ERP-järjestelmä ja sen hankintaprosessin ominaispiirteet

ERP-järjestelmästä tuli organisaation integraation vallitseva trendi 1990-luvulla. Järjestelmä nähdään ratkaisuna talouden ja tiedonjaon ongelmiin ja sen avulla yritys pyrkii lisäämään joustavuutta ja tehokkuutta toimintaansa. Suurella osalla isoista yrityksistä on ERP-järjestelmä ja loputkin yri...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Böhm, Jari
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2006
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19696
Kuvaus
Yhteenveto:ERP-järjestelmästä tuli organisaation integraation vallitseva trendi 1990-luvulla. Järjestelmä nähdään ratkaisuna talouden ja tiedonjaon ongelmiin ja sen avulla yritys pyrkii lisäämään joustavuutta ja tehokkuutta toimintaansa. Suurella osalla isoista yrityksistä on ERP-järjestelmä ja loputkin yritykset ainakin harkitsevat järjestelmän hankkimista siitäkin huolimatta, että ERP-järjestelmien hankintaprosessit ovat riskialttiita projekteja, joissa on nähty paljon epäonnistumisia. Synkät raportit organisaatioiden kokemuksista ERP:n hankkimisesta kertovat siitä, että järjestelmässä täytyy olla oleellisia eroja muihin järjestelmiin nähden, koska niiden käyttöönotto epäonnistuu useammin. Tässä tutkielmassa käsitellään ERP-järjestelmää ja esitellään sen hankintaprosessille ominaisia piirteitä sekä käydään läpi implementoinnin ongelmia. Tutkielmassa myös arvioidaan ERP-järjestelmän merkitystä ja vaikutusta organisaatioille sekä tuodaan esille järjestelmähankinnan suunnittelussa huomioitavia asioita. Tutkielma perustuu akateemiseen kirjallisuuteen, eikä siinä ole itse toteutettua empiiristä tutkimusta.