Does English fall on deaf ears? A study of the motivational state of deaf and hard-of-hearing pupils of English

Motivaation katsotaan yleisesti olevan yksi tärkeimmistä vieraan kielen opiskeluun vaikuttavista tekijöistä, ja se onkin sen takia paljon tutkittu ilmiö. Vähemmistöryhmät ovat kuitenkin näissä tutkimuksissa jääneet lähes huomiotta. Esimerkiksi kuurojen ja huonokuuloisten motivaatiota opiskella vi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Anttila, Ville
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2009
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19281
_version_ 1826225805332578304
author Anttila, Ville
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Anttila, Ville Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Anttila, Ville Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Anttila, Ville
datasource_str_mv jyx
description Motivaation katsotaan yleisesti olevan yksi tärkeimmistä vieraan kielen opiskeluun vaikuttavista tekijöistä, ja se onkin sen takia paljon tutkittu ilmiö. Vähemmistöryhmät ovat kuitenkin näissä tutkimuksissa jääneet lähes huomiotta. Esimerkiksi kuurojen ja huonokuuloisten motivaatiota opiskella vieraita kieliä ei juuri ole tutkittu. Hyvänä esimerkkinä on kuitenkin ollut Hanni (2007), joka teki kvalitatiivisen tutkimuksen haastattelemalla seitsemää kuuroa heidän englannin kielen opiskelukokemuksistaan peruskoulusta korkeakouluopintoihin. Koska kaikki kuurot, kuten kaikki kuulevatkaan, eivät mene peruskoulun jälkeen lukioon, saati korkeakouluihin, tarkempi peruskouluvuosien opiskelumotivaation tarkastelu on tärkeää. Juuri peruskoulussa luodaan perusta mahdolliselle tulevalle kielenopiskelulle. Tämän tutkielman tavoite on kuvata suomalaisten kuurojen ja huonokuuloisten yläkoulun oppilaiden englannin kielen opiskelumotivaatiota kuurojenkouluissa sekä selvittää eroja sukupuolen, oppivuosien ja kuulon tason perusteella. Tutkimus on kvantitatiivinen ja sen aineisto on kerätty Turun, Jyväskylän ja Tampereen kuurojenkouluista standardoidun kyselylomakkeen avulla. Tulokset osoittavat, että kuurojenkoulujen oppilaiden asenne englannin kieltä ja sen opiskelua kohtaan on yleisesti positiivinen, mutta varsinkin oppilaiden kokemus omasta kompetenssistaan ja kyvyistään on varsin alhainen. Tyttöjen itsetunto on tällä alueella poikia alhaisempi, mutta tytöillä on myös suurempi halu onnistua englannin kielessä. Opiskelumotivaatio on ensimmäisinä vuosina varsin alhainen ja kasvaa opintojen edetessä, mutta laskee taas loppua kohti.
