The effect of the teacher training in subject teacher education on the teaching confidence of 2nd and 3rd year English major students

Tutkielman tarkoituksena oli saada selville millä tavalla 2. ja 3. vuoden englannin pääaineopiskelijoiden opetusvarmuus on kehittynyt pedagogisten perusopintojen harjoittelun myötä, ja lisäksi mitkä asiat ovat vaikuttaneet positiivisesti ja mitkä negatiivisesti. Tutkimus toteutettiin Jyväskylän ylio...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Uusi-Rajasalo, Sanna, Aaltonen, Eeva-Maija
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2008
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/18906
_version_ 1826225808747790336
author Uusi-Rajasalo, Sanna Aaltonen, Eeva-Maija
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Uusi-Rajasalo, Sanna Aaltonen, Eeva-Maija Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Uusi-Rajasalo, Sanna Aaltonen, Eeva-Maija Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Uusi-Rajasalo, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli saada selville millä tavalla 2. ja 3. vuoden englannin pääaineopiskelijoiden opetusvarmuus on kehittynyt pedagogisten perusopintojen harjoittelun myötä, ja lisäksi mitkä asiat ovat vaikuttaneet positiivisesti ja mitkä negatiivisesti. Tutkimus toteutettiin Jyväskylän yliopistossa vuonna 2008. Materiaali koostui 14 tutkimushenkilön tuottamasta vapaamuotoisesta kertomuksesta, jossa he muistelivat harjoittelun eri osa-alueita ja niiden herättämiä ajatuksia ja reaktioita suhteessa opetusvarmuuteen. Tarinat kirjoitettiin yksikön 3. persoonassa ja olivat noin parin sivun mittaisia. Tuloksia analysoidessa tutkimushenkilöt jaettiin kahteen eri ryhmään; aikaisemmin opettaneisiin ja niihin, joilla ei ollut aiempaa opetuskokemusta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että harjoittelun eri osa-alueiden vaikutus jakaantui pääosin positiivisiin ja negatiivisiin. Lisäksi joillakin osa-alueilla oli nähtävissä molemmanlaisia vaikutuksia. Opetusvarmuuteen kaikkein myönteisimmin vaikuttivat harjoittelun käytännönläheiset osiot, kuten pienoisopettajanhuonetta muistuttavat sekaryhmätapaamiset. Kielteisimmät vaikutukset olivat teoreettisimmilla osioilla, kuten luennot, sekä ohjaavien opettajien antamalla palautteella. Harjoitustuntien pitäminen ja suunnittelu saivat aikaan ristiriitaisimmat reaktiot. Aineenopettajaopiskelijoiden opettajuuden kehittymistä ei ole aikaisemmin laajalti tutkittu. Lisätutkimusta tarvittaisiin, koska opetusharjoittelu on opintojen tärkeimpiä vaiheita opettajuuden kehittymisen kannalta. Erityisesti vertailevaa tutkimusta perus- ja aineopintojen harjoittelujen välillä kaivataan.
