Palvelukeskeisen arkkitehtuurin käyttöönoton lähestymistapoja

Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2008. 29 s. Kandidaatintutkielma Nopeasti muuttuva liiketoiminta tarvitsee tuekseen yhä joustavampia informaatioteknologiaratkaisuja. Myös kasvava integroinnin tarve sekä halu karsia IT-kustannuksia ovat johtaneet palvelukeskeisen arkkitehtuurin yhä lisääntyvään...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Siikaniemi, Teemu
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2008
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20007
Kuvaus
Yhteenveto:Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2008. 29 s. Kandidaatintutkielma Nopeasti muuttuva liiketoiminta tarvitsee tuekseen yhä joustavampia informaatioteknologiaratkaisuja. Myös kasvava integroinnin tarve sekä halu karsia IT-kustannuksia ovat johtaneet palvelukeskeisen arkkitehtuurin yhä lisääntyvään käyttöönottoon. Palvelukeskeinen arkkitehtuuri on teknologiariippumaton suunnittelumalli, jonka perustana ovat itsenäiset liiketoimintalogiikkaa sisältävät palvelut. Tässä tutkielmassa esitellään joitakin kirjallisuudesta ja palvelukeskeisen arkkitehtuurin toteuttavien ohjelmistotuotteiden toimittajien dokumentaatiosta löydettyjä käyttöönoton lähestymistapoja sekä kuvaillaan niistä löydettyjä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Yhtä yleispätevää lähestymistapaa käyttöönottoon ei ole löydettävissä, vaikka tässä tutkielmassa esitetyt lähestymistavat sisältävätkin paljon yhtenäisiä piirteitä. Käyttöönottoprosessiin liittyy palvelukeskeisen arkkitehtuurin kohdalla myös paljon oppimista ja mahdollisesti organisaatiomuutoksia esimerkiksi prosessien uudelleensuunnittelun johdosta, joten organisaatioiden on tärkeää luoda käytössä oleviin resursseihin sopiva käyttöönoton strategia. Strategialla varmistetaan toteutusten yhtenäisyys ja todellinen hyöty liiketoiminnalle.