Palvelukeskeisen arkkitehtuurin käyttö prosessien hallintaan

Tämän tutkielman tavoitteena on antaa lukijalleen yleiskuva prosessien hallinnasta, palvelukeskeisestä arkkitehtuurista ja Web Services -palveluista sekä näiden kolmen yhteiskäytöstä. Tutkimusmenetelmänä on alan kirjallisuuteen ja tutkimuksiin tutustuminen. Prosessien hallinnalla (Business Proce...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Miettinen, Aki
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2006
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19692
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkielman tavoitteena on antaa lukijalleen yleiskuva prosessien hallinnasta, palvelukeskeisestä arkkitehtuurista ja Web Services -palveluista sekä näiden kolmen yhteiskäytöstä. Tutkimusmenetelmänä on alan kirjallisuuteen ja tutkimuksiin tutustuminen. Prosessien hallinnalla (Business Process Management) tarkoitetaan järjestelmiä, työkaluja ja menetelmiä, joilla hallitaan, kehitetään ja seurataan yritysten monivaiheisia tapahtumaketjuja eli liiketoimintaprosesseja. Palvelukeskeinen arkkitehtuuri (Service Oriented Architecture) on arkkitehtuurimalli, jonka ydinosa on palvelut. Näillä palveluilla on selkeästi määritelty toimintonsa ja yhdessä nämä toistensa palveluita käyttävät ja toistensa kanssa kommunikoivat palvelut muodostavat järjestelmän. Yksi tämän arkkitehtuurimallin konkreettinen toteutusteknologia on Web services -palvelut. Käytettäessä palvelukeskeistä arkkitehtuuria ja Web services -palveluita prosessien hallinnan kanssa on mahdollista kehittää järjestelmiä, jotka ovat erittäin joustavia jatkuville liiketoiminnan muutoksille ja sen vuoksi tukevat yritysten liiketoimintaa tehokkaasti.