Summary: | Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää päiväkodinjohtajien kokemuksia
ihmisten johtamisesta varhaiskasvatusyksiköissä. Millaista koulutusta johtajat
kokevat saaneensa ihmisten johtamiseen, miten johtajat huomaavat
onnistuneensa työssään, miten he saavat palautetta työstään ja mitkä asiat
haastavat johtajia arjen johtamistyössään. Varhaiskasvatuksen johtaminen on
ollut viime vuosien aikana murroksessa ja on ehdottoman tärkeää kiinnittää
huomiota siihen, miten ihmisiä johdetaan; miten ihmiset saadaan
työskentelemään yhteistyössä kohti yhteistä päämäärää.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin
ison varhaiskasvatusorganisaation johtajille. Kyselylomakkeeseen vastasi 14
päiväkodin johtajaa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja siinä on käytetty
fenomenografista lähestymistapaa. Aineisto analysoitiin tekemällä
aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkimusaineiston analyysista nousi esille, että varhaiskasvatusyksiköiden
johtaminen on ennen kaikkea ihmistyötä. Ihmisten johtamisella koetaan olevan
suuri merkitys ja sen nähdään vaikuttavan varhaiskasvatuksen laatuun. Se miten
johtaja saa luotua avoimen ja luottamuksellisen vuorovaikutusympäristön
vaikuttaa suoraan henkilöstön työn laatuun ja työssä viihtyvyyteen. Se, että
johtaja on saatavilla, kuuntelee ja osallistaa henkilöstöä päätöksentekoon lisää
henkilöstön pito- ja vetovoimaa varhaiskasvatusyksiköissä.
Varhaiskasvatusyksiköiden johtajat toivat esiin myös tarpeen lisäkoulutuksesta
ihmisten johtamisesta ja haastavista vuorovaikutustilanteista.
|