fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vesanto, Annika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-01-15T09:09:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-01-15T09:09:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19394", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0T\u00e4m\u00e4n kvantitatiivisen proseminaarity\u00f6n tarkoituksena oli tutkia vanhempien tiet\u00e4myst\u00e4 kielikylpyopetuksesta sek\u00e4 heid\u00e4n halukkuuttaan tarjota sit\u00e4 englanninkielisen\u00e4 lapsilleen. Tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, tiet\u00e4v\u00e4tk\u00f6 vanhemmat kielikylvyst\u00e4 entuudestaan ja olisivatko he kiinnostuneita laittamaan lapsensa kielikylpyopetukseen. Tutkielmassa tarkasteltiin my\u00f6s vanhempien k\u00e4sityksi\u00e4 siit\u00e4, miten kielikylpy vaikuttaa esim. kielelliseen kehitykseen tai muiden aineiden oppimiseen. Tutkielma tarjosi vanhemmille kahta kielikylpymallia, osittaisen ja totaalisen, joista vanhemmat saivat valita mieluisemman. Tutkimukseen vastasi noin 60 ensimm\u00e4isen ja toisen luokan vanhempaa kahdesta Jyv\u00e4skyl\u00e4n alakoulusta. Vastaaminen tapahtui suomen kielell\u00e4 kysymyslomakkeella, jossa oli sek\u00e4 monivalinta- ett\u00e4 avoimia kysymyksi\u00e4. \r\n\r\nTutkielman viitekehyksen\u00e4 k\u00e4ytettiin aiempia tutkimuksia kielikylvyn tehokkuudesta ja tuloksista sek\u00e4 sen vaikutuksista \u00e4idinkieleen ja muuhun oppimiseen. Tutkielma hy\u00f6dynsi my\u00f6s useita kielikylvyn m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4 sek\u00e4 kielikylpyoppaita. Kielikylpy on usein p\u00e4iv\u00e4kodeissa tai alakouluilla alkavaa vieraan kielen opetusta, joka kytket\u00e4\u00e4n leikkiin ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tilanteisiin. Kielikylvyn periaatteena on, ett\u00e4 kieli opitaan omaksuen, havainnoiden, toistaen ja toimien. Oppimisymp\u00e4rist\u00f6n luonteeseen kuuluu toiminnallisuus, lapsikeskeisyys, innostavuus ja kannustavuus. Kieli toimii osana jokap\u00e4iv\u00e4ist\u00e4 el\u00e4m\u00e4\u00e4 ja muodostuu n\u00e4in luonnolliseksi osaksi lasten verbaalista maailmaa.\r\n\r\nTutkimuksen aineistoa tutkittiin kvantitatiivisin menetelmin, mutta avointen kysymysten kohdalla my\u00f6s laadullista analysointia k\u00e4ytettiin. Tilastollisesti merkitt\u00e4v\u00e4 tulos oli vanhempien halukkuus osallistua kielikylpyyn. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 l\u00e4hes kaikki vanhemmat my\u00f6s tiesiv\u00e4t kielikylvyst\u00e4 ennest\u00e4\u00e4n. Suurin osa vanhemmista olisi ollut kiinnostunut tarjoamaan lapselleen kielikylpyopetusta, ja lis\u00e4ksi osittainen kielikylpymalli oli selv\u00e4sti suositumpi. Vanhemmat kokivat kielten opetuksen t\u00e4rke\u00e4ksi nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 ja hyv\u00e4n kielitaidon sijoitukseksi sek\u00e4 laajempien mahdollisuuksien antajaksi tulevaisuudessa. Tutkimuksen suhteellisen pienen aineiston takia laajempaa tutkimusta kyseisest\u00e4 aiheesta silti tarvitaan. Koska vastaaminen oli vapaaehtoista, ep\u00e4selv\u00e4ksi j\u00e4i onko kielikylvylle tulevaisuudessa yleisesti tilausta vai oliko vain enemmist\u00f6 kyselyyn vastanneista kielikylvyst\u00e4 innostuneita.\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-01-15T09:09:02Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nVesanto.Annika_kandi.pdf: 167061 bytes, checksum: 72ceda87b7ff17b3c0acba6d74b1a30d (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-01-15T09:09:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nVesanto.Annika_kandi.pdf: 167061 bytes, checksum: 72ceda87b7ff17b3c0acba6d74b1a30d (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching method", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language acquisition", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "immersion", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Parents' willingness and thoughts of English immersion", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200901151020", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|