Parents' willingness and thoughts of English immersion

 Tämän kvantitatiivisen proseminaarityön tarkoituksena oli tutkia vanhempien tietämystä kielikylpyopetuksesta sekä heidän halukkuuttaan tarjota sitä englanninkielisenä lapsilleen. Tarkoitus oli selvittää, tietävätkö vanhemmat kielikylvystä entuudestaan ja olisivatko he kiinnostuneita laittamaan laps...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vesanto, Annika
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2009
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19394
_version_ 1826225813661417472
author Vesanto, Annika
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vesanto, Annika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vesanto, Annika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vesanto, Annika
datasource_str_mv jyx
description  Tämän kvantitatiivisen proseminaarityön tarkoituksena oli tutkia vanhempien tietämystä kielikylpyopetuksesta sekä heidän halukkuuttaan tarjota sitä englanninkielisenä lapsilleen. Tarkoitus oli selvittää, tietävätkö vanhemmat kielikylvystä entuudestaan ja olisivatko he kiinnostuneita laittamaan lapsensa kielikylpyopetukseen. Tutkielmassa tarkasteltiin myös vanhempien käsityksiä siitä, miten kielikylpy vaikuttaa esim. kielelliseen kehitykseen tai muiden aineiden oppimiseen. Tutkielma tarjosi vanhemmille kahta kielikylpymallia, osittaisen ja totaalisen, joista vanhemmat saivat valita mieluisemman. Tutkimukseen vastasi noin 60 ensimmäisen ja toisen luokan vanhempaa kahdesta Jyväskylän alakoulusta. Vastaaminen tapahtui suomen kielellä kysymyslomakkeella, jossa oli sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Tutkielman viitekehyksenä käytettiin aiempia tutkimuksia kielikylvyn tehokkuudesta ja tuloksista sekä sen vaikutuksista äidinkieleen ja muuhun oppimiseen. Tutkielma hyödynsi myös useita kielikylvyn määritelmiä sekä kielikylpyoppaita. Kielikylpy on usein päiväkodeissa tai alakouluilla alkavaa vieraan kielen opetusta, joka kytketään leikkiin ja käytännön tilanteisiin. Kielikylvyn periaatteena on, että kieli opitaan omaksuen, havainnoiden, toistaen ja toimien. Oppimisympäristön luonteeseen kuuluu toiminnallisuus, lapsikeskeisyys, innostavuus ja kannustavuus. Kieli toimii osana jokapäiväistä elämää ja muodostuu näin luonnolliseksi osaksi lasten verbaalista maailmaa. Tutkimuksen aineistoa tutkittiin kvantitatiivisin menetelmin, mutta avointen kysymysten kohdalla myös laadullista analysointia käytettiin. Tilastollisesti merkittävä tulos oli vanhempien halukkuus osallistua kielikylpyyn. Tulokset osoittivat, että lähes kaikki vanhemmat myös tiesivät kielikylvystä ennestään. Suurin osa vanhemmista olisi ollut kiinnostunut tarjoamaan lapselleen kielikylpyopetusta, ja lisäksi osittainen kielikylpymalli oli selvästi suositumpi. Vanhemmat kokivat kielten opetuksen tärkeäksi nykypäivänä ja hyvän kielitaidon sijoitukseksi sekä laajempien mahdollisuuksien antajaksi tulevaisuudessa. Tutkimuksen suhteellisen pienen aineiston takia laajempaa tutkimusta kyseisestä aiheesta silti tarvitaan. Koska vastaaminen oli vapaaehtoista, epäselväksi jäi onko kielikylvylle tulevaisuudessa yleisesti tilausta vai oliko vain enemmistö kyselyyn vastanneista kielikylvystä innostuneita.    
