Palveluarkkitehtuuri tietojärjestelmien integroinnissa

Tässä tutkielmassa käsitellään yrityksen tietojärjestelmien integrointia ja erityisesti palveluarkkitehtuuria integrointimallina. Palveluarkkitehtuuri (Service Oriented Architecture, SOA) perustuu ajatukseen kapseloida järjestelmien osia palveluiksi ja jakaa sitten näiden palveluiden metodeja ja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Välijärvi, Liisa
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2005
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19683
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkielmassa käsitellään yrityksen tietojärjestelmien integrointia ja erityisesti palveluarkkitehtuuria integrointimallina. Palveluarkkitehtuuri (Service Oriented Architecture, SOA) perustuu ajatukseen kapseloida järjestelmien osia palveluiksi ja jakaa sitten näiden palveluiden metodeja ja tietoa muiden järjestelmien käyttöön määritellyn rajapinnan kautta. Eri toteutuskielien ja alustojen yhteentoimivuus saavutetaan kapseloimalla palvelut tietyn standardin mukaisen rajapinnan taakse. Toteuttamalla palveluarkkitehtuuria saavutetaan hyötyjä erityisesti uudelleenkäytön ja toteutuskustannusten säästöjen kautta. Palveluarkkitehtuurilla on kuitenkin varjopuolensa. Koska useimmissa palveluarkkitehtuuria toteuttavissa teknologioissa ei ole huomioitu kaikkia komponenttien jakamiseen liittyviä ongelmia, kuten esimerkiksi tietoturvaa tulee toteutusvaiheessa etsiä muita tekniikoita paikkaamaan näitä puutteita. Tutkimuksessa palveluarkkitehtuuri todetaan hyödylliseksi ja nykyisin myös kirjallisuudessa suosituksi tietojärjestelmien integrointimalliksi. Tutkimuksen jälkeen jää kuitenkin tarve löytää enemmän kriittistä arviointia palveluarkkitehtuurille ja sitä kautta rakentavia kehitysideoita palveluarkkitehtuuria harkitseville organisaatioille.