first_indexed 2012-12-06T00:00:03Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Uusi-Rajasalo, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aaltonen, Eeva-Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2008-09-17T09:45:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2008-09-17T09:45:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2008", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/18906", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli saada selville mill\u00e4 tavalla 2. ja 3. vuoden englannin p\u00e4\u00e4aineopiskelijoiden opetusvarmuus on kehittynyt pedagogisten perusopintojen harjoittelun my\u00f6t\u00e4, ja lis\u00e4ksi mitk\u00e4 asiat ovat vaikuttaneet positiivisesti ja mitk\u00e4 negatiivisesti. Tutkimus toteutettiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa vuonna 2008. Materiaali koostui 14 tutkimushenkil\u00f6n tuottamasta vapaamuotoisesta kertomuksesta, jossa he muistelivat harjoittelun eri osa-alueita ja niiden her\u00e4tt\u00e4mi\u00e4 ajatuksia ja reaktioita suhteessa opetusvarmuuteen. Tarinat kirjoitettiin yksik\u00f6n 3. persoonassa ja olivat noin parin sivun mittaisia. Tuloksia analysoidessa tutkimushenkil\u00f6t jaettiin kahteen eri ryhm\u00e4\u00e4n; aikaisemmin opettaneisiin ja niihin, joilla ei ollut aiempaa opetuskokemusta.\r\n\r\nTutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 harjoittelun eri osa-alueiden vaikutus jakaantui p\u00e4\u00e4osin positiivisiin ja negatiivisiin. Lis\u00e4ksi joillakin osa-alueilla oli n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 molemmanlaisia vaikutuksia. Opetusvarmuuteen kaikkein my\u00f6nteisimmin vaikuttivat harjoittelun k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heiset osiot, kuten pienoisopettajanhuonetta muistuttavat sekaryhm\u00e4tapaamiset. Kielteisimm\u00e4t vaikutukset olivat teoreettisimmilla osioilla, kuten luennot, sek\u00e4 ohjaavien opettajien antamalla palautteella. Harjoitustuntien pit\u00e4minen ja suunnittelu saivat aikaan ristiriitaisimmat reaktiot.\r\n\r\nAineenopettajaopiskelijoiden opettajuuden kehittymist\u00e4 ei ole aikaisemmin laajalti tutkittu. Lis\u00e4tutkimusta tarvittaisiin, koska opetusharjoittelu on opintojen t\u00e4rkeimpi\u00e4 vaiheita opettajuuden kehittymisen kannalta. Erityisesti vertailevaa tutkimusta perus- ja aineopintojen harjoittelujen v\u00e4lill\u00e4 kaivataan.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2008-09-17T09:45:44Z\nNo. of bitstreams: 2\nAaltonen&Uusi-Rajasalo_kandi.pdf: 88792 bytes, checksum: d8f032eea03e7f2d17c56098da87ce41 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2008-09-17T09:45:44Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nAaltonen&Uusi-Rajasalo_kandi.pdf: 88792 bytes, checksum: d8f032eea03e7f2d17c56098da87ce41 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching confidence", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher training", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The effect of the teacher training in subject teacher education on the teaching confidence of 2nd and 3rd year English major students", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200809175744", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_18906
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:04Z
main_date 2008-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2008
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b012e691-12bf-464e-8e5b-c9296e1abeb6\/download","text":"Aaltonen&Uusi-Rajasalo_kandi.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2008
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Uusi-Rajasalo, Sanna Aaltonen, Eeva-Maija The effect of the teacher training in subject teacher education on the teaching confidence of 2nd and 3rd year English major students teaching confidence teacher training language education English Englannin kieli
title The effect of the teacher training in subject teacher education on the teaching confidence of 2nd and 3rd year English major students
title_full The effect of the teacher training in subject teacher education on the teaching confidence of 2nd and 3rd year English major students
title_fullStr The effect of the teacher training in subject teacher education on the teaching confidence of 2nd and 3rd year English major students The effect of the teacher training in subject teacher education on the teaching confidence of 2nd and 3rd year English major students
title_full_unstemmed The effect of the teacher training in subject teacher education on the teaching confidence of 2nd and 3rd year English major students The effect of the teacher training in subject teacher education on the teaching confidence of 2nd and 3rd year English major students
title_short The effect of the teacher training in subject teacher education on the teaching confidence of 2nd and 3rd year English major students
title_sort effect of the teacher training in subject teacher education on the teaching confidence of 2nd and 3rd year english major students
title_txtP The effect of the teacher training in subject teacher education on the teaching confidence of 2nd and 3rd year English major students
topic teaching confidence teacher training language education English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English language education teacher training teaching confidence
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/18906 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200809175744
work_keys_str_mv AT uusirajasalosanna effectoftheteachertraininginsubjectteachereducationontheteachingconfidenceof2n AT uusirajasalosanna theeffectoftheteachertraininginsubjectteachereducationontheteachingconfidenceo