Palveluarkkitehtuuri tietojärjestelmien integroinnissa
Tässä tutkielmassa käsitellään yrityksen tietojärjestelmien integrointia ja erityisesti palveluarkkitehtuuria integrointimallina. Palveluarkkitehtuuri (Service Oriented Architecture, SOA) perustuu ajatukseen kapseloida järjestelmien osia palveluiksi ja jakaa sitten näiden palveluiden metodeja ja...
Päätekijä: | |
---|---|
Muut tekijät: | , , , , , |
Aineistotyyppi: | Kandityö |
Kieli: | fin |
Julkaistu: |
2005
|
Aiheet: | |
Linkit: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19683 |
Yhteenveto: | Tässä tutkielmassa käsitellään yrityksen tietojärjestelmien integrointia ja
erityisesti palveluarkkitehtuuria integrointimallina. Palveluarkkitehtuuri
(Service Oriented Architecture, SOA) perustuu ajatukseen kapseloida
järjestelmien osia palveluiksi ja jakaa sitten näiden palveluiden metodeja ja
tietoa muiden järjestelmien käyttöön määritellyn rajapinnan kautta. Eri
toteutuskielien ja alustojen yhteentoimivuus saavutetaan kapseloimalla
palvelut tietyn standardin mukaisen rajapinnan taakse.
Toteuttamalla palveluarkkitehtuuria saavutetaan hyötyjä erityisesti
uudelleenkäytön ja toteutuskustannusten säästöjen kautta.
Palveluarkkitehtuurilla on kuitenkin varjopuolensa. Koska useimmissa
palveluarkkitehtuuria toteuttavissa teknologioissa ei ole huomioitu kaikkia
komponenttien jakamiseen liittyviä ongelmia, kuten esimerkiksi tietoturvaa
tulee toteutusvaiheessa etsiä muita tekniikoita paikkaamaan näitä puutteita.
Tutkimuksessa palveluarkkitehtuuri todetaan hyödylliseksi ja nykyisin myös
kirjallisuudessa suosituksi tietojärjestelmien integrointimalliksi. Tutkimuksen
jälkeen jää kuitenkin tarve löytää enemmän kriittistä arviointia
palveluarkkitehtuurille ja sitä kautta rakentavia kehitysideoita
palveluarkkitehtuuria harkitseville organisaatioille.
|
---|