Yhteenveto: | Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää sään vaikutusta ajonopeuden jakaumaan Suomen valtateillä. Tarkastelun kohteena ovat henkilö- ja pakettiautojen ajonopeudet 15 eri mittauspisteessä. Ajonopeuksia mallinnetaan kvantiiliregressiota käyttämällä.
Aineistona käytetään mittauspisteissä marraskuun 2023 ja lokakuun 2024 välisenä aikana havaittuja ajoneuvoja. Aineisto muodostetaan yhdistämällä kaksi erillistä aineistoa: liikenteen automaattiset mittaustiedot sekä säähavainnot mittauspistettä lähimpänä olevalta säähavaintoasemalta. Liikenteen automaattiset mittaustiedot sisältävät muun muassa mittauspisteen ohittaneiden ajoneuvojen ajonopeudet ja ajoneuvoluokat. Säähavainnot sisältävät tuntitasolla muodostettuja tietoja säästä, kuten lämpötilasta, sademäärästä
ja vallitsevasta säästä.
Jokaisen mittauspisteen aineistolle sovitetaan kvantiiliregressiomalli, jossa ajonopeutta selitetään vallitsevalla säällä, lämpötilalla, tuulen nopeudella, sademäärällä, valoisuudella sekä aikaerolla edeltävään ajoneuvoon. Malli sovitetaan 19 eri kvantiilille, jolloin saadaan enemmän tietoa selittäjien vaikutuksista ajonopeuden jakaumaan pelkän odotusarvon sijaan.
Tuloksista nähdään, että vallitsevat ympäristön olosuhteet ovat yhteydessä ajonopeuksien jakaumiin. Vesi- ja lumisade laskevat ajonopeuksia, ja vaikutus on sitä voimakkaampi, mitä kovempi sade on. Nopeuden pudotus selkeään säähän verrattuna on kohtalainen kovalla (1–4 km/h) ja jäätävällä (2–9 km/h) vesisateella sekä suurin kohtalaisella (5–12 km/h) ja kovalla (8–17 km/h) lumisateella. Lisäksi tuloksista käy ilmi, että osalla mittauspisteistä matalimmat ajonopeudet ovat hieman hitaampia hämärällä ja pimeällä kuin valoisalla, mutta korkeimmilla nopeuksilla eroa valoisuuksien välillä ei ole.
|