Monialainen oppiminen yläkoulun kemiassa kehittämistutkimus hiilihydraattien opetuksesta

Tässä tutkimuksessa selvitettiin yläkoulun kemian opettajien kokemuksia monialaisista oppimiskokonaisuuksista ja miten hiilihydraateista voidaan toteuttaa mielekäs monialainen oppimiskokonaisuus. Kirjallisessa osassa perehdyttiin monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin liittyvään kirjallisuuteen ja tutk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Salonen, Maija
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103901
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa selvitettiin yläkoulun kemian opettajien kokemuksia monialaisista oppimiskokonaisuuksista ja miten hiilihydraateista voidaan toteuttaa mielekäs monialainen oppimiskokonaisuus. Kirjallisessa osassa perehdyttiin monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin liittyvään kirjallisuuteen ja tutkimuksiin. Kokeellisessa osassa haastateltiin yläkoulun kemian opettajia ja tehtiin oppikirja-analyysi, jossa kartoitettiin hiilihydraattien esiintymistä kemian, biologian, maantiedon, terveystiedon ja kotitalouden oppiaineissa. Kirjallisuuden, haastattelujen ja oppikirja-analyysin perusteella suunniteltiin monialainen oppimiskokonaisuus hiilihydraateista. Opettajien kokemukset monialaisista oppimiskokonaisuuksista olivat pääsääntöisesti positiivisia. Niiden koettiin olevan mielekkäitä tapoja oppia ja tuovan vaihtelua perinteiseen oppimiseen. Opettajien mukaan monialaisilla oppimiskokonaisuuksilla opiskeltavat asiat saadaan liitettyä yhteiskuntaan ja arkeen. Ja niiden avulla tehdään näkyväksi oppiaineiden yhteyksiä ja hahmotetaan asioiden syy- ja seuraussuhteita. Opettajien tulee käytettyä monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa enemmän aktivoivia työtapoja verrattuna perinteiseen oppimistilanteeseen. Kemian opettajat olivat toteuttaneet monialaisia oppimiskokonaisuuksia kaikkien oppiaineiden kanssa aiheen laajuudesta riippuen ja useimmin monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa oli kahdesta neljään ainetta. Jatkossa kemian kanssa monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin opettajat liittäisivät yleisimmin biologiaan. Haasteena pidettiin ainejakoisen lukujärjestyksen sovittamista monialaisen oppimiskokonaisuuden toteuttamiseen, yhteisen suunnitteluajan sopimista opettajien kesken. Hiilihydraateista kehitettiin monialainen oppimiskokonaisuus. Mielekkään ja hallittavan kokoisen monialaiseen oppimiskokonaisuuteen valittiin oppikirja-analyysin perusteella kemian lisäksi biologia, kotitalous ja terveystieto, joiden asiasisältöihin hiilihydraattien havaittiin oleellisesti liittyvän. Oppimiskokonaisuus suunniteltiin toteutettavaksi yläkoulun ainejakoisessa työjärjestyksessä. Työskentelytavat ovat oppilaita aktivoivia, jolloin voidaan vaikuttaa positiivisesti oppilaiden motivaatioon.