Hakukoneoptimointi generatiivisen tekoälyn aikakaudella: käyttötavat, tavoitteet ja haasteet

Hakukoneoptimointi on keskeinen digitaalisen markkinoinnin strategia, jonka avulla yritykset pyrkivät saavuttamaan näkyvyyttä hakukoneiden tulossivuilla ja kasvattamaan verkkoliikennettään. Viime vuosien teknologinen murros, erityisesti generatiivisen tekoälyn kehittyminen, on muuttanut tätä kenttää...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nevalainen, Nea
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103913
_version_ 1836034467495411712
author Nevalainen, Nea
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nevalainen, Nea Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nevalainen, Nea Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nevalainen, Nea
datasource_str_mv jyx
description Hakukoneoptimointi on keskeinen digitaalisen markkinoinnin strategia, jonka avulla yritykset pyrkivät saavuttamaan näkyvyyttä hakukoneiden tulossivuilla ja kasvattamaan verkkoliikennettään. Viime vuosien teknologinen murros, erityisesti generatiivisen tekoälyn kehittyminen, on muuttanut tätä kenttää merkittävästi. Generatiivinen tekoäly mahdollistaa paljon, mutta tuo samalla mukanaan myös riskejä ja haasteita, joka nostaa esiin kysymyksen: miten generatiivinen tekoäly muuttaa hakukoneoptimoinnin toteuttamisen käytäntöjä, tavoitteita ja haasteita? Aiempi tutkimus aiheesta on keskittynyt pääasiassa hakukoneoptimoinnin teknisiin ja algoritmisiin ratkaisuihin sekä generatiivisen tekoälyn teknologiseen taustaan. Strategisesta ja operatiivisesta näkökulmasta tarkasteltuna hakukoneoptimoinnin ja generatiivisen tekoälyn yhdistelmää on tutkittu verrattain vähän, ja kirjallisuudessa onkin tunnistettu tarpeita ymmärtää generatiivisen tekoälyn vaikutuksia hakukoneoptimointiin, ja kokonaisvaltainen käsitys käytännön tason vaikutuksista organisaatioiden toimintaan on vielä kehittymässä. Tämä tutkielma vastaa tunnistettuun tutkimusaukkoon tarkastelemalla, miten generatiivinen tekoäly muuttaa hakukoneoptimoinnin toteuttamisen tapoja, tavoitteita ja siihen liittyviä haasteita. Tutkimus on toteutettu laadullisesti, ja se perustuu puolistrukturoituihin teemahaastatteluihin, joita tehtiin yhdeksän kappaletta. Aineiston analyysissä hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, jonka avulla muodostettiin käsitteellisiä kokonaisuuksia generatiivisen tekoälyn hyödyntämisen tavoitteista, tavoista, sen tuomista hyödyistä ja haasteista hakukoneoptimoinnissa. Tutkimus osoittaa, että generatiivinen tekoäly toimii ensisijaisesti operatiivisena työkaluna sisällöntuotannossa, mutta sitä hyödynnetään myös strategisessa suunnittelussa, hakuintention analyysissä ja teknisessä optimoinnissa. Käyttöön liittyvät tavoitteet kohdistuvat tuottavuuden ja tehokkuuden kasvattamiseen, sisältövolyymin skaalaamiseen ja kilpailukyvyn ylläpitämiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Riskit taas koostuvat sisällön geneerisyydestä, algoritmien sanktiomahdollisuudesta, osaamisvajeista, brändinhallinnan haasteista sekä eettisistä epävarmuuksista. Haastatellut asiantuntijat korostavat, että generatiivisen tekoälyn arvo on sidottu inhimilliseen ohjaukseen, kontekstin ymmärrykseen ja laadunvarmistukseen. Tutkimuksen tulokset laajentavat ymmärrystä generatiivisen tekoälyn roolista osana hakukoneoptimoinnin kentän strategista ja operatiivista muutosta. Tutkielma tuo esiin, että generatiivinen tekoäly ei ole ainoastaan tekninen ratkaisu, vaan strateginen resurssi, joka muokkaa hakukoneoptimoinnin kenttää.
