”Hyvinvoiva henkilöstö on yksi merkityksellisimmistä brändeistä” päiväkodin johtajien kokemuksia ihmisten johtamisesta

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää päiväkodinjohtajien kokemuksia ihmisten johtamisesta varhaiskasvatusyksiköissä. Millaista koulutusta johtajat kokevat saaneensa ihmisten johtamiseen, miten johtajat huomaavat onnistuneensa työssään, miten he saavat palautetta työstään ja mitkä asiat haastav...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Isoaho, Essi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103898
_version_ 1836034467483877376
author Isoaho, Essi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Isoaho, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Isoaho, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Isoaho, Essi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää päiväkodinjohtajien kokemuksia ihmisten johtamisesta varhaiskasvatusyksiköissä. Millaista koulutusta johtajat kokevat saaneensa ihmisten johtamiseen, miten johtajat huomaavat onnistuneensa työssään, miten he saavat palautetta työstään ja mitkä asiat haastavat johtajia arjen johtamistyössään. Varhaiskasvatuksen johtaminen on ollut viime vuosien aikana murroksessa ja on ehdottoman tärkeää kiinnittää huomiota siihen, miten ihmisiä johdetaan; miten ihmiset saadaan työskentelemään yhteistyössä kohti yhteistä päämäärää. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin ison varhaiskasvatusorganisaation johtajille. Kyselylomakkeeseen vastasi 14 päiväkodin johtajaa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja siinä on käytetty fenomenografista lähestymistapaa. Aineisto analysoitiin tekemällä aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimusaineiston analyysista nousi esille, että varhaiskasvatusyksiköiden johtaminen on ennen kaikkea ihmistyötä. Ihmisten johtamisella koetaan olevan suuri merkitys ja sen nähdään vaikuttavan varhaiskasvatuksen laatuun. Se miten johtaja saa luotua avoimen ja luottamuksellisen vuorovaikutusympäristön vaikuttaa suoraan henkilöstön työn laatuun ja työssä viihtyvyyteen. Se, että johtaja on saatavilla, kuuntelee ja osallistaa henkilöstöä päätöksentekoon lisää henkilöstön pito- ja vetovoimaa varhaiskasvatusyksiköissä. Varhaiskasvatusyksiköiden johtajat toivat esiin myös tarpeen lisäkoulutuksesta ihmisten johtamisesta ja haastavista vuorovaikutustilanteista.
first_indexed 2025-06-24T20:00:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fons\u00e9n, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Isoaho, Essi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-24T05:05:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-24T05:05:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103898", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodinjohtajien kokemuksia \nihmisten johtamisesta varhaiskasvatusyksik\u00f6iss\u00e4. Millaista koulutusta johtajat \nkokevat saaneensa ihmisten johtamiseen, miten johtajat huomaavat \nonnistuneensa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n, miten he saavat palautetta ty\u00f6st\u00e4\u00e4n ja mitk\u00e4 asiat \nhaastavat johtajia arjen johtamisty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Varhaiskasvatuksen johtaminen on \nollut viime vuosien aikana murroksessa ja on ehdottoman t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 \nhuomiota siihen, miten ihmisi\u00e4 johdetaan; miten ihmiset saadaan \nty\u00f6skentelem\u00e4\u00e4n yhteisty\u00f6ss\u00e4 kohti yhteist\u00e4 p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. \nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella. Kyselylomake l\u00e4hetettiin \nison varhaiskasvatusorganisaation johtajille. Kyselylomakkeeseen vastasi 14 \np\u00e4iv\u00e4kodin johtajaa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja siin\u00e4 on k\u00e4ytetty \nfenomenografista l\u00e4hestymistapaa. Aineisto analysoitiin tekem\u00e4ll\u00e4 \naineistol\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. \nTutkimusaineiston analyysista nousi esille, ett\u00e4 varhaiskasvatusyksik\u00f6iden \njohtaminen on ennen kaikkea ihmisty\u00f6t\u00e4. Ihmisten johtamisella koetaan olevan \nsuuri merkitys ja sen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n vaikuttavan varhaiskasvatuksen laatuun. Se miten \njohtaja saa luotua avoimen ja luottamuksellisen vuorovaikutusymp\u00e4rist\u00f6n \nvaikuttaa suoraan henkil\u00f6st\u00f6n ty\u00f6n laatuun ja ty\u00f6ss\u00e4 viihtyvyyteen. Se, ett\u00e4 \njohtaja on saatavilla, kuuntelee ja osallistaa henkil\u00f6st\u00f6\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon lis\u00e4\u00e4 \nhenkil\u00f6st\u00f6n pito- ja vetovoimaa varhaiskasvatusyksik\u00f6iss\u00e4. \nVarhaiskasvatusyksik\u00f6iden johtajat toivat esiin my\u00f6s tarpeen lis\u00e4koulutuksesta \nihmisten johtamisesta ja haastavista vuorovaikutustilanteista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-06-24T05:05:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-24T05:05:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ihmisten johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dHyvinvoiva henkil\u00f6st\u00f6 on yksi merkityksellisimmist\u00e4 br\u00e4ndeist\u00e4\u201d : p\u00e4iv\u00e4kodin johtajien kokemuksia ihmisten johtamisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506245659", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103898
language fin
last_indexed 2025-06-24T20:00:43Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/607c01cb-cf59-4dd6-9b90-b7caf6ddc147\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506245659.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Isoaho, Essi ”Hyvinvoiva henkilöstö on yksi merkityksellisimmistä brändeistä” : päiväkodin johtajien kokemuksia ihmisten johtamisesta ihmisten johtaminen Erityispedagogiikka Special Education johtaminen johtajuus päiväkodit varhaiskasvatus johtajat
title ”Hyvinvoiva henkilöstö on yksi merkityksellisimmistä brändeistä” : päiväkodin johtajien kokemuksia ihmisten johtamisesta
title_full ”Hyvinvoiva henkilöstö on yksi merkityksellisimmistä brändeistä” : päiväkodin johtajien kokemuksia ihmisten johtamisesta
title_fullStr ”Hyvinvoiva henkilöstö on yksi merkityksellisimmistä brändeistä” : päiväkodin johtajien kokemuksia ihmisten johtamisesta ”Hyvinvoiva henkilöstö on yksi merkityksellisimmistä brändeistä” : päiväkodin johtajien kokemuksia ihmisten johtamisesta
title_full_unstemmed ”Hyvinvoiva henkilöstö on yksi merkityksellisimmistä brändeistä” : päiväkodin johtajien kokemuksia ihmisten johtamisesta ”Hyvinvoiva henkilöstö on yksi merkityksellisimmistä brändeistä” : päiväkodin johtajien kokemuksia ihmisten johtamisesta
title_short ”Hyvinvoiva henkilöstö on yksi merkityksellisimmistä brändeistä”
title_sort hyvinvoiva henkilöstö on yksi merkityksellisimmistä brändeistä päiväkodin johtajien kokemuksia ihmisten johtamisesta
title_sub päiväkodin johtajien kokemuksia ihmisten johtamisesta
title_txtP ”Hyvinvoiva henkilöstö on yksi merkityksellisimmistä brändeistä” : päiväkodin johtajien kokemuksia ihmisten johtamisesta
topic ihmisten johtaminen Erityispedagogiikka Special Education johtaminen johtajuus päiväkodit varhaiskasvatus johtajat
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education ihmisten johtaminen johtajat johtajuus johtaminen päiväkodit varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103898 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506245659
work_keys_str_mv AT isoahoessi hyvinvoivahenkilöstöonyksimerkityksellisimmistäbrändeistäpäiväkodinjohtajienkokemuksi