"Jos sä puhut vanhemman ikäluokan kanssa niin nehän ei ymmärrä niitä sanoja" TikTok-kielen yhteys nuorten kielelliseen toimintaan

Tutkielmassa tarkastellaan TikTok-kielen yhteyttä nuorten kielelliseen toimintaan. Sosiaalisen kategorisoinnin prosessi on merkittävässä asemassa, kun nuoret luokittelevat ryhmiä kielenkäyttöön liittyvien käsitystensä perusteella. Nuorten käsityksiin ovat lisäksi yhteydessä kielen tilanteisuus ja fu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Salo, Suvi-Tuulia
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103852
_version_ 1835762657563508736
author Salo, Suvi-Tuulia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salo, Suvi-Tuulia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salo, Suvi-Tuulia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salo, Suvi-Tuulia
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa tarkastellaan TikTok-kielen yhteyttä nuorten kielelliseen toimintaan. Sosiaalisen kategorisoinnin prosessi on merkittävässä asemassa, kun nuoret luokittelevat ryhmiä kielenkäyttöön liittyvien käsitystensä perusteella. Nuorten käsityksiin ovat lisäksi yhteydessä kielen tilanteisuus ja funktionaalisuus, jotka luovat merkityksiä kielimuotojen tulkinnalle. Kielellinen toiminta -käsite viittaa tässä tutkimuksessa kielellisiin prosesseihin, jotka ohjaavat nuorten käsitysten muodostumista. Tutkimus sijoittuu sosiolingvistiikan kentälle. Sosiolingvistiikan keskiössä on kielen muotoutuminen sosiaalisten yhteisöiden ja tilanteiden vuorovaikutuksessa (Wardhaugh & Fuller, 2021). Tutkimusmetodina käytetään puolistrukturoituja teemahaastatteluita, ja aineistoa analysoidaan temaattisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Millainen yhteys TikTok-kielellä on sosiaalisten kategorioiden muodostumiseen? 2. Miten tilanteisuus on yhteydessä nuorten käsityksiin kielenkäytöstä? 3. Millaisia funktioita nuorten käyttämillä kielen muodoilla on nuorten käsitysten mukaan? Aineiston kolme yläteemaa ovat sosiaalinen kategorisointi, kielen tilanteisuus sekä kielen funktiot. Nuoret erottelevat sosiaalisia kategorioita kielenkäyttöön liittyvien käsitystensä ja kokemustensa perusteella. Erottelun taustalla on käsityksiä liittyen muiden ihmisten ikään, sijaintiin sekä sukupuoleen. TikTok-kielen avulla nuoret korostavat omaa yhteisöään ja jättävät esimerkiksi aikuisia yhteisöidensä ulkopuolelle. Tilanteisuudella on merkittävä yhteys nuorten kielen tuottamisen prosesseihin. Virallisissa kielenkäyttötilanteissa käytetään yleiskieltä, ja omissa yhteisöissään nuoret korostavat keskinäisen puhekielen merkitystä. Yleiskielellä sekä puhekielellä on myös erilaisia funktioita. Nuorten mukaan yleiskielen avulla mielipiteen ilmaisu on vakuuttavampaa, ja puhekieltä käytetään nuorten omissa yhteisöissä esimerkiksi myönteisyyden ilmaisuun. Kielenkäyttötilanne ja kielenkäyttöyhteisö ovat kuitenkin yhteydessä kielimuotojen valintaan, mikä korostaa kielen muotoutumista tilanteen ja sosiaalisen ympäristön vuorovaikutuksessa. TikTok-kielellä on merkittävä rooli tutkimukseen osallistuneiden nuorten kielenkäyttöyhteisöissä ja kielellisessä toiminnassa.
first_indexed 2025-06-23T20:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sulkunen, Sari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salo, Suvi-Tuulia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-23T07:43:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-23T07:43:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103852", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa tarkastellaan TikTok-kielen yhteytt\u00e4 nuorten kielelliseen toimintaan. Sosiaalisen kategorisoinnin prosessi on merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 asemassa, kun nuoret luokittelevat ryhmi\u00e4 kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyvien k\u00e4sitystens\u00e4 perusteella. Nuorten k\u00e4sityksiin ovat lis\u00e4ksi yhteydess\u00e4 kielen tilanteisuus ja funktionaalisuus, jotka luovat merkityksi\u00e4 kielimuotojen tulkinnalle. Kielellinen toiminta -k\u00e4site viittaa t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kielellisiin prosesseihin, jotka ohjaavat nuorten k\u00e4sitysten muodostumista. Tutkimus sijoittuu sosiolingvistiikan kent\u00e4lle. Sosiolingvistiikan keski\u00f6ss\u00e4 on kielen muotoutuminen sosiaalisten yhteis\u00f6iden ja tilanteiden vuorovaikutuksessa (Wardhaugh & Fuller, 2021). Tutkimusmetodina k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n puolistrukturoituja teemahaastatteluita, ja aineistoa analysoidaan temaattisen aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Tutkimuskysymykset ovat: \n1. Millainen yhteys TikTok-kielell\u00e4 on sosiaalisten kategorioiden muodostumiseen? \n2. Miten tilanteisuus on yhteydess\u00e4 nuorten k\u00e4sityksiin kielenk\u00e4yt\u00f6st\u00e4?\n3. Millaisia funktioita nuorten k\u00e4ytt\u00e4mill\u00e4 kielen muodoilla on nuorten k\u00e4sitysten mukaan?