Emotionserfahrungen Linguistikstudierender beim Hören und Lesen einer Fremdsprache eine qualitative Inhaltsanalyse

Tämä Pro Gradu -tutkielma käsittelee tunteita, joita kieltenopiskelijat kokevat lukiessaan ja kuunnellessaan opiskelemaansa kieltä. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa ja pyrkiä ymmärtämään opiskelijoiden kokemia tunteita paremmin. Lisäksi tutkitaan sitä, miten kieltenopiskelijat itse perustelevat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuominen, Tea
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103887
_version_ 1836034467470245888
author Tuominen, Tea
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tuominen, Tea Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tuominen, Tea Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tuominen, Tea
datasource_str_mv jyx
description Tämä Pro Gradu -tutkielma käsittelee tunteita, joita kieltenopiskelijat kokevat lukiessaan ja kuunnellessaan opiskelemaansa kieltä. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa ja pyrkiä ymmärtämään opiskelijoiden kokemia tunteita paremmin. Lisäksi tutkitaan sitä, miten kieltenopiskelijat itse perustelevat tunteiden syntymistä. Tutkimuksen materiaali kerättiin kyselylomakkeen avulla ja tulokset analysoitiin kvalitatiivista sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tutkielman teoriaosassa käsitellään termi tunne, ja esitellään Control-Value-teoria, jota hyödynnetään analyysissä. Lisäksi käydään läpi aikaisempaa tutkimusta aiheesta. Kappale 5 käsittelee kyselylomaketta metodikirjallisuuteen nojaten, ja siinä esitellään myös tähän tutkimukseen käytetty kyselylomake. Kyselylomakkeessa opiskelijoita pyydettiin valitsemaan vastausvaihtoehdoista tunteita, joita he ovat kokeneet kielen lukemisen ja kuuntelemisen aikana. Vastausvaihtoehdot olivat ylpeys, luottamus omiin taitoihin, mielenkiinto, myötätunto, pettymys, ahdistus, epävarmuus omia taitoja kohtaan, välinpitämättömyys, huonommuuden tunne, ei mitään / en osaa sanoa sekä muu, mikä. Sen lisäksi heidän tuli kertoa, mistä syystä tunne on heidän mielestään herännyt, tai missä tilanteessa tunne on ilmennyt. Viidennessä kappaleessa esitellään lisäksi sisällönanalyysi lähteiden pohjalta sekä esitellään tämän tutkielman sisällönanalyysin toteutus. Sisällönanalyysi toteutettiin niin, että opiskelijoiden valitsemat tunteet ovat yläkategorioita, ja heidän jättämistään vastauksista muodostettiin temaattisia alakategorioita. Kappale 6 käsittelee tutkimuksen tuloksia ja analyysiä. Tutkimuksessa löydettiin, että vierasta kieltä lukiessa ja kuunnellessa koetaan sekä positiivisia että negatiivisia tunteita. Positiiviset tunteet ovat hieman yleisempiä kuin negatiiviset. Tutkimuksessa todettiin myös, että tunteet voidaan jakaa aktiviteettien yhteydessä koettuihin tunteisiin ja lopputuloksiin liittyviin tunteisiin. Molempia näitä tunteita löytyi analyysissä. Kappale 7 on keskustelukappale, jossa vastataan tutkimuskysymyksiin ja verrataan tutkimuksen tuloksia aikaisempaan tutkimukseen. Tutkimuksessa löydetyt tunteet olivat osittain samanlaisia kuin aikaisemmassa tutkimuksessa, mutta tämän tutkimus tarjoaa myös uudenlaisia näkökulmia aiheeseen. Viimeisessä kappaleessa 8, käsitellään loppupäätelmät. Tutkimusta katsastellaan kriittisesti, pohditaan tutkimuksen relevanssia ja katsellaan aiheen tutkimuksen tulevaisuutta. Työn lopusta löytyy liitteenä tutkimuksessa käytetyn kyselylomakkeen kysymykset suomeksi.
