English and marketing A study of marketing students’ English language needs and skills

HUMANISTINEN TIEDEKUNTA KIELTEN LAITOS Ville Sarpo ENGLISH AND MARKETING: A study of marketing students English language needs and skills Kandidaatintutkielma Englannin kieli Huhtikuu 2009 22 sivua + 1 li...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sarpo, Ville
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19945
_version_ 1826225819058438144
author Sarpo, Ville
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sarpo, Ville Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sarpo, Ville Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sarpo, Ville
datasource_str_mv jyx
description HUMANISTINEN TIEDEKUNTA KIELTEN LAITOS Ville Sarpo ENGLISH AND MARKETING: A study of marketing students English language needs and skills Kandidaatintutkielma Englannin kieli Huhtikuu 2009 22 sivua + 1 liite Jatkuvasti muuttuvassa ja laajenevassa maailmassa viestinnän merkitys kasvaa huomattavasti. Yhteisen äidinkielen löytäminen ei aina ole mahdollista, joten jokin yhteinen kieli tarvitaan helpottamaan kommunikointia. Tällä hetkellä tämä yhteinen kieli on englanti. Englanti on eniten levinnyt kieli maailmassa, joten ei ole suurikaan yllätys, että se on usein se kieli, jolla kommunikoidaan. Markkinointi alana perustuu hyvinkin vahvalti viestintään ja sen onnistuneeseen toteuttamiseen. Englanti on selkeästi yksi vahvimmista, ellei vahvin, kieli myös markkinoinnissa. Monet tärkeimmät tutkimukset ja julkaisut tehdään englannin kielellä. Alalla pärjääminen vaatii hyviä englannin kielen taitoja. Tästä syystä tutkimuksen kohteeksi valitsin markkinoinnin opiskelijat sekä heidän englannin kielen taidot ja arviot kielitaidon tarpeista työelämässä. Viitekehyksenä tälle tutkimukselle toimivat aikaisemmat tutkimukset, joissa aiheena olivat englannin kielen taidot ja tarpeellisuus markkinoinnissa sekä kielitaidon tarve työelämässä eri näkökulmista. Tärkeimpänä lähteenä käytin Kirkkopellon (2007) tutkimusta markkinoinnissa työskentelevien englannin kielen tarpeista. Hänen tutkimuksensa tarjosi oivan vertailukohdan tähän tutkimukseen. Yliopiston tutkintovaatimukset sekä Euroopan Unionin vaikutus otettiin huomioon viitekehyksessä. Kielitaidon arvioinnissa käytettiin yleistä eurooppalaista viitekehystä. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisin menetelmin. Tutkimukseen osallistuneet täyttivät kyselylomakkeen, jolla selvitettiin osallistujien englannin kielen tarpeita opiskeluissa, heidän englannin kielen taitoaan sekä arviotaan englannin kielen tarpeellisuudesta markkinoinnin työtehtävissä. Tulokset osoittivat, että selkeällä enemmistöllä osallistujista englannin kielen taidot olivat viitekehyksen ylempää keskitasoa tai edistynyttä tasoa. Kirkkopellon tutkimukseen viitaten, tähän tutkimukseen osallistuneet omaavat tarvittavat englannin kielen taidot. Myös osallistujien arviot työtehtävien kielitaidon tasoista olivat verrattavissa aiempiin tutkimuksiin, mainittakoon että arviot olivat hieman korkeammat kuin Kirkkopellon tutkimuksessa ilmi tulleet arviot. On otettava huomioon, että tutkimukseen osallistui verraten pieni määrä vastaajia, 49 kappaletta, joista yli puolet oli markkinoinnin sivuaineopiskelijoita. Jatkotutkimuksia ajatellen tarkempia tuloksia saataisiin jos vastaajien määrä olisi suurempi ja vastaajat olisivat markkinoinnin pääaineopiskelijoita. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisin menetelmin. Tutkimukseen osallistuneet täyttivät kyselylomakkeen, jolla selvitettiin osallistujien englannin kielen tarpeita opiskeluissa, heidän englannin kielen taitoaan sekä arviotaan englannin kielen tarpeellisuudesta markkinoinnin työtehtävissä. Tulokset osoittivat, että selkeällä enemmistöllä osallistujista englannin kielen taidot olivat viitekehyksen ylempää keskitasoa tai edistynyttä tasoa. Kirkkopellon tutkimukseen viitaten, tähän tutkimukseen osallistuneet omaavat tarvittavat englannin kielen taidot. Myös osallistujien arviot työtehtävien kielitaidon tasoista olivat verrattavissa aiempiin tutkimuksiin, mainittakoon että arviot olivat hieman korkeammat kuin Kirkkopellon tutkimuksessa ilmi tulleet arviot. On otettava huomioon, että tutkimukseen osallistui verraten pieni määrä vastaajia, 49 kappaletta, joista yli puolet oli markkinoinnin sivuaineopiskelijoita. Jatkotutkimuksia ajatellen tarkempia tuloksia saataisiin jos vastaajien määrä olisi suurempi ja vastaajat olisivat markkinoinnin pääaineopiskelijoita.    
