Summary: | Tutkimuksen kohteena oleva menetelmä liittyy mittausten luotettavuuteen erilaisissa koeasetelmamatriiseissa. Vaikka esimerkit ovat kasvatustieteellisiä, menetelmä soveltuu monenlaisten arvosteluaineistojen tutkimiseen, joita löytyy mm. urheilun, psykologian ja monien muiden tieteiden alueelta. Tässä tutkimuksessa menetelmää on sovellettu koulukokeisiin, joissa haluttiin erityisesti saada laajasti tietoa aineen (matematiikan, kielten tai sanaston) hallinnasta, laajemmin kuin voitiin saada suppeasta kaikille oppilaille samasta pienestä yhteisestä kokeesta. Tämän vuoksi oppilaille jaettiin erilaisia koevihkoja, jotka sisälsivät kaikille oppilaille yhteisen kokeen, mutta lisäksi osaryhmille oppilaista täysin erilaisen kokeen. Myös testattiin kokeita, joissa osaryhmiin jaetut oppilaat saivat täysin erilaisia kokeita, mitkä sitten jaettiin tietyn systematiikan mukaan satunnaisesti luokkahuoneessa.
|