Käyttäjäkokemus ja asiakaspysyvyys suoratoistopalveluissa

TIIVISTELMÄ Keiskoski, Peetu Käyttäjäkokemus ja asiakaspysyvyys suoratoistopalveluissa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2025, 71 s. Tietojärjestelmätiede, pro gradu -tutkielma Ohjaaja(t): Halttunen, Veikko Tässä pro gradu -tutkielmassa syvennyttiin videota toistavien suoratoistopal-veluiden käyttäjä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Keiskoski, Peetu
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103952
_version_ 1836034467511140352
author Keiskoski, Peetu
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Keiskoski, Peetu Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Keiskoski, Peetu Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Keiskoski, Peetu
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Keiskoski, Peetu Käyttäjäkokemus ja asiakaspysyvyys suoratoistopalveluissa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2025, 71 s. Tietojärjestelmätiede, pro gradu -tutkielma Ohjaaja(t): Halttunen, Veikko Tässä pro gradu -tutkielmassa syvennyttiin videota toistavien suoratoistopal-veluiden käyttäjäkokemukseen ja asiakaspysyvyyteen. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää suoratoistopalveluiden käyttäjäkokemuksen kannalta merkittävimmät tekijät ja selvittää niiden yhteyksiä asiakaspysyvyyteen. Suoratoistopalveluiden suosio on jatkanut kasvuaan vuodesta toiseen ja kilpailu alalla on kovaa. Menestyäkseen palveluntarjoajille tärkeää ymmärtää mitkä asiat heidän palveluidensa käyttäjille ovat erityisen tärkeitä. Kiivaan kilpailun li-säksi suoratoistopalveluilla on niiden käyttämän tilauspohjaisen liiketoimin-tamallin takia myös monia muita ongelmia, kuten asiakaspysyvyys, jonka on arvioitu olevan näistä ongelmista kriittisin. Ymmärtämällä suoratoistopalve-luiden käyttäjäkokemuksen tärkeimmät tekijät voivat palveluntarjoajat kehittää palveluitaan oikeaan suuntaan ja samalla vaikuttaa tilauspohjaisen liike-toimintamallin suurimpaan ongelmaan, asiakaspysyvyyteen. Tutkielmassa perehdyttiin ensin suoratoistopalveluiden historiaan ja tehtiin rajaukset tutkielman käsittelemille suoratoistopalveluille. Tämän jälkeen esiteltiin tilaus-pohjainen liiketoimintamalli ja sen ongelmat, käyttäjäkokemus ja asiakas-pysyvyyden sekä käyttäjäkokemuksen välinen yhteys. Empiirisessä tutkimus-osuudessa hyödynnettiin TAM2- ja UTAUT2 -malleja käyttäjäkokemuksen te-kijöiden ja näiden asiakaspysyvyyteen sidoksissa olevien merkitysten löytä-miseksi. Laadullinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina, joiden tuloksia analysoitiin temaattisella analyysillä. Tutkimuksen haastatte-luissa haastateltiin kymmentä suoratoistopalveluiden kokenutta ja vakiintunutta käyttäjää. Haastatteluista saatua materiaalia analysoimalla saatiin nostettua esiin kymmenen suoratoistopalveluiden käyttäjäkokemuksen kannalta tärkeää tekijää. Aineiston avulla vahvistettiin myös aikaisemman teorian mukai-nen oletus käyttäjäkokemuksen yhteydestä asiakaspysyvyyteen. Kaikki tutki-muksessa tunnistetut käyttäjäkokemuksen tekijät näyttäytyivät tutkimusaineis-ton perusteella asiakaspysyvyyteen vahvasti sidoksissa olevina tekijöinä ja niiden vaikutuksia kyettiin myös arvioimaan. Tutkimuksen löydöksiä voidaan pitää suoratoistopalveluiden menestyksen kannalta merkittävinä, mutta lisä-tutkimusta tarvittaisiin käyttäjäkokemuksen tekijöiden välisten vaikutussuh-teiden syvempään ymmärtämiseen. Tuloksiin liittyy myös tiettyjä rajoituksia, kuten se, että löydökset pohjautuvat lähinnä vakiintuneiden käyttäjien kokemuksiin. Näin samalla tutkimuksella saataisiin todennäköisesti erilaiset tulok-set vaikkapa uusia käyttäjiä haastattelemalla. Asiasanat: suoratoistopalvelu, käyttäjäkokemus, tilauspohjainen liiketoiminta, asiakaspysyvyys, TAM2, UTAUT2
first_indexed 2025-06-24T20:00:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Keiskoski, Peetu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-24T10:23:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-24T10:23:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103952", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\nKeiskoski, Peetu\nK\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus ja asiakaspysyvyys suoratoistopalveluissa\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2025, 71 s.\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede, pro gradu -tutkielma\nOhjaaja(t): Halttunen, Veikko\nT\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa syvennyttiin videota toistavien suoratoistopal-veluiden k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen ja asiakaspysyvyyteen. Tutkimuksen tarkoituksena oli l\u00f6yt\u00e4\u00e4 suoratoistopalveluiden k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen kannalta merkitt\u00e4vimm\u00e4t tekij\u00e4t ja selvitt\u00e4\u00e4 niiden yhteyksi\u00e4 asiakaspysyvyyteen. Suoratoistopalveluiden suosio on jatkanut kasvuaan vuodesta toiseen ja kilpailu alalla on kovaa. Menesty\u00e4kseen palveluntarjoajille t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 mitk\u00e4 asiat heid\u00e4n palveluidensa k\u00e4ytt\u00e4jille ovat erityisen t\u00e4rkeit\u00e4. Kiivaan kilpailun li-s\u00e4ksi suoratoistopalveluilla on niiden k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4n tilauspohjaisen liiketoimin-tamallin takia my\u00f6s monia muita ongelmia, kuten asiakaspysyvyys, jonka on arvioitu olevan n\u00e4ist\u00e4 ongelmista kriittisin. Ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 suoratoistopalve-luiden k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen t\u00e4rkeimm\u00e4t tekij\u00e4t voivat palveluntarjoajat kehitt\u00e4\u00e4 palveluitaan oikeaan suuntaan ja samalla vaikuttaa tilauspohjaisen liike-toimintamallin suurimpaan ongelmaan, asiakaspysyvyyteen. Tutkielmassa perehdyttiin ensin suoratoistopalveluiden historiaan ja tehtiin rajaukset tutkielman k\u00e4sittelemille suoratoistopalveluille. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen esiteltiin tilaus-pohjainen liiketoimintamalli ja sen ongelmat, k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus ja asiakas-pysyvyyden sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen v\u00e4linen yhteys. Empiirisess\u00e4 tutkimus-osuudessa hy\u00f6dynnettiin TAM2- ja UTAUT2 -malleja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen te-kij\u00f6iden ja n\u00e4iden asiakaspysyvyyteen sidoksissa olevien merkitysten l\u00f6yt\u00e4-miseksi. Laadullinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina, joiden tuloksia analysoitiin temaattisella analyysill\u00e4. Tutkimuksen haastatte-luissa haastateltiin kymment\u00e4 suoratoistopalveluiden kokenutta ja vakiintunutta k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4\u00e4. Haastatteluista saatua materiaalia analysoimalla saatiin nostettua esiin kymmenen suoratoistopalveluiden k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen kannalta t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tekij\u00e4\u00e4. Aineiston avulla vahvistettiin my\u00f6s aikaisemman teorian mukai-nen oletus k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen yhteydest\u00e4 asiakaspysyvyyteen. Kaikki tutki-muksessa tunnistetut k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen tekij\u00e4t n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t tutkimusaineis-ton perusteella asiakaspysyvyyteen vahvasti sidoksissa olevina tekij\u00f6in\u00e4 ja niiden vaikutuksia kyettiin my\u00f6s arvioimaan. Tutkimuksen l\u00f6yd\u00f6ksi\u00e4 voidaan pit\u00e4\u00e4 suoratoistopalveluiden menestyksen kannalta merkitt\u00e4vin\u00e4, mutta lis\u00e4-tutkimusta tarvittaisiin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen tekij\u00f6iden v\u00e4listen vaikutussuh-teiden syvemp\u00e4\u00e4n ymm\u00e4rt\u00e4miseen. Tuloksiin liittyy my\u00f6s tiettyj\u00e4 rajoituksia, kuten se, ett\u00e4 l\u00f6yd\u00f6kset pohjautuvat l\u00e4hinn\u00e4 vakiintuneiden k\u00e4ytt\u00e4jien kokemuksiin. N\u00e4in samalla tutkimuksella saataisiin todenn\u00e4k\u00f6isesti erilaiset tulok-set vaikkapa uusia k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4 haastattelemalla.\nAsiasanat: suoratoistopalvelu, k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus, tilauspohjainen liiketoiminta, asiakaspysyvyys, TAM2, UTAUT2", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-24T10:23:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-24T10:23:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY-NC-ND 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus ja asiakaspysyvyys suoratoistopalveluissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506245712", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tieteen maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Information Systems", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103952
language fin
last_indexed 2025-06-24T20:00:43Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/02ee2489-3de3-4866-9a87-4d9f7e5191a1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506245712.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Keiskoski, Peetu Käyttäjäkokemus ja asiakaspysyvyys suoratoistopalveluissa Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma Master's Degree Programme in Information Systems
title Käyttäjäkokemus ja asiakaspysyvyys suoratoistopalveluissa
title_full Käyttäjäkokemus ja asiakaspysyvyys suoratoistopalveluissa
title_fullStr Käyttäjäkokemus ja asiakaspysyvyys suoratoistopalveluissa Käyttäjäkokemus ja asiakaspysyvyys suoratoistopalveluissa
title_full_unstemmed Käyttäjäkokemus ja asiakaspysyvyys suoratoistopalveluissa Käyttäjäkokemus ja asiakaspysyvyys suoratoistopalveluissa
title_short Käyttäjäkokemus ja asiakaspysyvyys suoratoistopalveluissa
title_sort käyttäjäkokemus ja asiakaspysyvyys suoratoistopalveluissa
title_txtP Käyttäjäkokemus ja asiakaspysyvyys suoratoistopalveluissa
topic Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma Master's Degree Programme in Information Systems
topic_facet Master's Degree Programme in Information Systems Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103952 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506245712
work_keys_str_mv AT keiskoskipeetu käyttäjäkokemusjaasiakaspysyvyyssuoratoistopalveluissa