Säännöllistä yhteistyötä ja vuosiluokkiin sitomatonta opetusta opettajien näkemyksiä joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisesta

Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten esi- ja alkuopettajat toteuttavat käytännön tasolla joustavaa esi- ja alkuopetusta, ja mitkä asiat edesauttavat tai haastavat toiminnan toteuttamista. Tavoitteena oli ymmärtää, millaisia vaikutuksia ja seurauksia opettajien toteuttamalla...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Sikala, Nelli, Silvonen, Oona
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103850
_version_ 1836034467446128640
author Sikala, Nelli Silvonen, Oona
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sikala, Nelli Silvonen, Oona Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sikala, Nelli Silvonen, Oona Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sikala, Nelli
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten esi- ja alkuopettajat toteuttavat käytännön tasolla joustavaa esi- ja alkuopetusta, ja mitkä asiat edesauttavat tai haastavat toiminnan toteuttamista. Tavoitteena oli ymmärtää, millaisia vaikutuksia ja seurauksia opettajien toteuttamalla toiminnalla on toimintaan osallistuviin opettajiin ja lapsiin. Tutkimukseen haastateltiin neljää esiopettajaa ja kolmea luokanopettajaa, ja tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tukea tutkimukseen saatiin sekä hermeneuttisesta että fenomenologisesta tutkimussuuntauksesta. Tutkimuksen tulokseksi muodostui kaksi laajempaa joustavan esi- ja alkuopetuksen toteutusmuotoa: säännöllinen yhteistyö ja vuosiluokkiin sitomaton opetus. Näillä toteutusmuodoilla oli omat erityispiirteensä, mutta käsittelimme molempia samojen aineistosta muodostamiemme teemojen mukaisesti. Teemoja olivat toiminnan rakentumisen lähtökohdat, vaikutukset opettajien työnkuvaan, sekä vaikutukset lapsiin. Tuloksista ilmeni, että joustavan esi- ja alkuopetuksen toimintaa toteutetaan eri tavoilla, ja erilaisiin toimintatapoihin vaikuttavat olennaisesti kuntien ratkaisut ja suhtautuminen toimintaan. Lisäksi niihin vaikuttavat käytössä olevat resurssit, ohjeistukset ja tilaratkaisut sekä joustavan esi- ja alkuopetuksen käsitteen epäselkeä määrittely. Joustava esiopetus lisää tiimityötä ja yhteisopettajuutta opettajien työnkuvaan, ja tällä on monenlaisia seurauksia. Opettajien tulkinnan mukaan lapsiin joustavan esi- ja alkuopetuksen toiminta vaikuttaa pääosin positiivisesti, ja jo vähäisellä toiminnalla on positiivisia vaikutuksia.
first_indexed 2025-06-23T20:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rutanen, Niina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sikala, Nelli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Silvonen, Oona", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-23T07:25:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-23T07:25:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103850", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten esi- ja alkuopettajat toteuttavat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tasolla joustavaa esi- ja alkuopetusta, ja mitk\u00e4 asiat edesauttavat tai haastavat toiminnan toteuttamista. Tavoitteena oli ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, millaisia vaikutuksia ja seurauksia opettajien toteuttamalla toiminnalla on toimintaan osallistuviin opettajiin ja lapsiin. \nTutkimukseen haastateltiin nelj\u00e4\u00e4 esiopettajaa ja kolmea luokanopettajaa, ja tutkimusaineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Tukea tutkimukseen saatiin sek\u00e4 hermeneuttisesta ett\u00e4 fenomenologisesta tutkimussuuntauksesta.