Liiketoimintamallit elektronisessa liiketoiminnassa

Tässä tutkielmassa käsitellään liiketoimintamallien merkitystä elektronisessa liiketoiminnassa. Tutkielmassa pyritään vastaamaan kysymyksiin, mikä on liiketoimintamalli, millaisia liiketoimintamalleja elektronisessa liiketoiminnassa käytetään ja kuinka liiketoimintamallit vaikuttavat yrityksen li...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahola, Matti
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2006
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19669
Description
Summary:Tässä tutkielmassa käsitellään liiketoimintamallien merkitystä elektronisessa liiketoiminnassa. Tutkielmassa pyritään vastaamaan kysymyksiin, mikä on liiketoimintamalli, millaisia liiketoimintamalleja elektronisessa liiketoiminnassa käytetään ja kuinka liiketoimintamallit vaikuttavat yrityksen liiketoimintaan. Liiketoimintamallien merkitykseen on perehdytty alan kirjallisuuden, artikkeleiden ja tutkimusten avulla. Tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva liiketoimintamallein merkityksestä ja ulottuvuuksista aiemmin julkaistuun aineistoon perehtyen. Elektronisen liiketoiminnan merkitys on kasvanut voimakkaasti viimeisen vuosikymmenen aikana. Elektroniseen liiketoimintaan ja liiketoimintamalleihin kohdistetaan entistä enemmän odotuksia. Tämän vuoksi liiketoimintamallin käsitteistön ja merkityksen ymmärtäminen on yritysten menestymisen kannalta ensiarvoisen tärkeää. Internet-teknologian ja elektronisen liiketoiminnan kehittyminen ovat altistaneet myös liiketoimintamallit muutoksille. On syntynyt kokonaan uusia elektronisessa ympäristössä hyödynnettäviä liiketoiminta- ja ansaintamalleja, joihin perehdytään tässä tutkielmassa tarkemmin. Liiketoimintamallilla on nähty olevan voimakas vaikutus mm. yrityksen arvonluomiseen ja organisaation johtamiseen.