fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skippari, Mika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nevalainen, Nea", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-24T08:12:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-24T08:12:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103913", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Hakukoneoptimointi on keskeinen digitaalisen markkinoinnin strategia, jonka avulla yritykset pyrkiv\u00e4t saavuttamaan n\u00e4kyvyytt\u00e4 hakukoneiden tulossivuilla ja kasvattamaan verkkoliikennett\u00e4\u00e4n. Viime vuosien teknologinen murros, erityisesti generatiivisen teko\u00e4lyn kehittyminen, on muuttanut t\u00e4t\u00e4 kentt\u00e4\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4sti. Generatiivinen teko\u00e4ly mahdollistaa paljon, mutta tuo samalla mukanaan my\u00f6s riskej\u00e4 ja haasteita, joka nostaa esiin kysymyksen: miten generatiivinen teko\u00e4ly muuttaa hakukoneoptimoinnin toteuttamisen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4, tavoitteita ja haasteita?\nAiempi tutkimus aiheesta on keskittynyt p\u00e4\u00e4asiassa hakukoneoptimoinnin teknisiin ja algoritmisiin ratkaisuihin sek\u00e4 generatiivisen teko\u00e4lyn teknologiseen taustaan. Strategisesta ja operatiivisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta tarkasteltuna hakukoneoptimoinnin ja generatiivisen teko\u00e4lyn yhdistelm\u00e4\u00e4 on tutkittu verrattain v\u00e4h\u00e4n, ja kirjallisuudessa onkin tunnistettu tarpeita ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 generatiivisen teko\u00e4lyn vaikutuksia hakukoneoptimointiin, ja kokonaisvaltainen k\u00e4sitys k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tason vaikutuksista organisaatioiden toimintaan on viel\u00e4 kehittym\u00e4ss\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4 tutkielma vastaa tunnistettuun tutkimusaukkoon tarkastelemalla, miten generatiivinen teko\u00e4ly muuttaa hakukoneoptimoinnin toteuttamisen tapoja, tavoitteita ja siihen liittyvi\u00e4 haasteita. Tutkimus on toteutettu laadullisesti, ja se perustuu puolistrukturoituihin teemahaastatteluihin, joita tehtiin yhdeks\u00e4n kappaletta. Aineiston analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4, jonka avulla muodostettiin k\u00e4sitteellisi\u00e4 kokonaisuuksia generatiivisen teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4misen tavoitteista, tavoista, sen tuomista hy\u00f6dyist\u00e4 ja haasteista hakukoneoptimoinnissa.\nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 generatiivinen teko\u00e4ly toimii ensisijaisesti operatiivisena ty\u00f6kaluna sis\u00e4ll\u00f6ntuotannossa, mutta sit\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n my\u00f6s strategisessa suunnittelussa, hakuintention analyysiss\u00e4 ja teknisess\u00e4 optimoinnissa. K\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4t tavoitteet kohdistuvat tuottavuuden ja tehokkuuden kasvattamiseen, sis\u00e4lt\u00f6volyymin skaalaamiseen ja kilpailukyvyn yll\u00e4pit\u00e4miseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Riskit taas koostuvat sis\u00e4ll\u00f6n geneerisyydest\u00e4, algoritmien sanktiomahdollisuudesta, osaamisvajeista, br\u00e4ndinhallinnan haasteista sek\u00e4 eettisist\u00e4 ep\u00e4varmuuksista. Haastatellut asiantuntijat korostavat, ett\u00e4 generatiivisen teko\u00e4lyn arvo on sidottu inhimilliseen ohjaukseen, kontekstin ymm\u00e4rrykseen ja laadunvarmistukseen. \nTutkimuksen tulokset laajentavat ymm\u00e4rryst\u00e4 generatiivisen teko\u00e4lyn roolista osana hakukoneoptimoinnin kent\u00e4n strategista ja operatiivista muutosta. Tutkielma tuo esiin, ett\u00e4 generatiivinen teko\u00e4ly ei ole ainoastaan tekninen ratkaisu, vaan strateginen resurssi, joka muokkaa hakukoneoptimoinnin kentt\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-24T08:12:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-24T08:12:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hakukoneoptimointi generatiivisen teko\u00e4lyn aikakaudella: k\u00e4ytt\u00f6tavat, tavoitteet ja haasteet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506245673", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
|