Käytettävyysmenetelmät pelisovelluksissa

Käytettävyyden tutkiminen on vasta viime vuosina levittäytynyt osaksi pelejä perinteisistä ohjelmistosovelluksista. Tämän seurauksena puhutaankin jo aivan uudesta pelikäytettävyyden aihepiiristä. Erityisesti pelisovelluksia varten on viime vuosina laadittu erilaisia peliheuristiikkoja, jotka sove...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Suikkanen, Olli
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2006
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19706
_version_ 1826225796658757632
author Suikkanen, Olli
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Suikkanen, Olli Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Suikkanen, Olli Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Suikkanen, Olli
datasource_str_mv jyx
description Käytettävyyden tutkiminen on vasta viime vuosina levittäytynyt osaksi pelejä perinteisistä ohjelmistosovelluksista. Tämän seurauksena puhutaankin jo aivan uudesta pelikäytettävyyden aihepiiristä. Erityisesti pelisovelluksia varten on viime vuosina laadittu erilaisia peliheuristiikkoja, jotka soveltuvat erilaisiin pelin muodostaviin osa-alueisiin kuten pelimekaniikkaan ja pelattavuuteen erilaisia peligenrejä ja alustoja unohtamatta. Peliheuristiikat liittyvät usein tiiviisti osaksi erilaisia käytettävyysmenetelmien kanssa. Tämän kirjallisuuskatsauksen avulla vertaillaan erilaisia, tunnetuimpia pelikäytettävyysheuristiikkoja, millaisia heuristiikkoja pelien käytettävyyteen on laadittu ja millaisien käytettävyyden tutkimusmenetelmien yhteydessä niitä on käytetty. Tutkimus osoitti että eri käytettävyysmenetelmät sisältävät vaikutteita toisistaan. Huomioitavana seikkana esiintyi heuristiikkalistausten samankaltaisuus.    
first_indexed 2012-12-06T00:00:14Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Suikkanen, Olli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-03-20T13:52:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-03-20T13:52:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2006", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19706", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "K\u00e4ytett\u00e4vyyden tutkiminen on vasta viime vuosina levitt\u00e4ytynyt osaksi pelej\u00e4 perinteisist\u00e4\r\nohjelmistosovelluksista. T\u00e4m\u00e4n seurauksena puhutaankin jo aivan uudesta pelik\u00e4ytett\u00e4vyyden\r\naihepiirist\u00e4. Erityisesti pelisovelluksia varten on viime vuosina laadittu erilaisia peliheuristiikkoja,\r\njotka soveltuvat erilaisiin pelin muodostaviin osa-alueisiin kuten pelimekaniikkaan\r\nja pelattavuuteen erilaisia peligenrej\u00e4 ja alustoja unohtamatta. Peliheuristiikat\r\nliittyv\u00e4t usein tiiviisti osaksi erilaisia k\u00e4ytett\u00e4vyysmenetelmien kanssa. T\u00e4m\u00e4n kirjallisuuskatsauksen\r\navulla vertaillaan erilaisia, tunnetuimpia pelik\u00e4ytett\u00e4vyysheuristiikkoja,\r\nmillaisia heuristiikkoja pelien k\u00e4ytett\u00e4vyyteen on laadittu ja millaisien k\u00e4ytett\u00e4vyyden tutkimusmenetelmien\r\nyhteydess\u00e4 niit\u00e4 on k\u00e4ytetty. Tutkimus osoitti ett\u00e4 eri k\u00e4ytett\u00e4vyysmenetelm\u00e4t\r\nsis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t vaikutteita toisistaan. Huomioitavana seikkana esiintyi heuristiikkalistausten\r\nsamankaltaisuus.\r\n\r\n\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2009-03-19T11:50:01Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nOlli.Suikkanen.pdf: 175681 bytes, checksum: 8c8f7e0a1763b941199f41b0a29f750b (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Approved for entry into archive by Marja-Leena Harjuniemi(mharjuni@cc.jyu.fi) on 2009-03-20T13:52:42Z (GMT) No. of bitstreams: 2\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)\r\nOlli.Suikkanen.pdf: 175681 bytes, checksum: 8c8f7e0a1763b941199f41b0a29f750b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-03-20T13:52:42Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)\r\nOlli.Suikkanen.pdf: 175681 bytes, checksum: 8c8f7e0a1763b941199f41b0a29f750b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelit", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "heuristiikat", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tutkimusmenetelm\u00e4t", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4ytett\u00e4vyysmenetelm\u00e4t pelisovelluksissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200903191190", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Luettavissa tekij\u00e4noikeudellisista syist\u00e4 vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitoksella.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_19706
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:46Z
main_date 2006-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2006
publishDate 2006
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suikkanen, Olli Käytettävyysmenetelmät pelisovelluksissa pelit heuristiikat käytettävyys tutkimusmenetelmät Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Käytettävyysmenetelmät pelisovelluksissa
title_full Käytettävyysmenetelmät pelisovelluksissa
title_fullStr Käytettävyysmenetelmät pelisovelluksissa Käytettävyysmenetelmät pelisovelluksissa
title_full_unstemmed Käytettävyysmenetelmät pelisovelluksissa Käytettävyysmenetelmät pelisovelluksissa
title_short Käytettävyysmenetelmät pelisovelluksissa
title_sort käytettävyysmenetelmät pelisovelluksissa
title_txtP Käytettävyysmenetelmät pelisovelluksissa
topic pelit heuristiikat käytettävyys tutkimusmenetelmät Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede heuristiikat käytettävyys pelit tutkimusmenetelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19706 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200903191190
work_keys_str_mv AT suikkanenolli käytettävyysmenetelmätpelisovelluksissa