Tekoäly toimintapeleissä

Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2005. 28 s. Kandidaatintutkielma Tässä tutkielmassa tutkitaan toimintapelien ei-pelaajahahmojen ihmismäistä käyttäytymistä. Ei-pelaajahahmo tarkoittaa tietokonepelin niitä hahmoja, joita ihminen ei ohjaa. Tutkimuksen tavoitteena on koota yhteen kriteereitä ihmis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mönkkönen, Ville
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2005
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19995
_version_ 1826225791584698369
author Mönkkönen, Ville
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mönkkönen, Ville Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mönkkönen, Ville Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mönkkönen, Ville
datasource_str_mv jyx
description Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2005. 28 s. Kandidaatintutkielma Tässä tutkielmassa tutkitaan toimintapelien ei-pelaajahahmojen ihmismäistä käyttäytymistä. Ei-pelaajahahmo tarkoittaa tietokonepelin niitä hahmoja, joita ihminen ei ohjaa. Tutkimuksen tavoitteena on koota yhteen kriteereitä ihmismäiselle käyttäytymiselle, ja listata vaatimuksia hahmojen käyttäytymiselle käytännön tasolla. Tutkimuksen kohteena ovat toimintapeleistä nimenomaan ensimmäisen persoonan räiskintäpelit. Ei-pelaajahahmojen tarkastelu kohdistuu erityisesti moninpelien eipelaajahahmoihin eli botteihin. Tutkimuksessa ei käsitellä tekoälyn toteutusta. Akateemista tutkimusta ei-pelaajahahmojen ihmismäisestä käyttäytymisestä ei ole juurikaan tehty, ja hahmojen tekoälyn kehitys on usein pelisuunnittelijoiden omakohtaisen näkemyksen varassa. Tämä tutkielma perustuu eri kirjallisista lähteistä koottuun tietoon. Aihetta käsitellään myös käyttäen esimerkkinä Quake-pelin bottien toimintaa. Lähteiden pohjalta on luotu kategorisointi boteille tärkeistä ominaisuuksista. Bottien käyttäytyminen jaoteltiin kuuden kategorian alle: oppiminen ja muisti, epätäydellisyys, liikkuminen, päätösten tekeminen, ennustaminen ja sosiaalisuus. Soveltamalla esitettyjä käyttäytymisen vaatimuksia pelikohtaisesti voidaan luoda älykkäästi ja johdonmukaisesti toimiva tekoäly.     
first_indexed 2012-12-06T00:00:16Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00f6nkk\u00f6nen, Ville", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-04-29T12:18:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-04-29T12:18:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2005", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19995", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2005.\r\n28 s.\r\nKandidaatintutkielma\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tutkitaan toimintapelien ei-pelaajahahmojen ihmism\u00e4ist\u00e4\r\nk\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. Ei-pelaajahahmo tarkoittaa tietokonepelin niit\u00e4 hahmoja, joita\r\nihminen ei ohjaa. Tutkimuksen tavoitteena on koota yhteen kriteereit\u00e4 ihmism\u00e4iselle\r\nk\u00e4ytt\u00e4ytymiselle, ja listata vaatimuksia hahmojen k\u00e4ytt\u00e4ytymiselle k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tasolla.\r\nTutkimuksen kohteena ovat toimintapeleist\u00e4 nimenomaan ensimm\u00e4isen persoonan\r\nr\u00e4iskint\u00e4pelit. Ei-pelaajahahmojen tarkastelu kohdistuu erityisesti moninpelien eipelaajahahmoihin\r\neli botteihin. Tutkimuksessa ei k\u00e4sitell\u00e4 teko\u00e4lyn toteutusta.\r\nAkateemista tutkimusta ei-pelaajahahmojen ihmism\u00e4isest\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 ei ole\r\njuurikaan tehty, ja hahmojen teko\u00e4lyn kehitys on usein pelisuunnittelijoiden\r\nomakohtaisen n\u00e4kemyksen varassa. T\u00e4m\u00e4 tutkielma perustuu eri kirjallisista l\u00e4hteist\u00e4\r\nkoottuun tietoon. Aihetta k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n my\u00f6s k\u00e4ytt\u00e4en esimerkkin\u00e4 Quake-pelin bottien\r\ntoimintaa. L\u00e4hteiden pohjalta on luotu kategorisointi boteille t\u00e4rkeist\u00e4\r\nominaisuuksista.\r\nBottien k\u00e4ytt\u00e4ytyminen jaoteltiin kuuden kategorian alle: oppiminen ja muisti,\r\nep\u00e4t\u00e4ydellisyys, liikkuminen, p\u00e4\u00e4t\u00f6sten tekeminen, ennustaminen ja sosiaalisuus.\r\nSoveltamalla esitettyj\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymisen vaatimuksia pelikohtaisesti voidaan luoda\r\n\u00e4lykk\u00e4\u00e4sti ja johdonmukaisesti toimiva teko\u00e4ly.\r\n\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2009-04-24T06:33:40Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nVille.M\u00f6nkk\u00f6nen.pdf: 171473 bytes, checksum: 3cdcb59c8f5401133e66035df28e6c95 (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Approved for entry into archive by Marja-Leena Harjuniemi(mharjuni@cc.jyu.fi) on 2009-04-29T12:18:49Z (GMT) No. of bitstreams: 2\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)\r\nVille.M\u00f6nkk\u00f6nen.pdf: 171473 bytes, checksum: 3cdcb59c8f5401133e66035df28e6c95 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-04-29T12:18:49Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)\r\nVille.M\u00f6nkk\u00f6nen.pdf: 171473 bytes, checksum: 3cdcb59c8f5401133e66035df28e6c95 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "botti", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toimintapelit", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelit", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teko\u00e4ly", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teko\u00e4ly toimintapeleiss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200904241496", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Luettavissa tekij\u00e4noikeudellisista syist\u00e4 vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitoksella.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_19995
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:23Z
main_date 2005-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2005
publishDate 2005
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mönkkönen, Ville Tekoäly toimintapeleissä botti toimintapelit pelit tekoäly Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Tekoäly toimintapeleissä
title_full Tekoäly toimintapeleissä
title_fullStr Tekoäly toimintapeleissä Tekoäly toimintapeleissä
title_full_unstemmed Tekoäly toimintapeleissä Tekoäly toimintapeleissä
title_short Tekoäly toimintapeleissä
title_sort tekoäly toimintapeleissä
title_txtP Tekoäly toimintapeleissä
topic botti toimintapelit pelit tekoäly Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede botti pelit tekoäly toimintapelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19995 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200904241496
work_keys_str_mv AT mönkkönenville tekoälytoimintapeleissä