Matkaviestinnän yleistymiseen liittyvät tekijät ja yleistymisen seuraukset Euroopan Unionissa

Tämän tutkielman tarkoituksena on mallintaa matkaviestinnän yleistymistä Euroopan Unionissa. Matkaviestinnän yleistymiseen ja omaksumisajankohtaan vaikuttavat useat tekijät, joita voidaan tarkastella innovaation diffuusioteorioiden avulla. Kyseessä on kirjallisuuskatsaus, johon on koottu yhteen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kauppila, Ulla
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2005
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19654
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkielman tarkoituksena on mallintaa matkaviestinnän yleistymistä Euroopan Unionissa. Matkaviestinnän yleistymiseen ja omaksumisajankohtaan vaikuttavat useat tekijät, joita voidaan tarkastella innovaation diffuusioteorioiden avulla. Kyseessä on kirjallisuuskatsaus, johon on koottu yhteen innovaatioiden diffuusiota käsittelevää kirjallisuutta sekä matkaviestinnän yleistymistä käsitteleviä tutkimuksia. Essee rajoittuu käsittelemään ensimmäisen ja toisen sukupolven muodostamaa matkaviestinnän diffuusiota, eikä siinä oteta kantaa matkapuhelinstandardien teknisiin ominaisuuksiin. Matkaviestinnän nopea yleistyminen alkoi 1990-luvun alussa, kun digitaaliset järjestelmät korvasivat vanhan analogisen tekniikan. EU:ssa tämä tarkoitti siirtymistä GSM: ään. Vuoden 1995 lopussa GSM oli käytössä kaikissa EU-maissa. Tässä esseessä tarkastellaan yleistymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä matkaviestinnän yleistymisen merkitystä Euroopan unionissa.