Yhteenveto: | Tässä tutkielmassa tarkastellaan tuotteistamista ja siihen läheisesti liittyviä käsitteitä
erityisesti ohjelmistoyritysten näkökulmasta. Termi tuotteistaminen tarkoittaa tuotteen
elementtien standardoimista, sisältäen sekä teknologisia elementtejä että tuotteen
markkinointiin ja jakeluun liittyviä kaupallisia elementtejä. Tuotteistaminen parantaa
tuottavuutta optimoimalla kustannusrakennetta ja parantamalla resurssien
hyödyntämistä, mikä edelleen kasvattaa liikevaihtoa.
Tutkimuksen päätavoitteena on löytää materiaalia ja perustella vastaus
tutkimusongelmaan millä strategisilla tuotteistamisen keinoilla ohjelmistoyritys voi
pyrkiä kasvattamaan liiketoimintaansa? . Aiheeseen on perehdytty pääasiassa
kansainvälisen kirjallisuuden sekä suomalaisten ohjelmistoalan tutkimusten ja kyselyjen
perusteella. Koottujen näkökantojen ja mallien avulla on pyritty luomaan selkeä
kokonaiskäsitys aiheesta, sekä myös käsittelemään aiheen tärkeyttä ja sen kehittämistä
suomalaisten ohjelmistoyritysten näkökulmasta.
|