Verkkokaupan datalähtöinen markkinoinnin ja myynnin johtaminen

Kiinnostus dataan, data-analytiikkaan sekä sen hyödyntämiseen herättää kasvavaa kiinnostusta niin akateemisesti kuin yritysten joukossa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ja millaista dataa hyödynnetään verkkokauppojen markkinoinnin ja myynnin tukemisessa sekä, miten dataa hyödynnetään...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Puttonen, Juho
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103891
_version_ 1836034467472343040
author Puttonen, Juho
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Puttonen, Juho Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Puttonen, Juho Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Puttonen, Juho
datasource_str_mv jyx
description Kiinnostus dataan, data-analytiikkaan sekä sen hyödyntämiseen herättää kasvavaa kiinnostusta niin akateemisesti kuin yritysten joukossa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ja millaista dataa hyödynnetään verkkokauppojen markkinoinnin ja myynnin tukemisessa sekä, miten dataa hyödynnetään asiakaspolun kolmessa eri osto-vaiheissa: ostoa edeltävä vaihe, oston aikainen vaihe ja oston jälkeinen vaihe. Tarkoitus oli myös kartoittaa, miten verkkokauppiaat tekevät datalähtöistä myyntiä ja markki-nointia. Tutkimuksessa selvitettiin myös mahdollisia haasteita ja hyötyjä, joita verkko-kaupat kohtaavat data-analysointityökalujen sekä datalähtöisen päätöksenteon käytös-sä. Tätä kautta pyrittiin selvittämään, millainen data on hyödyllistä ja relevanttia johta-jille, jotka tekevät töitä näiden toimintojen parissa. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla verkkokaupan markkinoinnin ja myynnin asiantuntijoille. Haastattelujen jälkeen aineisto litteroitiin ja koodattiin käyttäen Atlas.ti ohjelmaa, tunnistaen teemoja aineistoista. Näistä muodos-tettiin tuloksia verkkokaupan liiketoiminnan mittaamisesta ja datalähtöisen päätöksen-teon sekä data-analysointityökalujen hyödyistä ja haasteista. Tämän jälkeen tuloksia muodostettiin myös data-analysointityökalujen kehittämisestä sekä datalähtöisestä pää-töksenteosta asiakaspolun kolmessa eri ostovaiheessa. Tulokset laajensivat aiemman asiakaspolun ostovaiheen mallia antamalla lisätutkimus-ta verkkokaupan datalähtöisen päätöksenteon kontekstissa. Tämä vastaa aiempiin kir-jallisuudesta tunnistettuihin jatkotutkimusehdotuksiin ja tutkimusaukkoihin. Haasteis-ta huolimatta datalähtöinen päätöksenteko on sen kustannusten arvoista, ja verkkokau-pat hyötyvät siitä esimerkiksi myynnin ja sijoitetun pääoman tuoton kasvun muodossa. Verkkokaupat kertoivat tärkeimpiä hyötyjä datalähtöisessä päätöksenteossa, ja data-analysointityökalujen käytössä olevan tuen päätöksenteossa ja tehtyjen toimien peruste-lemisessa. Tämän lisäksi he painottivat data-analysoinnin lisäävän reagointinopeutta liiketoiminnassaan. Tämä mahdollistaa myös tarkan kokonaiskuvan saamisen liiketoi-minnasta sekä syvällisen vertailemisen.