first_indexed 2012-12-06T00:00:10Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vesanto, Annika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-01-15T09:09:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-01-15T09:09:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19394", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0T\u00e4m\u00e4n kvantitatiivisen proseminaarity\u00f6n tarkoituksena oli tutkia vanhempien tiet\u00e4myst\u00e4 kielikylpyopetuksesta sek\u00e4 heid\u00e4n halukkuuttaan tarjota sit\u00e4 englanninkielisen\u00e4 lapsilleen. Tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, tiet\u00e4v\u00e4tk\u00f6 vanhemmat kielikylvyst\u00e4 entuudestaan ja olisivatko he kiinnostuneita laittamaan lapsensa kielikylpyopetukseen. Tutkielmassa tarkasteltiin my\u00f6s vanhempien k\u00e4sityksi\u00e4 siit\u00e4, miten kielikylpy vaikuttaa esim. kielelliseen kehitykseen tai muiden aineiden oppimiseen. Tutkielma tarjosi vanhemmille kahta kielikylpymallia, osittaisen ja totaalisen, joista vanhemmat saivat valita mieluisemman. Tutkimukseen vastasi noin 60 ensimm\u00e4isen ja toisen luokan vanhempaa kahdesta Jyv\u00e4skyl\u00e4n alakoulusta. Vastaaminen tapahtui suomen kielell\u00e4 kysymyslomakkeella, jossa oli sek\u00e4 monivalinta- ett\u00e4 avoimia kysymyksi\u00e4. \r\n\r\nTutkielman viitekehyksen\u00e4 k\u00e4ytettiin aiempia tutkimuksia kielikylvyn tehokkuudesta ja tuloksista sek\u00e4 sen vaikutuksista \u00e4idinkieleen ja muuhun oppimiseen. Tutkielma hy\u00f6dynsi my\u00f6s useita kielikylvyn m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4 sek\u00e4 kielikylpyoppaita. Kielikylpy on usein p\u00e4iv\u00e4kodeissa tai alakouluilla alkavaa vieraan kielen opetusta, joka kytket\u00e4\u00e4n leikkiin ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tilanteisiin. Kielikylvyn periaatteena on, ett\u00e4 kieli opitaan omaksuen, havainnoiden, toistaen ja toimien. Oppimisymp\u00e4rist\u00f6n luonteeseen kuuluu toiminnallisuus, lapsikeskeisyys, innostavuus ja kannustavuus. Kieli toimii osana jokap\u00e4iv\u00e4ist\u00e4 el\u00e4m\u00e4\u00e4 ja muodostuu n\u00e4in luonnolliseksi osaksi lasten verbaalista maailmaa.\r\n\r\nTutkimuksen aineistoa tutkittiin kvantitatiivisin menetelmin, mutta avointen kysymysten kohdalla my\u00f6s laadullista analysointia k\u00e4ytettiin. Tilastollisesti merkitt\u00e4v\u00e4 tulos oli vanhempien halukkuus osallistua kielikylpyyn. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 l\u00e4hes kaikki vanhemmat my\u00f6s tiesiv\u00e4t kielikylvyst\u00e4 ennest\u00e4\u00e4n. Suurin osa vanhemmista olisi ollut kiinnostunut tarjoamaan lapselleen kielikylpyopetusta, ja lis\u00e4ksi osittainen kielikylpymalli oli selv\u00e4sti suositumpi. Vanhemmat kokivat kielten opetuksen t\u00e4rke\u00e4ksi nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 ja hyv\u00e4n kielitaidon sijoitukseksi sek\u00e4 laajempien mahdollisuuksien antajaksi tulevaisuudessa. Tutkimuksen suhteellisen pienen aineiston takia laajempaa tutkimusta kyseisest\u00e4 aiheesta silti tarvitaan. Koska vastaaminen oli vapaaehtoista, ep\u00e4selv\u00e4ksi j\u00e4i onko kielikylvylle tulevaisuudessa yleisesti tilausta vai oliko vain enemmist\u00f6 kyselyyn vastanneista kielikylvyst\u00e4 innostuneita.\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-01-15T09:09:02Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nVesanto.Annika_kandi.pdf: 167061 bytes, checksum: 72ceda87b7ff17b3c0acba6d74b1a30d (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-01-15T09:09:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nVesanto.Annika_kandi.pdf: 167061 bytes, checksum: 72ceda87b7ff17b3c0acba6d74b1a30d (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching method", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language acquisition", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "immersion", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Parents' willingness and thoughts of English immersion", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200901151020", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_19394
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:22Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/26639a52-d91c-46e3-aa28-012abfcf7499\/download","text":"Vesanto.Annika_kandi.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vesanto, Annika Parents' willingness and thoughts of English immersion teaching method language acquisition immersion language education English Englannin kieli
title Parents' willingness and thoughts of English immersion
title_full Parents' willingness and thoughts of English immersion
title_fullStr Parents' willingness and thoughts of English immersion Parents' willingness and thoughts of English immersion
title_full_unstemmed Parents' willingness and thoughts of English immersion Parents' willingness and thoughts of English immersion
title_short Parents' willingness and thoughts of English immersion
title_sort parents willingness and thoughts of english immersion
title_txtP Parents' willingness and thoughts of English immersion
topic teaching method language acquisition immersion language education English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English immersion language acquisition language education teaching method
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19394 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200901151020
work_keys_str_mv AT vesantoannika parentswillingnessandthoughtsofenglishimmersion