Kuluttajien tietoisuus tietotekniikan ympäristövaikutuksista

Tässä tutkielmassa tarkastellaan kuluttajien tietoisuutta tieto- ja viestintäteknologian ympäristövaikutuksista sekä vastuullisuuden roolia kuluttajakäyttäytymisessä. Tutkielmassa yhdistyvät ympäristö- ja käyttäytymistieteelliset näkökulmat ja sen mukaan organisaatioilla on keskeinen rooli kestävyyd...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kaleton, Mia
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103946
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkielmassa tarkastellaan kuluttajien tietoisuutta tieto- ja viestintäteknologian ympäristövaikutuksista sekä vastuullisuuden roolia kuluttajakäyttäytymisessä. Tutkielmassa yhdistyvät ympäristö- ja käyttäytymistieteelliset näkökulmat ja sen mukaan organisaatioilla on keskeinen rooli kestävyyden edistämisessä. Internetin lisääntynyt käyttö ja yleistyvät digitaaliset järjestelmät kuormittavat luonnon kantokykyä. Videoiden suoratoisto muodostaa edelleen valtaosan dataliikenteestä, mutta tekoälyn lisääntynyt käyttö saattaa lähivuosina ylittää sen aiheuttamat ympäristövaikutukset. Useille organisaatiolle tekoälyn aiheuttamat päästöt ovat tulleet yllätyksenä, ja osa on joutunut tarkentamaan vastuullisuuslupauksiaan. Kasvihuonepäästöt edistävät ilmaston lämpenemistä, mikä puolestaan aiheuttaa muun muassa merien happamoitumista ja kemiallista saastumista, ja näin ollen heikentävät monien eläin- ja kasvilajien elinolosuhteita. Tietoteknisten laitteiden valmistuksessa käytettävät alkuaineet ja harvinaiset mineraalit ovat ympäristön kannalta kriittisiä ja niihin liittyvät tuotantoprosessit heikentävät luonnon monimuotoisuutta. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä Likert-asteikollisia väittämiä että avoimia kysymyksiä. Kysymykset oli jaettu kolmeen kategoriaan elinkaariarvioinnin mukaan: valmistus, käyttö ja kierrätys. Tulosten perusteella kuluttajilla on jossain määrin tietoisuutta tietotekniikan aiheuttamista ympäristövaikutuksista, mutta tämä ei aina konkretisoidu käytännön tekoihin. Tietoisuus-toimintakuilu ja infrastruktuurien puutteet muun muassa kierrätysmahdollisuuksissa hidastavat kestävää käyttäytymistä. Tutkimus korostaa tarvetta lisätä kuluttajien ymmärrystä tietotekniikan aiheuttamista ympäristövaikutuksista kokonaisvaltaisesti, sekä huomioida myös tunneperäiset tekijät, kuten ilmastoahdistuksen ja syyllisyyden kestävän kulutuksen tukemisessa. Tulokset voivat tukea viestinnän, koulutuksen ja sääntelyn kehittämistä kohti ekologisesti kestävämpää yhteiskuntaa. Euroopan Unioni pyrkii olemaan vastuullisen sääntelyn edelläkävijä, ja tulevaisuudessa kestävyyteen liittyvät päätökset koskettavat yhä laajempaa joukkoa toimijoita. Asiasanat: Kestävä kehitys, vastuullisuus, kuluttajakäyttäytyminen, kuluttajatietoisuus, informaatioteknologia, digitaaliset järjestelmät