Summary: | Kiinnostus dataan, data-analytiikkaan sekä sen hyödyntämiseen herättää kasvavaa kiinnostusta niin akateemisesti kuin yritysten joukossa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ja millaista dataa hyödynnetään verkkokauppojen markkinoinnin ja myynnin tukemisessa sekä, miten dataa hyödynnetään asiakaspolun kolmessa eri osto-vaiheissa: ostoa edeltävä vaihe, oston aikainen vaihe ja oston jälkeinen vaihe. Tarkoitus oli myös kartoittaa, miten verkkokauppiaat tekevät datalähtöistä myyntiä ja markki-nointia. Tutkimuksessa selvitettiin myös mahdollisia haasteita ja hyötyjä, joita verkko-kaupat kohtaavat data-analysointityökalujen sekä datalähtöisen päätöksenteon käytös-sä. Tätä kautta pyrittiin selvittämään, millainen data on hyödyllistä ja relevanttia johta-jille, jotka tekevät töitä näiden toimintojen parissa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla verkkokaupan markkinoinnin ja myynnin asiantuntijoille. Haastattelujen jälkeen aineisto litteroitiin ja koodattiin käyttäen Atlas.ti ohjelmaa, tunnistaen teemoja aineistoista. Näistä muodos-tettiin tuloksia verkkokaupan liiketoiminnan mittaamisesta ja datalähtöisen päätöksen-teon sekä data-analysointityökalujen hyödyistä ja haasteista. Tämän jälkeen tuloksia muodostettiin myös data-analysointityökalujen kehittämisestä sekä datalähtöisestä pää-töksenteosta asiakaspolun kolmessa eri ostovaiheessa.
Tulokset laajensivat aiemman asiakaspolun ostovaiheen mallia antamalla lisätutkimus-ta verkkokaupan datalähtöisen päätöksenteon kontekstissa. Tämä vastaa aiempiin kir-jallisuudesta tunnistettuihin jatkotutkimusehdotuksiin ja tutkimusaukkoihin. Haasteis-ta huolimatta datalähtöinen päätöksenteko on sen kustannusten arvoista, ja verkkokau-pat hyötyvät siitä esimerkiksi myynnin ja sijoitetun pääoman tuoton kasvun muodossa. Verkkokaupat kertoivat tärkeimpiä hyötyjä datalähtöisessä päätöksenteossa, ja data-analysointityökalujen käytössä olevan tuen päätöksenteossa ja tehtyjen toimien peruste-lemisessa. Tämän lisäksi he painottivat data-analysoinnin lisäävän reagointinopeutta liiketoiminnassaan. Tämä mahdollistaa myös tarkan kokonaiskuvan saamisen liiketoi-minnasta sekä syvällisen vertailemisen.
|