Tuotteistaminen ohjelmistoyritysten kasvustrategiana

Tässä tutkielmassa tarkastellaan tuotteistamista ja siihen läheisesti liittyviä käsitteitä erityisesti ohjelmistoyritysten näkökulmasta. Termi tuotteistaminen tarkoittaa tuotteen elementtien standardoimista, sisältäen sekä teknologisia elementtejä että tuotteen markkinointiin ja jakeluun liitty...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hänninen, Antti
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2005
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19633
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkielmassa tarkastellaan tuotteistamista ja siihen läheisesti liittyviä käsitteitä erityisesti ohjelmistoyritysten näkökulmasta. Termi tuotteistaminen tarkoittaa tuotteen elementtien standardoimista, sisältäen sekä teknologisia elementtejä että tuotteen markkinointiin ja jakeluun liittyviä kaupallisia elementtejä. Tuotteistaminen parantaa tuottavuutta optimoimalla kustannusrakennetta ja parantamalla resurssien hyödyntämistä, mikä edelleen kasvattaa liikevaihtoa. Tutkimuksen päätavoitteena on löytää materiaalia ja perustella vastaus tutkimusongelmaan millä strategisilla tuotteistamisen keinoilla ohjelmistoyritys voi pyrkiä kasvattamaan liiketoimintaansa? . Aiheeseen on perehdytty pääasiassa kansainvälisen kirjallisuuden sekä suomalaisten ohjelmistoalan tutkimusten ja kyselyjen perusteella. Koottujen näkökantojen ja mallien avulla on pyritty luomaan selkeä kokonaiskäsitys aiheesta, sekä myös käsittelemään aiheen tärkeyttä ja sen kehittämistä suomalaisten ohjelmistoyritysten näkökulmasta.