Faces in the looking glass: EFL and CLIL-students as English speakers

Tämän laadullisen proseminaari-tutkielman tarkoituksena oli tutkia ja vertailla lukion kolmasluokkalaisten, englantia vieraana kielenä opiskelevien (EFL) sekä vieraskielistä opetusta (CLIL) saavien opiskelijoiden, kokemuksia ja näkemyksiä itsestään englannin kielen puhujina. Tutkimukseen osallistui...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Häyrinen, Annaliisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2008
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/18905
_version_ 1826225812212285440
author Häyrinen, Annaliisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Häyrinen, Annaliisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Häyrinen, Annaliisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Häyrinen, Annaliisa
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen proseminaari-tutkielman tarkoituksena oli tutkia ja vertailla lukion kolmasluokkalaisten, englantia vieraana kielenä opiskelevien (EFL) sekä vieraskielistä opetusta (CLIL) saavien opiskelijoiden, kokemuksia ja näkemyksiä itsestään englannin kielen puhujina. Tutkimukseen osallistui kaksi EFL-opiskelijaa ja kaksi CLIL-opiskelijaa, joita kutakin haastateltiin avoimien, opiskelijoiden käsityksiä kartoittavien kysymysten avulla. Haastattelut toteutettiin suomen kielellä ja nauhoitettiin analyysia varten. Analyysi- ja käsittelyosuudessa tarkasteltiin vastauksissa esille nousseita teemoja, joita olivat yleiskäsitys omasta suullisesta englannin kielen taidosta, kyky ilmaista itseä englanniksi, ominaispiirteet englannin puhujana, virheet puheessa, päämäärät englannin puhujana sekä englannin kielen vaikutus identiteettiin. Tutkielman viitekehyksenä käytettiin määritelmiä ja aiempaa tutkimusta EFL- ja CLIL-opetuksesta sekä suullisesta kielitaidosta ja oppijaidentiteetistä. Englanti vieraana kielenä (EFL) viittaa perinteiseen vieraan kielen opetukseen, jossa englannin kieli on pääasiallinen tarkastelun ja opetuksen kohde. Vieraskielisessä opetuksessa (CLIL) sen sijaan englannin kieli toimii opetuksen ja oppimisen välineenä muita aineita opiskeltaessa. Vieraskielisen opetuksessa tavoitteena on siis samanaikaisesti mahdollistaa sekä vieraan kielen että opetettavan aineen sisällön oppiminen. Aiempien tutkimustulosten linjan mukaisesti tähänkin tutkimukseen osallistuneet EFL-opiskelijat osoittautuivat epävarmoiksi, kun taas CLIL-opiskelijat varmoiksi ja sujuviksi englannin puhujiksi. EFL-opiskelijat eivät myöskään nähneet englannin kielen olevan suuresti kytköksissä heidän identiteettiinsä, kun taas CLIL-opiskelijat arvioivat sillä olevan suuren vaikutuksen heidän identiteettinsä kehitykseen. Yleisesti ottaen CLIL-opiskelijoilla näytti olevan läheisempi ja tarkemmin määritelty suhde englannin kieleen sekä positiivisemmat käsitykset itsestään suhteessa siihen kuin EFL-opiskelijoilla. Koska tässä tutkielmassa haastateltavia oli vain neljä, tuloksia ei voitu yleistää koskemaan kaikkia EFL- ja CLIL-opiskelijoita. Tarvetta olisikin jatkotutkimukselle, jossa kerättäisiin laajempi aineisto. Näin voitaisiin tehdä luotettavampia johtopäätöksiä englantia vieraana kielenä opiskelevien sekä vieraskielistä opetusta saavien opiskelijoiden näkemyksistä itsestään englannin puhujina.
