Yhteenveto: | Mobiilit maksutavat ovat keskeisessä asemassa mobiilissa liiketoiminnassa, sillä
kaupankäyntiä varten tarvitaan tapa maksaa. Niiden käyttöönoton kannalta
keskeisessä asemassa puolestaan ovat kuluttajat. Tässä tutkielmassa selvitetään
miten mobiilien maksutapojen ominaisuudet vaikuttavat niiden käyttöönottoon
kuluttajien näkökulmasta. Ominaisuuksia tutkitaan tarkastelemalla kirjallisuuden
esittämiä maksutapojen ominaisuuksia, joilla on vaikutusta niiden käyttöönottoon.
Tutkimusmenetelmänä toimii siis kirjallisuuskatsaus. Esitettyjä
ominaisuuksia sovelletaan lopuksi käytäntöön Helsingin paikallisliikenteen
mobiilimaksujärjestelmän tapauksessa.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena on, että kuluttajat vertaavat uusia maksutapoja
niihin, joita he sillä hetkellä käyttävät ja näin ollen mobiilien maksutapojen
tulisi tarjota jotain uutta tai jotain paremmin, jotta ne tulisivat käyttöönotetuiksi.
Mobiilien maksutapojen tapauksessa tämä tarkoittaa esimerkiksi kuluttajalle
hyödyllisempää helpompaa, luotettavampaa tai halvempaa tapaa maksaa.
|