Emotionserfahrungen Linguistikstudierender beim Hören und Lesen einer Fremdsprache eine qualitative Inhaltsanalyse

Tämä Pro Gradu -tutkielma käsittelee tunteita, joita kieltenopiskelijat kokevat lukiessaan ja kuunnellessaan opiskelemaansa kieltä. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa ja pyrkiä ymmärtämään opiskelijoiden kokemia tunteita paremmin. Lisäksi tutkitaan sitä, miten kieltenopiskelijat itse perustelevat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuominen, Tea
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103887
Description
Summary:Tämä Pro Gradu -tutkielma käsittelee tunteita, joita kieltenopiskelijat kokevat lukiessaan ja kuunnellessaan opiskelemaansa kieltä. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa ja pyrkiä ymmärtämään opiskelijoiden kokemia tunteita paremmin. Lisäksi tutkitaan sitä, miten kieltenopiskelijat itse perustelevat tunteiden syntymistä. Tutkimuksen materiaali kerättiin kyselylomakkeen avulla ja tulokset analysoitiin kvalitatiivista sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tutkielman teoriaosassa käsitellään termi tunne, ja esitellään Control-Value-teoria, jota hyödynnetään analyysissä. Lisäksi käydään läpi aikaisempaa tutkimusta aiheesta. Kappale 5 käsittelee kyselylomaketta metodikirjallisuuteen nojaten, ja siinä esitellään myös tähän tutkimukseen käytetty kyselylomake. Kyselylomakkeessa opiskelijoita pyydettiin valitsemaan vastausvaihtoehdoista tunteita, joita he ovat kokeneet kielen lukemisen ja kuuntelemisen aikana. Vastausvaihtoehdot olivat ylpeys, luottamus omiin taitoihin, mielenkiinto, myötätunto, pettymys, ahdistus, epävarmuus omia taitoja kohtaan, välinpitämättömyys, huonommuuden tunne, ei mitään / en osaa sanoa sekä muu, mikä. Sen lisäksi heidän tuli kertoa, mistä syystä tunne on heidän mielestään herännyt, tai missä tilanteessa tunne on ilmennyt. Viidennessä kappaleessa esitellään lisäksi sisällönanalyysi lähteiden pohjalta sekä esitellään tämän tutkielman sisällönanalyysin toteutus. Sisällönanalyysi toteutettiin niin, että opiskelijoiden valitsemat tunteet ovat yläkategorioita, ja heidän jättämistään vastauksista muodostettiin temaattisia alakategorioita. Kappale 6 käsittelee tutkimuksen tuloksia ja analyysiä. Tutkimuksessa löydettiin, että vierasta kieltä lukiessa ja kuunnellessa koetaan sekä positiivisia että negatiivisia tunteita. Positiiviset tunteet ovat hieman yleisempiä kuin negatiiviset. Tutkimuksessa todettiin myös, että tunteet voidaan jakaa aktiviteettien yhteydessä koettuihin tunteisiin ja lopputuloksiin liittyviin tunteisiin. Molempia näitä tunteita löytyi analyysissä. Kappale 7 on keskustelukappale, jossa vastataan tutkimuskysymyksiin ja verrataan tutkimuksen tuloksia aikaisempaan tutkimukseen. Tutkimuksessa löydetyt tunteet olivat osittain samanlaisia kuin aikaisemmassa tutkimuksessa, mutta tämän tutkimus tarjoaa myös uudenlaisia näkökulmia aiheeseen. Viimeisessä kappaleessa 8, käsitellään loppupäätelmät. Tutkimusta katsastellaan kriittisesti, pohditaan tutkimuksen relevanssia ja katsellaan aiheen tutkimuksen tulevaisuutta. Työn lopusta löytyy liitteenä tutkimuksessa käytetyn kyselylomakkeen kysymykset suomeksi.