first_indexed 2012-12-06T00:00:16Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sarpo, Ville", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-04-23T09:57:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-04-23T09:57:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19945", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "HUMANISTINEN TIEDEKUNTA\r\nKIELTEN LAITOS\r\n\r\nVille Sarpo\r\n\r\nENGLISH AND MARKETING:\r\nA study of marketing students English language needs and skills\r\n\r\n\r\nKandidaatintutkielma\r\nEnglannin kieli\r\nHuhtikuu 2009 22 sivua + 1 liite\r\n\r\nJatkuvasti muuttuvassa ja laajenevassa maailmassa viestinn\u00e4n merkitys kasvaa huomattavasti. Yhteisen \u00e4idinkielen l\u00f6yt\u00e4minen ei aina ole mahdollista, joten jokin yhteinen kieli tarvitaan helpottamaan kommunikointia. T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 t\u00e4m\u00e4 yhteinen kieli on englanti. Englanti on eniten levinnyt kieli maailmassa, joten ei ole suurikaan yll\u00e4tys, ett\u00e4 se on usein se kieli, jolla kommunikoidaan. Markkinointi alana perustuu hyvinkin vahvalti viestint\u00e4\u00e4n ja sen onnistuneeseen toteuttamiseen. Englanti on selke\u00e4sti yksi vahvimmista, ellei vahvin, kieli my\u00f6s markkinoinnissa. Monet t\u00e4rkeimm\u00e4t tutkimukset ja julkaisut tehd\u00e4\u00e4n englannin kielell\u00e4. Alalla p\u00e4rj\u00e4\u00e4minen vaatii hyvi\u00e4 englannin kielen taitoja. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 tutkimuksen kohteeksi valitsin markkinoinnin opiskelijat sek\u00e4 heid\u00e4n englannin kielen taidot ja arviot kielitaidon tarpeista ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4.\r\n\r\nViitekehyksen\u00e4 t\u00e4lle tutkimukselle toimivat aikaisemmat tutkimukset, joissa aiheena olivat englannin kielen taidot ja tarpeellisuus markkinoinnissa sek\u00e4 kielitaidon tarve ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 eri n\u00e4k\u00f6kulmista. T\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 l\u00e4hteen\u00e4 k\u00e4ytin Kirkkopellon (2007) tutkimusta markkinoinnissa ty\u00f6skentelevien englannin kielen tarpeista. H\u00e4nen tutkimuksensa tarjosi oivan vertailukohdan t\u00e4h\u00e4n tutkimukseen. Yliopiston tutkintovaatimukset sek\u00e4 Euroopan Unionin vaikutus otettiin huomioon viitekehyksess\u00e4. Kielitaidon arvioinnissa k\u00e4ytettiin yleist\u00e4 eurooppalaista viitekehyst\u00e4.\r\n\r\nTutkimus suoritettiin kvantitatiivisin menetelmin. Tutkimukseen osallistuneet t\u00e4yttiv\u00e4t kyselylomakkeen, jolla selvitettiin osallistujien englannin kielen tarpeita opiskeluissa, heid\u00e4n englannin kielen taitoaan sek\u00e4 arviotaan englannin kielen tarpeellisuudesta markkinoinnin ty\u00f6teht\u00e4viss\u00e4. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 selke\u00e4ll\u00e4 enemmist\u00f6ll\u00e4 osallistujista englannin kielen taidot olivat viitekehyksen ylemp\u00e4\u00e4 keskitasoa tai edistynytt\u00e4 tasoa. Kirkkopellon tutkimukseen viitaten, t\u00e4h\u00e4n tutkimukseen osallistuneet omaavat tarvittavat englannin kielen taidot. My\u00f6s osallistujien arviot ty\u00f6teht\u00e4vien kielitaidon tasoista olivat verrattavissa aiempiin tutkimuksiin, mainittakoon ett\u00e4 arviot olivat hieman korkeammat kuin Kirkkopellon tutkimuksessa ilmi tulleet arviot. On otettava huomioon, ett\u00e4 tutkimukseen osallistui verraten pieni m\u00e4\u00e4r\u00e4 vastaajia, 49 kappaletta, joista yli puolet oli markkinoinnin sivuaineopiskelijoita. Jatkotutkimuksia ajatellen tarkempia tuloksia saataisiin jos vastaajien m\u00e4\u00e4r\u00e4 olisi suurempi ja vastaajat olisivat markkinoinnin p\u00e4\u00e4aineopiskelijoita. \r\n\r\n\r\n\r\nTutkimus suoritettiin kvantitatiivisin menetelmin. Tutkimukseen osallistuneet t\u00e4yttiv\u00e4t kyselylomakkeen, jolla selvitettiin osallistujien englannin kielen tarpeita opiskeluissa, heid\u00e4n englannin kielen taitoaan sek\u00e4 arviotaan englannin kielen tarpeellisuudesta markkinoinnin ty\u00f6teht\u00e4viss\u00e4. