Mobiilimainonnan erityispiirteet ja haasteet

Tässä tutkielmassa tarkastellaan mobiilimainontaa siihen liittyvien erityispiirteiden ja haasteiden näkökulmasta. Tarkoituksena on luoda ymmärrystä siitä, mitä ja millaista mobiilimainonta on sekä valaista ja tuoda esille mobiilimainontaan liittyviä ajankohtaisia haasteita ja kysymyksiä. Tutkiel...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Viik, Annamaija
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2005
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19637
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkielmassa tarkastellaan mobiilimainontaa siihen liittyvien erityispiirteiden ja haasteiden näkökulmasta. Tarkoituksena on luoda ymmärrystä siitä, mitä ja millaista mobiilimainonta on sekä valaista ja tuoda esille mobiilimainontaan liittyviä ajankohtaisia haasteita ja kysymyksiä. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa selvitetään mobiilimainontaa, sen erityispiirteitä ja haasteita aiempaa aiheeseen kohdistunutta tutkimusta hyödyntäen. Yhtenä tutkimustuloksena on kuvaus siitä, miten mobiilimainontaa on määritelty ja mikä on sen suhde perinteiseen mainontaan ja mobiilimarkkinointiin. Tutkielmassa annetaan myös kuvaus mobiilimainonnan erityispiirteistä, joiksi on todettu henkilökohtaisuus, interaktiivisuus, kontekstitietoisuus, tekniset rajoitukset sekä luvanvaraisuus. Tutkimustuloksena on myös katsaus mobiilimainontaan liittyviin haasteisiin, joista lähempään käsittelyyn on nostettu mainosviestiin liittyvät seikat, personointi, luvanvaraisuus ja roskaposti. Johtopäätöksenä on, että mobiilimainonnan erityispiirteet johtuvat suurimmaksi osaksi mobiilipäätelaitteesta, ja mobiilimainonnan haasteet puolestaan tässä tutkielmassa esitetyistä erityispiirteistä.