Yhteenveto: | Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2005.
28 s.
Kandidaatintutkielma
Tässä tutkielmassa tutkitaan toimintapelien ei-pelaajahahmojen ihmismäistä
käyttäytymistä. Ei-pelaajahahmo tarkoittaa tietokonepelin niitä hahmoja, joita
ihminen ei ohjaa. Tutkimuksen tavoitteena on koota yhteen kriteereitä ihmismäiselle
käyttäytymiselle, ja listata vaatimuksia hahmojen käyttäytymiselle käytännön tasolla.
Tutkimuksen kohteena ovat toimintapeleistä nimenomaan ensimmäisen persoonan
räiskintäpelit. Ei-pelaajahahmojen tarkastelu kohdistuu erityisesti moninpelien eipelaajahahmoihin
eli botteihin. Tutkimuksessa ei käsitellä tekoälyn toteutusta.
Akateemista tutkimusta ei-pelaajahahmojen ihmismäisestä käyttäytymisestä ei ole
juurikaan tehty, ja hahmojen tekoälyn kehitys on usein pelisuunnittelijoiden
omakohtaisen näkemyksen varassa. Tämä tutkielma perustuu eri kirjallisista lähteistä
koottuun tietoon. Aihetta käsitellään myös käyttäen esimerkkinä Quake-pelin bottien
toimintaa. Lähteiden pohjalta on luotu kategorisointi boteille tärkeistä
ominaisuuksista.
Bottien käyttäytyminen jaoteltiin kuuden kategorian alle: oppiminen ja muisti,
epätäydellisyys, liikkuminen, päätösten tekeminen, ennustaminen ja sosiaalisuus.
Soveltamalla esitettyjä käyttäytymisen vaatimuksia pelikohtaisesti voidaan luoda
älykkäästi ja johdonmukaisesti toimiva tekoäly.
|