\n\nAineiston kolme yl\u00e4teemaa ovat sosiaalinen kategorisointi, kielen tilanteisuus sek\u00e4 kielen funktiot. Nuoret erottelevat sosiaalisia kategorioita kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyvien k\u00e4sitystens\u00e4 ja kokemustensa perusteella. Erottelun taustalla on k\u00e4sityksi\u00e4 liittyen muiden ihmisten ik\u00e4\u00e4n, sijaintiin sek\u00e4 sukupuoleen. TikTok-kielen avulla nuoret korostavat omaa yhteis\u00f6\u00e4\u00e4n ja j\u00e4tt\u00e4v\u00e4t esimerkiksi aikuisia yhteis\u00f6idens\u00e4 ulkopuolelle. Tilanteisuudella on merkitt\u00e4v\u00e4 yhteys nuorten kielen tuottamisen prosesseihin. Virallisissa kielenk\u00e4ytt\u00f6tilanteissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yleiskielt\u00e4, ja omissa yhteis\u00f6iss\u00e4\u00e4n nuoret korostavat keskin\u00e4isen puhekielen merkityst\u00e4. Yleiskielell\u00e4 sek\u00e4 puhekielell\u00e4 on my\u00f6s erilaisia funktioita. Nuorten mukaan yleiskielen avulla mielipiteen ilmaisu on vakuuttavampaa, ja puhekielt\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n nuorten omissa yhteis\u00f6iss\u00e4 esimerkiksi my\u00f6nteisyyden ilmaisuun. Kielenk\u00e4ytt\u00f6tilanne ja kielenk\u00e4ytt\u00f6yhteis\u00f6 ovat kuitenkin yhteydess\u00e4 kielimuotojen valintaan, mik\u00e4 korostaa kielen muotoutumista tilanteen ja sosiaalisen ymp\u00e4rist\u00f6n vuorovaikutuksessa. TikTok-kielell\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli tutkimukseen osallistuneiden nuorten kielenk\u00e4ytt\u00f6yhteis\u00f6iss\u00e4 ja kielellisess\u00e4 toiminnassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-06-23T07:43:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-23T07:43:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kontekstisidonnaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Jos s\u00e4 puhut vanhemman ik\u00e4luokan kanssa niin neh\u00e4n ei ymm\u00e4rr\u00e4 niit\u00e4 sanoja\" : TikTok-kielen yhteys nuorten kielelliseen toimintaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506235622", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "TikTok", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "funktionaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yleiskieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puhekieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiolingvistiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielenk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103852
language fin
last_indexed 2025-06-23T20:00:47Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d7410962-584f-4cbd-a44e-65c678583bba\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506235622.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salo, Suvi-Tuulia "Jos sä puhut vanhemman ikäluokan kanssa niin nehän ei ymmärrä niitä sanoja" : TikTok-kielen yhteys nuorten kielelliseen toimintaan kontekstisidonnaisuus Suomen kieli Finnish TikTok sosiaalinen media funktionaalisuus yleiskieli nuoret puhekieli sosiolingvistiikka kielenkäyttö
title "Jos sä puhut vanhemman ikäluokan kanssa niin nehän ei ymmärrä niitä sanoja" : TikTok-kielen yhteys nuorten kielelliseen toimintaan
title_full "Jos sä puhut vanhemman ikäluokan kanssa niin nehän ei ymmärrä niitä sanoja" : TikTok-kielen yhteys nuorten kielelliseen toimintaan
title_fullStr "Jos sä puhut vanhemman ikäluokan kanssa niin nehän ei ymmärrä niitä sanoja" : TikTok-kielen yhteys nuorten kielelliseen toimintaan "Jos sä puhut vanhemman ikäluokan kanssa niin nehän ei ymmärrä niitä sanoja" : TikTok-kielen yhteys nuorten kielelliseen toimintaan
title_full_unstemmed "Jos sä puhut vanhemman ikäluokan kanssa niin nehän ei ymmärrä niitä sanoja" : TikTok-kielen yhteys nuorten kielelliseen toimintaan "Jos sä puhut vanhemman ikäluokan kanssa niin nehän ei ymmärrä niitä sanoja" : TikTok-kielen yhteys nuorten kielelliseen toimintaan
title_short "Jos sä puhut vanhemman ikäluokan kanssa niin nehän ei ymmärrä niitä sanoja"
title_sort jos sä puhut vanhemman ikäluokan kanssa niin nehän ei ymmärrä niitä sanoja tiktok kielen yhteys nuorten kielelliseen toimintaan
title_sub TikTok-kielen yhteys nuorten kielelliseen toimintaan
title_txtP "Jos sä puhut vanhemman ikäluokan kanssa niin nehän ei ymmärrä niitä sanoja" : TikTok-kielen yhteys nuorten kielelliseen toimintaan
topic kontekstisidonnaisuus Suomen kieli Finnish TikTok sosiaalinen media funktionaalisuus yleiskieli nuoret puhekieli sosiolingvistiikka kielenkäyttö
topic_facet Finnish Suomen kieli TikTok funktionaalisuus kielenkäyttö kontekstisidonnaisuus nuoret puhekieli sosiaalinen media sosiolingvistiikka yleiskieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103852 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506235622
work_keys_str_mv AT salosuvituulia jossäpuhutvanhemmanikäluokankanssaniinnehäneiymmärräniitäsanojatiktokkielenyhteys