Mobiilit maksumenetelmät ja niiden käyttöönotto kuluttajien keskuudessa

Mobiilit maksutavat ovat keskeisessä asemassa mobiilissa liiketoiminnassa, sillä kaupankäyntiä varten tarvitaan tapa maksaa. Niiden käyttöönoton kannalta keskeisessä asemassa puolestaan ovat kuluttajat. Tässä tutkielmassa selvitetään miten mobiilien maksutapojen ominaisuudet vaikuttavat niiden kä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lähteenmäki, Martti
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2007
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19668
Kuvaus
Yhteenveto:Mobiilit maksutavat ovat keskeisessä asemassa mobiilissa liiketoiminnassa, sillä kaupankäyntiä varten tarvitaan tapa maksaa. Niiden käyttöönoton kannalta keskeisessä asemassa puolestaan ovat kuluttajat. Tässä tutkielmassa selvitetään miten mobiilien maksutapojen ominaisuudet vaikuttavat niiden käyttöönottoon kuluttajien näkökulmasta. Ominaisuuksia tutkitaan tarkastelemalla kirjallisuuden esittämiä maksutapojen ominaisuuksia, joilla on vaikutusta niiden käyttöönottoon. Tutkimusmenetelmänä toimii siis kirjallisuuskatsaus. Esitettyjä ominaisuuksia sovelletaan lopuksi käytäntöön Helsingin paikallisliikenteen mobiilimaksujärjestelmän tapauksessa. Tutkimuksen keskeisenä tuloksena on, että kuluttajat vertaavat uusia maksutapoja niihin, joita he sillä hetkellä käyttävät ja näin ollen mobiilien maksutapojen tulisi tarjota jotain uutta tai jotain paremmin, jotta ne tulisivat käyttöönotetuiksi. Mobiilien maksutapojen tapauksessa tämä tarkoittaa esimerkiksi kuluttajalle hyödyllisempää helpompaa, luotettavampaa tai halvempaa tapaa maksaa.