Verkko-ostamisen esteitä kuluttajan näkökulma

Internetin käyttäjien määrä on kasvanut viime vuosina, mutta verkkoostaminen ei ole kasvanut samassa tahdissa. Kuluttajat käyttävät Internettiä ja verkkokauppoja tuotetiedon etsimiseen, mutta ostavat tuotteet perinteisistä kaupoista. Verkko-ostamisella on monia etuja, joiden pitäisi houkutella k...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lehto, Timo
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2005
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19649
Kuvaus
Yhteenveto:Internetin käyttäjien määrä on kasvanut viime vuosina, mutta verkkoostaminen ei ole kasvanut samassa tahdissa. Kuluttajat käyttävät Internettiä ja verkkokauppoja tuotetiedon etsimiseen, mutta ostavat tuotteet perinteisistä kaupoista. Verkko-ostamisella on monia etuja, joiden pitäisi houkutella kuluttajia ostamaan Internetin välityksellä. Tällaisia etuja ovat esim. ostamisen mukavuus, edulliset hinnat, suuri tuotevalikoima ja tuotteiden vertailu. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa syitä miksi kuluttajat eivät eduista huolimatta osta verkosta. Näiden etujen vastapainona on olemassa esteitä ja riskejä, jotka vaikuttavat negatiivisesti kuluttajien päätökseen ostaa verkosta. Ulkoisilla syillä tarkoitetaan syitä, jotka ovat riippumattomia kuluttajista tai ulkoisia kuluttajiin nähden. Tällaisia syitä ovat turvallisuusriskit, asiakaspalvelun puute, logistiset kustannukset, verkkosivujen huono suunnittelu ja tuotteiden palauttamisen vaikeus. Sisäisillä syillä tarkoitetaan kuluttajista itsestään johtuvia syitä. Näitä ovat asenne turvallisuuteen, sosiaalisen interaktion puute, tietokoneen ja Internetin käyttö ja se ettei tuotteisiin voi koskea. Näillä ulkoisilla ja sisäisillä tekijöillä on negatiivinen vaikutus verkkoostamiseen. Näiden esteiden voittaminen on vaikeaa, koska se vaatii resursseja ja aina ei ole yksiselitteistä kenen vastuulla kunkin esteen voittaminen on.