first_indexed 2012-12-06T00:00:03Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4yrinen, Annaliisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2008-09-17T09:40:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2008-09-17T09:40:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2008", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/18905", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen proseminaari-tutkielman tarkoituksena oli tutkia ja vertailla lukion kolmasluokkalaisten, englantia vieraana kielen\u00e4 opiskelevien (EFL) sek\u00e4 vieraskielist\u00e4 opetusta (CLIL) saavien opiskelijoiden, kokemuksia ja n\u00e4kemyksi\u00e4 itsest\u00e4\u00e4n englannin kielen puhujina. Tutkimukseen osallistui kaksi EFL-opiskelijaa ja kaksi CLIL-opiskelijaa, joita kutakin haastateltiin avoimien, opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 kartoittavien kysymysten avulla. Haastattelut toteutettiin suomen kielell\u00e4 ja nauhoitettiin analyysia varten. Analyysi- ja k\u00e4sittelyosuudessa tarkasteltiin vastauksissa esille nousseita teemoja, joita olivat yleisk\u00e4sitys omasta suullisesta englannin kielen taidosta, kyky ilmaista itse\u00e4 englanniksi, ominaispiirteet englannin puhujana, virheet puheessa, p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4t englannin puhujana sek\u00e4 englannin kielen vaikutus identiteettiin. \r\n\r\nTutkielman viitekehyksen\u00e4 k\u00e4ytettiin m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4 ja aiempaa tutkimusta EFL- ja CLIL-opetuksesta sek\u00e4 suullisesta kielitaidosta ja oppijaidentiteetist\u00e4. Englanti vieraana kielen\u00e4 (EFL) viittaa perinteiseen vieraan kielen opetukseen, jossa englannin kieli on p\u00e4\u00e4asiallinen tarkastelun ja opetuksen kohde. Vieraskielisess\u00e4 opetuksessa (CLIL) sen sijaan englannin kieli toimii opetuksen ja oppimisen v\u00e4lineen\u00e4 muita aineita opiskeltaessa. Vieraskielisen opetuksessa tavoitteena on siis samanaikaisesti mahdollistaa sek\u00e4 vieraan kielen ett\u00e4 opetettavan aineen sis\u00e4ll\u00f6n oppiminen. Aiempien tutkimustulosten linjan mukaisesti t\u00e4h\u00e4nkin tutkimukseen osallistuneet EFL-opiskelijat osoittautuivat ep\u00e4varmoiksi, kun taas CLIL-opiskelijat varmoiksi ja sujuviksi englannin puhujiksi. EFL-opiskelijat eiv\u00e4t my\u00f6sk\u00e4\u00e4n n\u00e4hneet englannin kielen olevan suuresti kytk\u00f6ksiss\u00e4 heid\u00e4n identiteettiins\u00e4, kun taas CLIL-opiskelijat arvioivat sill\u00e4 olevan suuren vaikutuksen heid\u00e4n identiteettins\u00e4 kehitykseen. Yleisesti ottaen CLIL-opiskelijoilla n\u00e4ytti olevan l\u00e4heisempi ja tarkemmin m\u00e4\u00e4ritelty suhde englannin kieleen sek\u00e4 positiivisemmat k\u00e4sitykset itsest\u00e4\u00e4n suhteessa siihen kuin EFL-opiskelijoilla. \r\n\r\nKoska t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa haastateltavia oli vain nelj\u00e4, tuloksia ei voitu yleist\u00e4\u00e4 koskemaan kaikkia EFL- ja CLIL-opiskelijoita. Tarvetta olisikin jatkotutkimukselle, jossa ker\u00e4tt\u00e4isiin laajempi aineisto. N\u00e4in voitaisiin tehd\u00e4 luotettavampia johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 englantia vieraana kielen\u00e4 opiskelevien sek\u00e4 vieraskielist\u00e4 opetusta saavien opiskelijoiden n\u00e4kemyksist\u00e4 itsest\u00e4\u00e4n englannin puhujina.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2008-09-17T09:40:22Z\nNo. of bitstreams: 2\nH\u00e4yrinen_Annaliisa_kandi.pdf: 154801 bytes, checksum: 619f5effe6438e1fbaa21167f9f3f153 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2008-09-17T09:40:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nH\u00e4yrinen_Annaliisa_kandi.pdf: 154801 bytes, checksum: 619f5effe6438e1fbaa21167f9f3f153 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "communicative competence", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English as a foreign language", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "bilingual education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Faces in the looking glass: EFL and CLIL-students as English speakers", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200809175743", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_18905
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:39Z
main_date 2008-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2008
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c5ce63b1-d4ac-4d6f-af22-783e33de8036\/download","text":"H\u00e4yrinen_Annaliisa_kandi.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2008
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Häyrinen, Annaliisa Faces in the looking glass: EFL and CLIL-students as English speakers communicative competence English as a foreign language bilingual education English Englannin kieli
title Faces in the looking glass: EFL and CLIL-students as English speakers
title_full Faces in the looking glass: EFL and CLIL-students as English speakers
title_fullStr Faces in the looking glass: EFL and CLIL-students as English speakers Faces in the looking glass: EFL and CLIL-students as English speakers
title_full_unstemmed Faces in the looking glass: EFL and CLIL-students as English speakers Faces in the looking glass: EFL and CLIL-students as English speakers
title_short Faces in the looking glass: EFL and CLIL-students as English speakers
title_sort faces in the looking glass efl and clil students as english speakers
title_txtP Faces in the looking glass: EFL and CLIL-students as English speakers
topic communicative competence English as a foreign language bilingual education English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English English as a foreign language bilingual education communicative competence
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/18905 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200809175743
work_keys_str_mv AT häyrinenannaliisa facesinthelookingglasseflandclilstudentsasenglishspeakers