Mobiilimainonnan erityispiirteet ja haasteet

Tässä tutkielmassa tarkastellaan mobiilimainontaa siihen liittyvien erityispiirteiden ja haasteiden näkökulmasta. Tarkoituksena on luoda ymmärrystä siitä, mitä ja millaista mobiilimainonta on sekä valaista ja tuoda esille mobiilimainontaan liittyviä ajankohtaisia haasteita ja kysymyksiä. Tutkiel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Viik, Annamaija
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2005
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19637
Description
Summary:Tässä tutkielmassa tarkastellaan mobiilimainontaa siihen liittyvien erityispiirteiden ja haasteiden näkökulmasta. Tarkoituksena on luoda ymmärrystä siitä, mitä ja millaista mobiilimainonta on sekä valaista ja tuoda esille mobiilimainontaan liittyviä ajankohtaisia haasteita ja kysymyksiä. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa selvitetään mobiilimainontaa, sen erityispiirteitä ja haasteita aiempaa aiheeseen kohdistunutta tutkimusta hyödyntäen. Yhtenä tutkimustuloksena on kuvaus siitä, miten mobiilimainontaa on määritelty ja mikä on sen suhde perinteiseen mainontaan ja mobiilimarkkinointiin. Tutkielmassa annetaan myös kuvaus mobiilimainonnan erityispiirteistä, joiksi on todettu henkilökohtaisuus, interaktiivisuus, kontekstitietoisuus, tekniset rajoitukset sekä luvanvaraisuus. Tutkimustuloksena on myös katsaus mobiilimainontaan liittyviin haasteisiin, joista lähempään käsittelyyn on nostettu mainosviestiin liittyvät seikat, personointi, luvanvaraisuus ja roskaposti. Johtopäätöksenä on, että mobiilimainonnan erityispiirteet johtuvat suurimmaksi osaksi mobiilipäätelaitteesta, ja mobiilimainonnan haasteet puolestaan tässä tutkielmassa esitetyistä erityispiirteistä.