”Hyvinvoiva henkilöstö on yksi merkityksellisimmistä brändeistä” päiväkodin johtajien kokemuksia ihmisten johtamisesta

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää päiväkodinjohtajien kokemuksia ihmisten johtamisesta varhaiskasvatusyksiköissä. Millaista koulutusta johtajat kokevat saaneensa ihmisten johtamiseen, miten johtajat huomaavat onnistuneensa työssään, miten he saavat palautetta työstään ja mitkä asiat haastav...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Isoaho, Essi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103898
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää päiväkodinjohtajien kokemuksia ihmisten johtamisesta varhaiskasvatusyksiköissä. Millaista koulutusta johtajat kokevat saaneensa ihmisten johtamiseen, miten johtajat huomaavat onnistuneensa työssään, miten he saavat palautetta työstään ja mitkä asiat haastavat johtajia arjen johtamistyössään. Varhaiskasvatuksen johtaminen on ollut viime vuosien aikana murroksessa ja on ehdottoman tärkeää kiinnittää huomiota siihen, miten ihmisiä johdetaan; miten ihmiset saadaan työskentelemään yhteistyössä kohti yhteistä päämäärää. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin ison varhaiskasvatusorganisaation johtajille. Kyselylomakkeeseen vastasi 14 päiväkodin johtajaa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja siinä on käytetty fenomenografista lähestymistapaa. Aineisto analysoitiin tekemällä aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimusaineiston analyysista nousi esille, että varhaiskasvatusyksiköiden johtaminen on ennen kaikkea ihmistyötä. Ihmisten johtamisella koetaan olevan suuri merkitys ja sen nähdään vaikuttavan varhaiskasvatuksen laatuun. Se miten johtaja saa luotua avoimen ja luottamuksellisen vuorovaikutusympäristön vaikuttaa suoraan henkilöstön työn laatuun ja työssä viihtyvyyteen. Se, että johtaja on saatavilla, kuuntelee ja osallistaa henkilöstöä päätöksentekoon lisää henkilöstön pito- ja vetovoimaa varhaiskasvatusyksiköissä. Varhaiskasvatusyksiköiden johtajat toivat esiin myös tarpeen lisäkoulutuksesta ihmisten johtamisesta ja haastavista vuorovaikutustilanteista.