”I’ll get a scooter if my grades go up” What motivates Finnish pupils to study English

     Yleisesti tiedostetaan motivaation merkitys kielenoppimisessa. Motivaatio onkin yksi tutkituimmista alueista vieraiden kielten oppimisessa ja opettamisessa. Motivaation rakenne ja syyt vaihtelevat suuresti riippuen kontekstista; eri paikoissa eri aikoina suoritetut tutkimukset antavat hyvin eri...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Ainikkamäki, Eeva-Maija, Garcia, Tanja
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2009
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20034
_version_ 1826225817518080000
author Ainikkamäki, Eeva-Maija Garcia, Tanja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ainikkamäki, Eeva-Maija Garcia, Tanja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ainikkamäki, Eeva-Maija Garcia, Tanja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ainikkamäki, Eeva-Maija
datasource_str_mv jyx
description      Yleisesti tiedostetaan motivaation merkitys kielenoppimisessa. Motivaatio onkin yksi tutkituimmista alueista vieraiden kielten oppimisessa ja opettamisessa. Motivaation rakenne ja syyt vaihtelevat suuresti riippuen kontekstista; eri paikoissa eri aikoina suoritetut tutkimukset antavat hyvin erilaisia tuloksia. Siksi motivaatiota on tärkeätä tutkia jatkuvasti. Tässä tutkimuksessa motivaatio on jaettu kahteen osaan: instrumentaaliseen ja integratiiviseen motivaatioon. Halusimme tutkia, kumpi näistä motivaation osa-alueista vaikuttaa enemmän 9-luokkalaisiin englanninkielen opiskelijoihin. Sen lisäksi halusimme antaa oppilaille mahdollisuuden kertoa omin sanoin, millaisten asioiden he kokevat eniten vaikuttavan englanninkielen opiskelun motivaatioonsa. Koska Suomessa ei ole juurikaan vertailtu erikokoisten kaupunkien välisiä eroja, päätimme tutkia motivaatiota myös tältä osin. Useissa aikaisemmissa tutkimuksissa on huomattu eroja tyttöjen ja poikien motivaation välillä, joten vertasimme lyhyesti myös sukupuolien välisiä mahdollisia eroja. Toteutimme tutkimuksen kahdessa erikokoisessa kaupungissa. Vastaajina oli yhteensä 116 (pienemmässä kaupungissa 56 ja isommassa 60) yläkoulun 9-luokkalaista. Vastaajat olivat siis 15¬ 16-vuotiaita. Kysely toteutettiin 38:lla viisiasteisella Likert-skaala väittämällä sekä kahdella avoimella kysymyksellä. Likert-skaalan väittämät valittiin Clémentin ja muiden vuonna 1994 Unkarissa käyttämästä kyselystä. Tämän lisäksi kirjoitimme muutaman oman väittämän. Tulokset analysoitiin tilastollisesti käyttäen T-testiä. Tulokset osoittivat, että molemmissa kaupungeissa oppilaat olivat enemmän instrumentaalisesti motivoituneita. Tuloksista voi päätellä, että oppilaat ymmärtävät englanninkielen osaamisen arvon sekä tässä hetkessä että tulevaisuuden opintoja ja töitä ajatellen. Kaupunkien välillä oli huomattava ero motivaation tasossa: isomman kaupungin oppilaat olivat molemmissa kategorioissa motivoituneempia kuin pienemmän kaupungin oppilaat. Tyttöjen ja poikien välillä odotettua eroa ei löytynyt, vaan oppilaat olivat lähes yhtä motivoituneita sukupuoleen katsomatta. Tuloksia voidaan soveltaa englanninkielen opetuksessa ja oppilaiden motivoinnissa, sillä ne toivat selkeästi esiin nuoria kiinnostavia ja innostavia asioita. Sisällyttämällä niitä opetukseen voitaisiin varmasti lisätä nuorten mielenkiintoa englanninkielen opiskelua kohtaan.   
