Yhteenveto: | Lentoliikenteen merkitys nykyisessä globaalissa toimintaympäristössä on lyhyesti sanottuna suuri. Lentäminen mahdollistaa ihmisten ja tavaroiden nopean liikkumisen ympäri maailmaa, sitoen samalla toisiinsa niin kansantalouksia kuin kokonaisia kulttuureitakin. Kiistatta merkittävien ilmastovaikutustensa vuoksi lentoliikenne nähdään kuitenkin pitkälti ongelmallisena liikkumismuotona kestävän kehityksen kannalta. Lufthansan asema Euroopan johtavana lentoyhtiökonsernina on tässä kontekstissa erityisen kiinnostava. Tätä korostaa entisestään yhtiön parasta aikaa tekemät mittavat investoinnit toimintansa kehittämiseksi, tarkoituksena mm. ympäristöystävällisyyden vaaliminen. Lentokonelaivaston modernisointi on puolestaan tämän suhteen keskeisessä roolissa. Samanaikaisesti on kuitenkin niin, että tätä uuteen kalustoon liittyvää viestintää on toistaiseksi tutkittu riittämättömästi.
Tämän vuoksi seuraava maisterintutkielma käsittelee Lufthansan harjoittamaa viestintää, koskien sen kahden uusimman pitkänmatkan matkustajakonetyypin (Airbus A350 & Boeing B787) esittelyä yhtiön virallisilla verkkosivuilla. Tässä yhteydessä pyritään selvittämään mitä diskursseja koneiden esittelyn lomassa ilmenee ja miten ne tulevat esille. Lopuksi keskitytään analysoimaan löydettyjen diskurssien yhteyttä laajempiin yhteiskunnallisiin tendensseihin, sekä mahdollisia vaikutuksia Lufthansan yritysimagoon.
Multimodaalinen diskurssianalyysi osoitti Lufthansan viestinnän olevan kokonaisuudessaan hyvin monipuolista. Kestävän kehityksen, matkustajamukavuuden ja tekniikan diskurssit ovat katkeamatta läsnä uusia koneita esitellessä. Näiden suhteen hyödynnetään laajasti multimodaalisuutta ja esimerkiksi retorisia keinoja. Laajemmin tarkasteltuna Lufthansa sitoo uudet lentokonetyyppinsä täten aikamme megatrendeihin ja kuluttajamarkkinoiden asettamiin ajankohtaisiin odotuksiin, positioiden itseään samalla johdonmukaisesti asiakasorientoituneena ja vastuullisena toimijana.
|