Uuden tietojärjestelmän käyttöönottoon vaikuttavat keskeiset tekijät organisaatiossa

Tietojärjestelmien merkitys tämän päivän organisaatioille, sekä yksityisellä että julkisella sektorilla, on suuri. Tietojärjestelmien avulla organisaatiot pyrkivät kehittämään toimintaansa. Organisaatioiden tavoitteena on sisällyttää uuteen teknologiaan toimintoja, joiden avulla organisaation on...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hannonen, Lotta
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2006
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19701
Kuvaus
Yhteenveto:Tietojärjestelmien merkitys tämän päivän organisaatioille, sekä yksityisellä että julkisella sektorilla, on suuri. Tietojärjestelmien avulla organisaatiot pyrkivät kehittämään toimintaansa. Organisaatioiden tavoitteena on sisällyttää uuteen teknologiaan toimintoja, joiden avulla organisaation on mahdollista ottaa käyttöön uusia toivottuja liiketoimintasääntöjä ja prosesseja, ja samalla parantaa tulostaan sekä saavuttaa etua kilpailussa muita organisaatioita vastaan. Tietojärjestelmän käyttöönoton voidaan laajimmillaan ymmärtää käsittävän koko järjestelmäkehityksen elinkaaren. Usein uuden tietojärjestelmän käyttöönottoprosessissa keskitytään lähinnä sen tekniseen puoleen. Organisaatioissa koetaan kuitenkin suuria ongelmia, mikäli organisaatioon ja järjestelmän loppukäyttäjiin liittyviä tekijöitä ei huomioida. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaiset tekijät vaikuttavat uuden tietojärjestelmän käyttöönottoon organisaatiossa. Tarkoituksena oli tarkastella aihetta nimenomaan järjestelmän loppukäyttäjän näkökulmasta. Tutkimuksen taustateoriana toimi teoria innovaation diffuusiosta. Tutkimus suoritettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että uuden tietojärjestelmän käyttöönottoprosessiin vaikuttavat itse tietojärjestelmän ja loppukäyttäjän henkilökohtaisten ominaisuuksien lisäksi vahvasti myös muun muassa organisaatioon liittyvät tekijät, kuten organisaation tarjoama käyttökoulutus, sekä työympäristön ja organisaation johdon vahva tuki. Muutosjohtamisen avulla organisaatiossa voidaan varmistaa suopea ilmapiiri uuden tietojärjestelmän käyttöönotolle ja samalla vähentää käyttöönoton yhteydessä mahdollisesti ilmenevää käyttäjien muutosvastarintaa.