Identiteettistatuksen ja ammatillisen identiteetin kehitys valmistuvilla opiskelijoilla

Identiteetti voidaan nähdä moninaisena ja jatkuvasti kehittyvänä prosessina, joka vaikuttaa yksilön minuuteen ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen. Identiteettiä on tutkittu laajasti eri aloilla, mutta IT-alalla identiteettitutkimus on usein keskittynyt teknisiin osaamisalueisiin eikä psykologisiin tai...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Savolainen, Petra
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103948
Kuvaus
Yhteenveto:Identiteetti voidaan nähdä moninaisena ja jatkuvasti kehittyvänä prosessina, joka vaikuttaa yksilön minuuteen ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen. Identiteettiä on tutkittu laajasti eri aloilla, mutta IT-alalla identiteettitutkimus on usein keskittynyt teknisiin osaamisalueisiin eikä psykologisiin tai urakehityksellisiin teemoihin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää IT-alan maisterivaiheessa olevien yliopisto-opiskelijoiden identiteettistatuksen ja ammatillisen identiteetin muodostumista ja rakentumista. Tavoitteena on haastatteluiden avulla selvittää, millaisena lähellä valmistumista olevat opiskelijat kokevat oman identiteettistatuksensa ja valmiutensa siirtyä työelämään valmistuvina opiskelijoina. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin teemahaastatteluja. Tutkimukseen osallistui seitsemän Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnan maisterivaiheen opiskelijaa, jotka olivat suuntautuneet koulutusteknologiaan. Haastattelut analysoitiin temaattisen analyysin avulla, ja tulokset esiteltiin haastatteluaineiston analyysistä saatujen teemojen kautta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opiskelijat kokevat ammatillisen identiteettinsä kehittyvän opintojen aikana, ja vaikka opiskelijoilla on yleisesti vahva sitoutuminen alaa, sitä ei voida pitää itsestäänselvyytenä. Tutkimuksen tulosten perusteella opiskelijoilla ei opintojen loppuvaiheessa ole välttämättä selkeää käsitystä omasta ammatillisesta identiteetistään. Haastatteluissa nousi esiin myös opiskelijoiden halu kehittää osaamistaan ja sopeutua jatkuvasti muuttuviin työelämän vaatimuksiin. Tutkimuksen tulokset korostavat ammatillisen identiteetin merkitystä opiskelijoiden urakehityksessä.