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 selke\u00e4ll\u00e4 enemmist\u00f6ll\u00e4 osallistujista englannin kielen taidot olivat viitekehyksen ylemp\u00e4\u00e4 keskitasoa tai edistynytt\u00e4 tasoa. Kirkkopellon tutkimukseen viitaten, t\u00e4h\u00e4n tutkimukseen osallistuneet omaavat tarvittavat englannin kielen taidot. My\u00f6s osallistujien arviot ty\u00f6teht\u00e4vien kielitaidon tasoista olivat verrattavissa aiempiin tutkimuksiin, mainittakoon ett\u00e4 arviot olivat hieman korkeammat kuin Kirkkopellon tutkimuksessa ilmi tulleet arviot. On otettava huomioon, ett\u00e4 tutkimukseen osallistui verraten pieni m\u00e4\u00e4r\u00e4 vastaajia, 49 kappaletta, joista yli puolet oli markkinoinnin sivuaineopiskelijoita. Jatkotutkimuksia ajatellen tarkempia tuloksia saataisiin jos vastaajien m\u00e4\u00e4r\u00e4 olisi suurempi ja vastaajat olisivat markkinoinnin p\u00e4\u00e4aineopiskelijoita.\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-04-23T09:57:03Z\nNo. of bitstreams: 2\nsarpo.ville.pdf: 122200 bytes, checksum: a2e0bf4a947d5ae61026264770a88c7d (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-04-23T09:57:04Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nsarpo.ville.pdf: 122200 bytes, checksum: a2e0bf4a947d5ae61026264770a88c7d (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "students", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language skills", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language needs", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "English and marketing : A study of marketing students\u2019 English language needs and skills", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200904231475", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_19945
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:26Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fc2c190b-1e3c-4410-ba55-25118ab1b87c\/download","text":"sarpo.ville.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sarpo, Ville English and marketing : A study of marketing students’ English language needs and skills students marketing language skills language needs English Englannin kieli
title English and marketing : A study of marketing students’ English language needs and skills
title_full English and marketing : A study of marketing students’ English language needs and skills
title_fullStr English and marketing : A study of marketing students’ English language needs and skills English and marketing : A study of marketing students’ English language needs and skills
title_full_unstemmed English and marketing : A study of marketing students’ English language needs and skills English and marketing : A study of marketing students’ English language needs and skills
title_short English and marketing
title_sort english and marketing a study of marketing students english language needs and skills
title_sub A study of marketing students’ English language needs and skills
title_txtP English and marketing : A study of marketing students’ English language needs and skills
topic students marketing language skills language needs English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English language needs language skills marketing students
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19945 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200904231475
work_keys_str_mv AT sarpoville englishandmarketingastudyofmarketingstudentsenglishlanguageneedsandskills