first_indexed 2025-06-24T20:00:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4niemi, Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Puttonen, Juho", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-23T15:02:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-23T15:02:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103891", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kiinnostus dataan, data-analytiikkaan sek\u00e4 sen hy\u00f6dynt\u00e4miseen her\u00e4tt\u00e4\u00e4 kasvavaa kiinnostusta niin akateemisesti kuin yritysten joukossa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten ja millaista dataa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n verkkokauppojen markkinoinnin ja myynnin tukemisessa sek\u00e4, miten dataa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n asiakaspolun kolmessa eri osto-vaiheissa: ostoa edelt\u00e4v\u00e4 vaihe, oston aikainen vaihe ja oston j\u00e4lkeinen vaihe. Tarkoitus oli my\u00f6s kartoittaa, miten verkkokauppiaat tekev\u00e4t datal\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 myynti\u00e4 ja markki-nointia. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s mahdollisia haasteita ja hy\u00f6tyj\u00e4, joita verkko-kaupat kohtaavat data-analysointity\u00f6kalujen sek\u00e4 datal\u00e4ht\u00f6isen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon k\u00e4yt\u00f6s-s\u00e4. T\u00e4t\u00e4 kautta pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millainen data on hy\u00f6dyllist\u00e4 ja relevanttia johta-jille, jotka tekev\u00e4t t\u00f6it\u00e4 n\u00e4iden toimintojen parissa.\n\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla verkkokaupan markkinoinnin ja myynnin asiantuntijoille. Haastattelujen j\u00e4lkeen aineisto litteroitiin ja koodattiin k\u00e4ytt\u00e4en Atlas.ti ohjelmaa, tunnistaen teemoja aineistoista. N\u00e4ist\u00e4 muodos-tettiin tuloksia verkkokaupan liiketoiminnan mittaamisesta ja datal\u00e4ht\u00f6isen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksen-teon sek\u00e4 data-analysointity\u00f6kalujen hy\u00f6dyist\u00e4 ja haasteista. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen tuloksia muodostettiin my\u00f6s data-analysointity\u00f6kalujen kehitt\u00e4misest\u00e4 sek\u00e4 datal\u00e4ht\u00f6isest\u00e4 p\u00e4\u00e4-t\u00f6ksenteosta asiakaspolun kolmessa eri ostovaiheessa.\n\nTulokset laajensivat aiemman asiakaspolun ostovaiheen mallia antamalla lis\u00e4tutkimus-ta verkkokaupan datal\u00e4ht\u00f6isen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon kontekstissa. T\u00e4m\u00e4 vastaa aiempiin kir-jallisuudesta tunnistettuihin jatkotutkimusehdotuksiin ja tutkimusaukkoihin. Haasteis-ta huolimatta datal\u00e4ht\u00f6inen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteko on sen kustannusten arvoista, ja verkkokau-pat hy\u00f6tyv\u00e4t siit\u00e4 esimerkiksi myynnin ja sijoitetun p\u00e4\u00e4oman tuoton kasvun muodossa. Verkkokaupat kertoivat t\u00e4rkeimpi\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 datal\u00e4ht\u00f6isess\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteossa, ja data-analysointity\u00f6kalujen k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevan tuen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteossa ja tehtyjen toimien peruste-lemisessa. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi he painottivat data-analysoinnin lis\u00e4\u00e4v\u00e4n reagointinopeutta liiketoiminnassaan. T\u00e4m\u00e4 mahdollistaa my\u00f6s tarkan kokonaiskuvan saamisen liiketoi-minnasta sek\u00e4 syv\u00e4llisen vertailemisen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-23T15:02:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-23T15:02:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "109", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Verkkokaupan datal\u00e4ht\u00f6inen markkinoinnin ja myynnin johtaminen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506235652", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103891
language fin
last_indexed 2025-06-24T20:00:43Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ce9ccbea-aa64-49d5-bcef-42f93213ca29\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506235652.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Puttonen, Juho Verkkokaupan datalähtöinen markkinoinnin ja myynnin johtaminen Markkinointi Marketing
title Verkkokaupan datalähtöinen markkinoinnin ja myynnin johtaminen
title_full Verkkokaupan datalähtöinen markkinoinnin ja myynnin johtaminen
title_fullStr Verkkokaupan datalähtöinen markkinoinnin ja myynnin johtaminen Verkkokaupan datalähtöinen markkinoinnin ja myynnin johtaminen
title_full_unstemmed Verkkokaupan datalähtöinen markkinoinnin ja myynnin johtaminen Verkkokaupan datalähtöinen markkinoinnin ja myynnin johtaminen
title_short Verkkokaupan datalähtöinen markkinoinnin ja myynnin johtaminen
title_sort verkkokaupan datalähtöinen markkinoinnin ja myynnin johtaminen
title_txtP Verkkokaupan datalähtöinen markkinoinnin ja myynnin johtaminen
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103891 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506235652
work_keys_str_mv AT puttonenjuho verkkokaupandatalähtöinenmarkkinoinninjamyynninjohtaminen