first_indexed 2012-12-06T00:00:17Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ainikkam\u00e4ki, Eeva-Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Garcia, Tanja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-05-07T09:32:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-05-07T09:32:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20034", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0Yleisesti tiedostetaan motivaation merkitys kielenoppimisessa. Motivaatio onkin yksi tutkituimmista alueista vieraiden kielten oppimisessa ja opettamisessa. Motivaation rakenne ja syyt vaihtelevat suuresti riippuen kontekstista; eri paikoissa eri aikoina suoritetut tutkimukset antavat hyvin erilaisia tuloksia. Siksi motivaatiota on t\u00e4rke\u00e4t\u00e4 tutkia jatkuvasti. \r\n\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa motivaatio on jaettu kahteen osaan: instrumentaaliseen ja integratiiviseen motivaatioon. Halusimme tutkia, kumpi n\u00e4ist\u00e4 motivaation osa-alueista vaikuttaa enemm\u00e4n 9-luokkalaisiin englanninkielen opiskelijoihin. Sen lis\u00e4ksi halusimme antaa oppilaille mahdollisuuden kertoa omin sanoin, millaisten asioiden he kokevat eniten vaikuttavan englanninkielen opiskelun motivaatioonsa. Koska Suomessa ei ole juurikaan vertailtu erikokoisten kaupunkien v\u00e4lisi\u00e4 eroja, p\u00e4\u00e4timme tutkia motivaatiota my\u00f6s t\u00e4lt\u00e4 osin. Useissa aikaisemmissa tutkimuksissa on huomattu eroja tytt\u00f6jen ja poikien motivaation v\u00e4lill\u00e4, joten vertasimme lyhyesti my\u00f6s sukupuolien v\u00e4lisi\u00e4 mahdollisia eroja.\r\n\r\nToteutimme tutkimuksen kahdessa erikokoisessa kaupungissa. Vastaajina oli yhteens\u00e4 116 (pienemm\u00e4ss\u00e4 kaupungissa 56 ja isommassa 60) yl\u00e4koulun 9-luokkalaista. Vastaajat olivat siis 15\u00ac 16-vuotiaita. Kysely toteutettiin 38:lla viisiasteisella Likert-skaala v\u00e4itt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 sek\u00e4 kahdella avoimella kysymyksell\u00e4. Likert-skaalan v\u00e4itt\u00e4m\u00e4t valittiin Cl\u00e9mentin ja muiden vuonna 1994 Unkarissa k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4st\u00e4 kyselyst\u00e4. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi kirjoitimme muutaman oman v\u00e4itt\u00e4m\u00e4n. Tulokset analysoitiin tilastollisesti k\u00e4ytt\u00e4en T-testi\u00e4.\r\n\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 molemmissa kaupungeissa oppilaat olivat enemm\u00e4n instrumentaalisesti motivoituneita. Tuloksista voi p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 oppilaat ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t englanninkielen osaamisen arvon sek\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 hetkess\u00e4 ett\u00e4 tulevaisuuden opintoja ja t\u00f6it\u00e4 ajatellen. Kaupunkien v\u00e4lill\u00e4 oli huomattava ero motivaation tasossa: isomman kaupungin oppilaat olivat molemmissa kategorioissa motivoituneempia kuin pienemm\u00e4n kaupungin oppilaat. Tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 odotettua eroa ei l\u00f6ytynyt, vaan oppilaat olivat l\u00e4hes yht\u00e4 motivoituneita sukupuoleen katsomatta. \r\n\r\nTuloksia voidaan soveltaa englanninkielen opetuksessa ja oppilaiden motivoinnissa, sill\u00e4 ne toivat selke\u00e4sti esiin nuoria kiinnostavia ja innostavia asioita. Sis\u00e4llytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 niit\u00e4 opetukseen voitaisiin varmasti lis\u00e4t\u00e4 nuorten mielenkiintoa englanninkielen opiskelua kohtaan.\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-05-07T09:32:26Z\nNo. of bitstreams: 2\nainikkam\u00e4ki_garcia.pdf: 156442 bytes, checksum: 9e60f4c65685aa5ed78a4c3cacc95086 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-05-07T09:32:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nainikkam\u00e4ki_garcia.pdf: 156442 bytes, checksum: 9e60f4c65685aa5ed78a4c3cacc95086 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integrative motivation", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "instrumental motivation", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language learning and teaching", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dI\u2019ll get a scooter if my grades go up\u201d : What motivates Finnish pupils to study English", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200905071547", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_20034
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:20Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4553a132-1b58-4716-afca-776db1031b66\/download","text":"ainikkam\u00e4ki_garcia.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ainikkamäki, Eeva-Maija Garcia, Tanja ”I’ll get a scooter if my grades go up” : What motivates Finnish pupils to study English integrative motivation instrumental motivation foreign language learning and teaching English Englannin kieli
title ”I’ll get a scooter if my grades go up” : What motivates Finnish pupils to study English
title_full ”I’ll get a scooter if my grades go up” : What motivates Finnish pupils to study English
title_fullStr ”I’ll get a scooter if my grades go up” : What motivates Finnish pupils to study English ”I’ll get a scooter if my grades go up” : What motivates Finnish pupils to study English
title_full_unstemmed ”I’ll get a scooter if my grades go up” : What motivates Finnish pupils to study English ”I’ll get a scooter if my grades go up” : What motivates Finnish pupils to study English
title_short ”I’ll get a scooter if my grades go up”
title_sort i ll get a scooter if my grades go up what motivates finnish pupils to study english
title_sub What motivates Finnish pupils to study English
title_txtP ”I’ll get a scooter if my grades go up” : What motivates Finnish pupils to study English
topic integrative motivation instrumental motivation foreign language learning and teaching English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English foreign language learning and teaching instrumental motivation integrative motivation
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20034 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200905071547
work_keys_str_mv AT ainikkamäkieevamaija illgetascooterifmygradesgoupwhatmotivatesfinnishpupilstostudyenglish