemm\u00e4n kaupungin oppilaat. Tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 odotettua eroa ei l\u00f6ytynyt, vaan oppilaat olivat l\u00e4hes yht\u00e4 motivoituneita sukupuoleen katsomatta. \r\n\r\nTuloksia voidaan soveltaa englanninkielen opetuksessa ja oppilaiden motivoinnissa, sill\u00e4 ne toivat selke\u00e4sti esiin nuoria kiinnostavia ja innostavia asioita. Sis\u00e4llytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 niit\u00e4 opetukseen voitaisiin varmasti lis\u00e4t\u00e4 nuorten mielenkiintoa englanninkielen opiskelua kohtaan.\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-05-07T09:32:26Z\nNo. of bitstreams: 2\nainikkam\u00e4ki_garcia.pdf: 156442 bytes, checksum: 9e60f4c65685aa5ed78a4c3cacc95086 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-05-07T09:32:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nainikkam\u00e4ki_garcia.pdf: 156442 bytes, checksum: 9e60f4c65685aa5ed78a4c3cacc95086 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integrative motivation", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "instrumental motivation", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language learning and teaching", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dI\u2019ll get a scooter if my grades go up\u201d : What motivates Finnish pupils to study English", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200905071547", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|