Verkostovaikutukset pelikonsolimarkkinoilla

Tässä tutkielmassa käsitellään verkostovaikutusten roolia pelikonsolimarkki-noilla. Tutkielman tarkoituksena on hakea vastauksia kysymyksiin mitä verkos-tovaikutukset ovat ja miten ne vaikuttavat erityisesti pelikonsolimarkkinoilla. Verkostovaikutukset ovat pelikonsoleiden markkinoiden luonteen vuok...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Urpi, Toni
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2006
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19672
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkielmassa käsitellään verkostovaikutusten roolia pelikonsolimarkki-noilla. Tutkielman tarkoituksena on hakea vastauksia kysymyksiin mitä verkos-tovaikutukset ovat ja miten ne vaikuttavat erityisesti pelikonsolimarkkinoilla. Verkostovaikutukset ovat pelikonsoleiden markkinoiden luonteen vuoksi mer-kittävässä roolissa. Verkostovaikutuksiin pelikonsolimarkkinoilla on perehdytty alan kirjallisuu-den ja tutkimusten perusteella. Tutkielmassa muodostetaan kokonaiskuva ver-kostovaikutuksista pelikonsolimarkkinoilla aikaisempien tutkimusten ja ver-kostovaikutuksiin liittyvien teorioiden avulla. Verkostovaikutukset vaikuttavat pelikonsolimarkkinoilla kuluttajien osalta suorasti ja epäsuorasti, edellinen pelikonsolin omaksujien määrän ja jälkimmäi-nen saatavilla olevien komplementtituotteiden vuoksi. Pelikonsoleille ohjelmis-toja tuottavat yritykset kokevat myös verkostovaikutuksia. Pelikonsoleiden-valmistajat voivat vahvistaa pelikonsoleiden verkostovaikutuksia eri tavoilla, esimerkiksi penetraatiohinnoittelun ja lisenssimaksujen avulla.