Summary: | Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan yläkouluikäisten kyberturvallisuutta, heidän kohtaamiaan digitaalisia riskejä, sekä koulun roolia turvallisuustaitojen kehittämisessä. Tutkielman kirjallisuusosiossa perehdytään aiheen ajankohtaiseen kirjallisuuteen liittyen nuorten digitaaliseen käyttäytymiseen, kyberturvallisuuskasvatukseen ja digitaaliseen lukutaitoon. Tarkastelussa ovat myös kyberturvallisuuden keskeiset käsitteet. Tutkielman empiirinen osuus on toteutettu yläkouluikäisille suunnattuna kyselytutkimuksena, jossa yhdistellään määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen taustalla vaikuttavat nuorten digitaalinen lukutaito, kyberturvallisuuskasvatus, sekä suojautumismotivaatioteoria. Tutkimusaineiston analyysissä yhdistellään kuvailevaa analyysiä, korrelaatioanalyysiä ja regressiomallinnusta. Lisäksi avoimien kysymysten vastaukset on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tämä tutkimus tuottaa uutta tietoa suomalaisessa koulukontekstissa, sillä aiempia oppilaiden näkökulmaan keskittyviä tutkimuksia ei juurikaan ole.
|