\n Tutkimuksen tulokseksi muodostui kaksi laajempaa joustavan esi- ja alkuopetuksen toteutusmuotoa: s\u00e4\u00e4nn\u00f6llinen yhteisty\u00f6 ja vuosiluokkiin sitomaton opetus. N\u00e4ill\u00e4 toteutusmuodoilla oli omat erityispiirteens\u00e4, mutta k\u00e4sittelimme molempia samojen aineistosta muodostamiemme teemojen mukaisesti. Teemoja olivat toiminnan rakentumisen l\u00e4ht\u00f6kohdat, vaikutukset opettajien ty\u00f6nkuvaan, sek\u00e4 vaikutukset lapsiin. \nTuloksista ilmeni, ett\u00e4 joustavan esi- ja alkuopetuksen toimintaa toteutetaan eri tavoilla, ja erilaisiin toimintatapoihin vaikuttavat olennaisesti kuntien ratkaisut ja suhtautuminen toimintaan. Lis\u00e4ksi niihin vaikuttavat k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevat resurssit, ohjeistukset ja tilaratkaisut sek\u00e4 joustavan esi- ja alkuopetuksen k\u00e4sitteen ep\u00e4selke\u00e4 m\u00e4\u00e4rittely. Joustava esiopetus lis\u00e4\u00e4 tiimity\u00f6t\u00e4 ja yhteisopettajuutta opettajien ty\u00f6nkuvaan, ja t\u00e4ll\u00e4 on monenlaisia seurauksia. Opettajien tulkinnan mukaan lapsiin joustavan esi- ja alkuopetuksen toiminta vaikuttaa p\u00e4\u00e4osin positiivisesti, ja jo v\u00e4h\u00e4isell\u00e4 toiminnalla on positiivisia vaikutuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-06-23T07:25:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-23T07:25:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "joustava esi- ja alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "S\u00e4\u00e4nn\u00f6llist\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 ja vuosiluokkiin sitomatonta opetusta : opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506235621", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "joustavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103850
language fin
last_indexed 2025-06-23T20:00:56Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0b280346-824a-47de-baa2-afdccb2be76c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506235621.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sikala, Nelli Silvonen, Oona Säännöllistä yhteistyötä ja vuosiluokkiin sitomatonta opetusta : opettajien näkemyksiä joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisesta joustava esi- ja alkuopetus Varhaiskasvatus Early Childhood Education alkuopetus esiopetus yhteistyö opettajat joustavuus
title Säännöllistä yhteistyötä ja vuosiluokkiin sitomatonta opetusta : opettajien näkemyksiä joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisesta
title_full Säännöllistä yhteistyötä ja vuosiluokkiin sitomatonta opetusta : opettajien näkemyksiä joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisesta
title_fullStr Säännöllistä yhteistyötä ja vuosiluokkiin sitomatonta opetusta : opettajien näkemyksiä joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisesta Säännöllistä yhteistyötä ja vuosiluokkiin sitomatonta opetusta : opettajien näkemyksiä joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisesta
title_full_unstemmed Säännöllistä yhteistyötä ja vuosiluokkiin sitomatonta opetusta : opettajien näkemyksiä joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisesta Säännöllistä yhteistyötä ja vuosiluokkiin sitomatonta opetusta : opettajien näkemyksiä joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisesta
title_short Säännöllistä yhteistyötä ja vuosiluokkiin sitomatonta opetusta
title_sort säännöllistä yhteistyötä ja vuosiluokkiin sitomatonta opetusta opettajien näkemyksiä joustavan esi ja alkuopetuksen toteuttamisesta
title_sub opettajien näkemyksiä joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisesta
title_txtP Säännöllistä yhteistyötä ja vuosiluokkiin sitomatonta opetusta : opettajien näkemyksiä joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisesta
topic joustava esi- ja alkuopetus Varhaiskasvatus Early Childhood Education alkuopetus esiopetus yhteistyö opettajat joustavuus
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus alkuopetus esiopetus joustava esi- ja alkuopetus joustavuus opettajat yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103850 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506235621
work_keys_str_mv AT sikalanelli säännöllistäyhteistyötäjavuosiluokkiinsitomatontaopetustaopettajiennäkemyksiäjoustav