first_indexed 2025-06-24T20:00:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skippari, Mika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nevalainen, Nea", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-24T08:12:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-24T08:12:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103913", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Hakukoneoptimointi on keskeinen digitaalisen markkinoinnin strategia, jonka avulla yritykset pyrkiv\u00e4t saavuttamaan n\u00e4kyvyytt\u00e4 hakukoneiden tulossivuilla ja kasvattamaan verkkoliikennett\u00e4\u00e4n. Viime vuosien teknologinen murros, erityisesti generatiivisen teko\u00e4lyn kehittyminen, on muuttanut t\u00e4t\u00e4 kentt\u00e4\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4sti. Generatiivinen teko\u00e4ly mahdollistaa paljon, mutta tuo samalla mukanaan my\u00f6s riskej\u00e4 ja haasteita, joka nostaa esiin kysymyksen: miten generatiivinen teko\u00e4ly muuttaa hakukoneoptimoinnin toteuttamisen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4, tavoitteita ja haasteita?\nAiempi tutkimus aiheesta on keskittynyt p\u00e4\u00e4asiassa hakukoneoptimoinnin teknisiin ja algoritmisiin ratkaisuihin sek\u00e4 generatiivisen teko\u00e4lyn teknologiseen taustaan. Strategisesta ja operatiivisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta tarkasteltuna hakukoneoptimoinnin ja generatiivisen teko\u00e4lyn yhdistelm\u00e4\u00e4 on tutkittu verrattain v\u00e4h\u00e4n, ja kirjallisuudessa onkin tunnistettu tarpeita ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 generatiivisen teko\u00e4lyn vaikutuksia hakukoneoptimointiin, ja kokonaisvaltainen k\u00e4sitys k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tason vaikutuksista organisaatioiden toimintaan on viel\u00e4 kehittym\u00e4ss\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4 tutkielma vastaa tunnistettuun tutkimusaukkoon tarkastelemalla, miten generatiivinen teko\u00e4ly muuttaa hakukoneoptimoinnin toteuttamisen tapoja, tavoitteita ja siihen liittyvi\u00e4 haasteita. Tutkimus on toteutettu laadullisesti, ja se perustuu puolistrukturoituihin teemahaastatteluihin, joita tehtiin yhdeks\u00e4n kappaletta. Aineiston analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4, jonka avulla muodostettiin k\u00e4sitteellisi\u00e4 kokonaisuuksia generatiivisen teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4misen tavoitteista, tavoista, sen tuomista hy\u00f6dyist\u00e4 ja haasteista hakukoneoptimoinnissa.\nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 generatiivinen teko\u00e4ly toimii ensisijaisesti operatiivisena ty\u00f6kaluna sis\u00e4ll\u00f6ntuotannossa, mutta sit\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n my\u00f6s strategisessa suunnittelussa, hakuintention analyysiss\u00e4 ja teknisess\u00e4 optimoinnissa. K\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4t tavoitteet kohdistuvat tuottavuuden ja tehokkuuden kasvattamiseen, sis\u00e4lt\u00f6volyymin skaalaamiseen ja kilpailukyvyn yll\u00e4pit\u00e4miseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Riskit taas koostuvat sis\u00e4ll\u00f6n geneerisyydest\u00e4, algoritmien sanktiomahdollisuudesta, osaamisvajeista, br\u00e4ndinhallinnan haasteista sek\u00e4 eettisist\u00e4 ep\u00e4varmuuksista. Haastatellut asiantuntijat korostavat, ett\u00e4 generatiivisen teko\u00e4lyn arvo on sidottu inhimilliseen ohjaukseen, kontekstin ymm\u00e4rrykseen ja laadunvarmistukseen. \nTutkimuksen tulokset laajentavat ymm\u00e4rryst\u00e4 generatiivisen teko\u00e4lyn roolista osana hakukoneoptimoinnin kent\u00e4n strategista ja operatiivista muutosta. Tutkielma tuo esiin, ett\u00e4 generatiivinen teko\u00e4ly ei ole ainoastaan tekninen ratkaisu, vaan strateginen resurssi, joka muokkaa hakukoneoptimoinnin kentt\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-24T08:12:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-24T08:12:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hakukoneoptimointi generatiivisen teko\u00e4lyn aikakaudella: k\u00e4ytt\u00f6tavat, tavoitteet ja haasteet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506245673", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103913
language fin
last_indexed 2025-06-24T20:00:43Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/db283cbc-eb67-4e2e-bd94-b53e38f61f41\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506245673.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nevalainen, Nea Hakukoneoptimointi generatiivisen tekoälyn aikakaudella: käyttötavat, tavoitteet ja haasteet Markkinointi Marketing
title Hakukoneoptimointi generatiivisen tekoälyn aikakaudella: käyttötavat, tavoitteet ja haasteet
title_full Hakukoneoptimointi generatiivisen tekoälyn aikakaudella: käyttötavat, tavoitteet ja haasteet
title_fullStr Hakukoneoptimointi generatiivisen tekoälyn aikakaudella: käyttötavat, tavoitteet ja haasteet Hakukoneoptimointi generatiivisen tekoälyn aikakaudella: käyttötavat, tavoitteet ja haasteet
title_full_unstemmed Hakukoneoptimointi generatiivisen tekoälyn aikakaudella: käyttötavat, tavoitteet ja haasteet Hakukoneoptimointi generatiivisen tekoälyn aikakaudella: käyttötavat, tavoitteet ja haasteet
title_short Hakukoneoptimointi generatiivisen tekoälyn aikakaudella: käyttötavat, tavoitteet ja haasteet
title_sort hakukoneoptimointi generatiivisen tekoälyn aikakaudella käyttötavat tavoitteet ja haasteet
title_txtP Hakukoneoptimointi generatiivisen tekoälyn aikakaudella: käyttötavat, tavoitteet ja haasteet
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103913 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506245673
work_keys_str_mv AT nevalainennea hakukoneoptimointigeneratiivisentekoälynaikakaudellakäyttötavattavoitteetjahaastee