Summary: | Internetin käyttäjien määrä on kasvanut viime vuosina, mutta verkkoostaminen
ei ole kasvanut samassa tahdissa. Kuluttajat käyttävät Internettiä ja
verkkokauppoja tuotetiedon etsimiseen, mutta ostavat tuotteet perinteisistä
kaupoista. Verkko-ostamisella on monia etuja, joiden pitäisi houkutella
kuluttajia ostamaan Internetin välityksellä. Tällaisia etuja ovat esim. ostamisen
mukavuus, edulliset hinnat, suuri tuotevalikoima ja tuotteiden vertailu.
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa syitä miksi kuluttajat eivät eduista
huolimatta osta verkosta.
Näiden etujen vastapainona on olemassa esteitä ja riskejä, jotka vaikuttavat
negatiivisesti kuluttajien päätökseen ostaa verkosta. Ulkoisilla syillä
tarkoitetaan syitä, jotka ovat riippumattomia kuluttajista tai ulkoisia kuluttajiin
nähden. Tällaisia syitä ovat turvallisuusriskit, asiakaspalvelun puute, logistiset
kustannukset, verkkosivujen huono suunnittelu ja tuotteiden palauttamisen
vaikeus. Sisäisillä syillä tarkoitetaan kuluttajista itsestään johtuvia syitä. Näitä
ovat asenne turvallisuuteen, sosiaalisen interaktion puute, tietokoneen ja
Internetin käyttö ja se ettei tuotteisiin voi koskea.
Näillä ulkoisilla ja sisäisillä tekijöillä on negatiivinen vaikutus verkkoostamiseen.
Näiden esteiden voittaminen on vaikeaa, koska se vaatii resursseja
ja aina ei ole yksiselitteistä kenen vastuulla kunkin esteen voittaminen on.
|