first_indexed 2012-12-06T00:00:09Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Anttila, Ville", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-01-05T12:22:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-01-05T12:22:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19281", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Motivaation katsotaan yleisesti olevan yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 vieraan kielen opiskeluun vaikuttavista\r\ntekij\u00f6ist\u00e4, ja se onkin sen takia paljon tutkittu ilmi\u00f6. V\u00e4hemmist\u00f6ryhm\u00e4t ovat kuitenkin\r\nn\u00e4iss\u00e4 tutkimuksissa j\u00e4\u00e4neet l\u00e4hes huomiotta. Esimerkiksi kuurojen ja huonokuuloisten motivaatiota\r\nopiskella vieraita kieli\u00e4 ei juuri ole tutkittu. Hyv\u00e4n\u00e4 esimerkkin\u00e4 on kuitenkin ollut\r\nHanni (2007), joka teki kvalitatiivisen tutkimuksen haastattelemalla seitsem\u00e4\u00e4 kuuroa heid\u00e4n\r\nenglannin kielen opiskelukokemuksistaan peruskoulusta korkeakouluopintoihin. Koska kaikki\r\nkuurot, kuten kaikki kuulevatkaan, eiv\u00e4t mene peruskoulun j\u00e4lkeen lukioon, saati\r\nkorkeakouluihin, tarkempi peruskouluvuosien opiskelumotivaation tarkastelu on t\u00e4rke\u00e4\u00e4.\r\nJuuri peruskoulussa luodaan perusta mahdolliselle tulevalle kielenopiskelulle. T\u00e4m\u00e4n\r\ntutkielman tavoite on kuvata suomalaisten kuurojen ja huonokuuloisten yl\u00e4koulun oppilaiden\r\nenglannin kielen opiskelumotivaatiota kuurojenkouluissa sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4 eroja sukupuolen,\r\noppivuosien ja kuulon tason perusteella.\r\nTutkimus on kvantitatiivinen ja sen aineisto on ker\u00e4tty Turun, Jyv\u00e4skyl\u00e4n ja\r\nTampereen kuurojenkouluista standardoidun kyselylomakkeen avulla. Tulokset osoittavat,\r\nett\u00e4 kuurojenkoulujen oppilaiden asenne englannin kielt\u00e4 ja sen opiskelua kohtaan on yleisesti\r\npositiivinen, mutta varsinkin oppilaiden kokemus omasta kompetenssistaan ja kyvyist\u00e4\u00e4n on\r\nvarsin alhainen. Tytt\u00f6jen itsetunto on t\u00e4ll\u00e4 alueella poikia alhaisempi, mutta tyt\u00f6ill\u00e4 on my\u00f6s\r\nsuurempi halu onnistua englannin kieless\u00e4. Opiskelumotivaatio on ensimm\u00e4isin\u00e4 vuosina varsin\r\nalhainen ja kasvaa opintojen edetess\u00e4, mutta laskee taas loppua kohti.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-01-05T12:22:48Z\nNo. of bitstreams: 2\nanttila.ville.pdf: 132125 bytes, checksum: 2bd61e5e6db0b1077fc1dbb84905c5be (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-01-05T12:22:48Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nanttila.ville.pdf: 132125 bytes, checksum: 2bd61e5e6db0b1077fc1dbb84905c5be (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hard-of-hearing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "deaf", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL learning,", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Does English fall on deaf ears? A study of the motivational state of deaf and hard-of-hearing pupils of English", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200901051001", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_19281
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:54Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/868ea3c2-02d9-4902-825f-7d97a68e5044\/download","text":"anttila.ville.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Anttila, Ville Does English fall on deaf ears? A study of the motivational state of deaf and hard-of-hearing pupils of English hard-of-hearing deaf motivation EFL learning, English Englannin kieli
title Does English fall on deaf ears? A study of the motivational state of deaf and hard-of-hearing pupils of English
title_full Does English fall on deaf ears? A study of the motivational state of deaf and hard-of-hearing pupils of English
title_fullStr Does English fall on deaf ears? A study of the motivational state of deaf and hard-of-hearing pupils of English Does English fall on deaf ears? A study of the motivational state of deaf and hard-of-hearing pupils of English
title_full_unstemmed Does English fall on deaf ears? A study of the motivational state of deaf and hard-of-hearing pupils of English Does English fall on deaf ears? A study of the motivational state of deaf and hard-of-hearing pupils of English
title_short Does English fall on deaf ears? A study of the motivational state of deaf and hard-of-hearing pupils of English
title_sort does english fall on deaf ears a study of the motivational state of deaf and hard of hearing pupils of english
title_txtP Does English fall on deaf ears? A study of the motivational state of deaf and hard-of-hearing pupils of English
topic hard-of-hearing deaf motivation EFL learning, English Englannin kieli
topic_facet EFL learning, Englannin kieli English deaf hard-of-hearing motivation
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19281 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200901051001
work_keys_str_mv AT anttilaville doesenglishfallondeafearsastudyofthemotivationalstateofdeafandhardofhearingpupilsof