first_indexed 2025-06-23T20:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Olbertz-Siitonen, Margarethe", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuominen, Tea", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-23T13:01:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-23T13:01:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103887", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 Pro Gradu -tutkielma k\u00e4sittelee tunteita, joita kieltenopiskelijat kokevat lukiessaan ja kuunnellessaan opiskelemaansa kielt\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa ja pyrki\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n opiskelijoiden kokemia tunteita paremmin. Lis\u00e4ksi tutkitaan sit\u00e4, miten kieltenopiskelijat itse perustelevat tunteiden syntymist\u00e4. Tutkimuksen materiaali ker\u00e4ttiin kyselylomakkeen avulla ja tulokset analysoitiin kvalitatiivista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkielman teoriaosassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n termi tunne, ja esitell\u00e4\u00e4n Control-Value-teoria, jota hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n analyysiss\u00e4. Lis\u00e4ksi k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi aikaisempaa tutkimusta aiheesta. Kappale 5 k\u00e4sittelee kyselylomaketta metodikirjallisuuteen nojaten, ja siin\u00e4 esitell\u00e4\u00e4n my\u00f6s t\u00e4h\u00e4n tutkimukseen k\u00e4ytetty kyselylomake. Kyselylomakkeessa opiskelijoita pyydettiin valitsemaan vastausvaihtoehdoista tunteita, joita he ovat kokeneet kielen lukemisen ja kuuntelemisen aikana. Vastausvaihtoehdot olivat ylpeys, luottamus omiin taitoihin, mielenkiinto, my\u00f6t\u00e4tunto, pettymys, ahdistus, ep\u00e4varmuus omia taitoja kohtaan, v\u00e4linpit\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys, huonommuuden tunne, ei mit\u00e4\u00e4n / en osaa sanoa sek\u00e4 muu, mik\u00e4. Sen lis\u00e4ksi heid\u00e4n tuli kertoa, mist\u00e4 syyst\u00e4 tunne on heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n her\u00e4nnyt, tai miss\u00e4 tilanteessa tunne on ilmennyt. Viidenness\u00e4 kappaleessa esitell\u00e4\u00e4n lis\u00e4ksi sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi l\u00e4hteiden pohjalta sek\u00e4 esitell\u00e4\u00e4n t\u00e4m\u00e4n tutkielman sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin toteutus. Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi toteutettiin niin, ett\u00e4 opiskelijoiden valitsemat tunteet ovat yl\u00e4kategorioita, ja heid\u00e4n j\u00e4tt\u00e4mist\u00e4\u00e4n vastauksista muodostettiin temaattisia alakategorioita. Kappale 6 k\u00e4sittelee tutkimuksen tuloksia ja analyysi\u00e4. Tutkimuksessa l\u00f6ydettiin, ett\u00e4 vierasta kielt\u00e4 lukiessa ja kuunnellessa koetaan sek\u00e4 positiivisia ett\u00e4 negatiivisia tunteita. Positiiviset tunteet ovat hieman yleisempi\u00e4 kuin negatiiviset. Tutkimuksessa todettiin my\u00f6s, ett\u00e4 tunteet voidaan jakaa aktiviteettien yhteydess\u00e4 koettuihin tunteisiin ja lopputuloksiin liittyviin tunteisiin. Molempia n\u00e4it\u00e4 tunteita l\u00f6ytyi analyysiss\u00e4. Kappale 7 on keskustelukappale, jossa vastataan tutkimuskysymyksiin ja verrataan tutkimuksen tuloksia aikaisempaan tutkimukseen. Tutkimuksessa l\u00f6ydetyt tunteet olivat osittain samanlaisia kuin aikaisemmassa tutkimuksessa, mutta t\u00e4m\u00e4n tutkimus tarjoaa my\u00f6s uudenlaisia n\u00e4k\u00f6kulmia aiheeseen. Viimeisess\u00e4 kappaleessa 8, k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n loppup\u00e4\u00e4telm\u00e4t. Tutkimusta katsastellaan kriittisesti, pohditaan tutkimuksen relevanssia ja katsellaan aiheen tutkimuksen tulevaisuutta. Ty\u00f6n lopusta l\u00f6ytyy liitteen\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytetyn kyselylomakkeen kysymykset suomeksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-06-23T13:01:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-23T13:01:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieltenopiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Emotionserfahrungen Linguistikstudierender beim H\u00f6ren und Lesen einer Fremdsprache : eine qualitative Inhaltsanalyse", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506235650", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuunteleminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyselytutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103887
language deu
last_indexed 2025-06-23T20:02:10Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/adcd15e9-09db-4dbd-86c5-4e89ad837713\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506235650.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuominen, Tea Emotionserfahrungen Linguistikstudierender beim Hören und Lesen einer Fremdsprache : eine qualitative Inhaltsanalyse kieltenopiskelijat Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture kuunteleminen lukeminen tunteet kyselytutkimus sisällönanalyysi
title Emotionserfahrungen Linguistikstudierender beim Hören und Lesen einer Fremdsprache : eine qualitative Inhaltsanalyse
title_full Emotionserfahrungen Linguistikstudierender beim Hören und Lesen einer Fremdsprache : eine qualitative Inhaltsanalyse
title_fullStr Emotionserfahrungen Linguistikstudierender beim Hören und Lesen einer Fremdsprache : eine qualitative Inhaltsanalyse Emotionserfahrungen Linguistikstudierender beim Hören und Lesen einer Fremdsprache : eine qualitative Inhaltsanalyse
title_full_unstemmed Emotionserfahrungen Linguistikstudierender beim Hören und Lesen einer Fremdsprache : eine qualitative Inhaltsanalyse Emotionserfahrungen Linguistikstudierender beim Hören und Lesen einer Fremdsprache : eine qualitative Inhaltsanalyse
title_short Emotionserfahrungen Linguistikstudierender beim Hören und Lesen einer Fremdsprache
title_sort emotionserfahrungen linguistikstudierender beim hören und lesen einer fremdsprache eine qualitative inhaltsanalyse
title_sub eine qualitative Inhaltsanalyse
title_txtP Emotionserfahrungen Linguistikstudierender beim Hören und Lesen einer Fremdsprache : eine qualitative Inhaltsanalyse
topic kieltenopiskelijat Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture kuunteleminen lukeminen tunteet kyselytutkimus sisällönanalyysi
topic_facet German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri kieltenopiskelijat kuunteleminen kyselytutkimus lukeminen sisällönanalyysi tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103887 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506235650
work_keys_str_mv AT tuominentea emotionserfahrungenlinguistikstudierenderbeimhörenundleseneinerfremdspracheeinequali